Jag har nyligen kommitöver en Proofy BS330 bandsåg tillsammans med en del andra prylar. Den vart dock rätt sliten och behöver lite kärlek för att fungera bra. Dels så är gummit på hjulen helt tort och sprucken och sedan är sågbladsguidekullagren rätt dåliga. Har hittat ett företag i USA som säljer gummit till hjulen men skulle gärna vilja hitta ett företag i Europa som säljer dem för att slippa hutlösa importavgifter.
När det gäller kullagrena så undrar jag ifall det går att ta vilket inkapslat kulager som helst bara de har samma dimensioner? Är annars svårt att hitta kullager som är till för just den bandsågen då fabriken som tillverkade dessa maskiner inte längre finns då man pratar med Luna. De har tydligen inte ens några manualer kvar då de vid en tidigare flytt inte orkade ta med sig det filskåpet där dessa låg i :(
Så är det någon som har tipps om vart man kan vända sig utöver Luna? Swedendro verkar i alla fall ha nya sågband till bandsågen så den biten går att lösa i alla fall.
 
P
Dragon85 Dragon85 skrev:
Jag har nyligen kommitöver en Proofy BS330 bandsåg tillsammans med en del andra prylar. Den vart dock rätt sliten och behöver lite kärlek för att fungera bra. Dels så är gummit på hjulen helt tort och sprucken och sedan är sågbladsguidekullagren rätt dåliga. Har hittat ett företag i USA som säljer gummit till hjulen men skulle gärna vilja hitta ett företag i Europa som säljer dem för att slippa hutlösa importavgifter.
När det gäller kullagrena så undrar jag ifall det går att ta vilket inkapslat kulager som helst bara de har samma dimensioner? Är annars svårt att hitta kullager som är till för just den bandsågen då fabriken som tillverkade dessa maskiner inte längre finns då man pratar med Luna. De har tydligen inte ens några manualer kvar då de vid en tidigare flytt inte orkade ta med sig det filskåpet där dessa låg i :(
Så är det någon som har tipps om vart man kan vända sig utöver Luna? Swedendro verkar i alla fall ha nya sågband till bandsågen så den biten går att lösa i alla fall.
Hittade du något?
Själv på jakt efter en fjäder till sågen. Helt omöjligt att spänna bladet så den går att använda till något vettigt just nu
 
Gummi finns att få tag på i svedala, i Umeå har vi Rubber Company, finns i Vallentuna också.
Fjädrar går säker att hitta ur något skrotat.

Protte
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Hittade du något?
Själv på jakt efter en fjäder till sågen. Helt omöjligt att spänna bladet så den går att använda till något vettigt just nu
Fick ta den extra kostnaden för att köpa gummit ifrån USA och de kullager jag behövde fick jag ifrån Kullager.se genom att skriva in det nummer som stod på de kullager jag hade.
Några fjädrar har jag inte behövt då min är hel fortfarande så vet tyvärr inte vart man ska vända sig. Lär väll annars finnas något fjäder försäljare som säljer diverse fjädrar och man bara anger vilka dimensioner som man vill ha. Kanske kostar lite men förhoppningsvis är det billigare än att behöva köpa en ny bandsåg.
 
Dragon, kan du bidra med en bild och mått på fjädern.
Ytterdia, längd och grovlek på tråden
Inte för min del men den tokige kocken kan bli glad
Protte
 
P
Det var inte fjädern som var orsaken!
Den var hel och i bra kondition

Däremot var gängorna på både stång och mutter helt slut.
Imorgon ska jag få hjälp att tillverka en fyrkantsmutter med rätt ytterdimensioner och köpa en 8mm gängstång så borde problemet vara löst.
 
P PsychoCheF skrev:
Det var inte fjädern som var orsaken!
Den var hel och i bra kondition

Däremot var gängorna på både stång och mutter helt slut.
Imorgon ska jag få hjälp att tillverka en fyrkantsmutter med rätt ytterdimensioner och köpa en 8mm gängstång så borde problemet vara löst.
Ahh ok. Tänk även på att det verkar vara tumgängor på de flesta sakerna med gängor i sågen. Behövde nämligen ha en setskruv för att låsa fast remhjulet på motoraxeln då jag märkte att den saknades. Fick ta en gammal tumgängad skruv och såga av huvudet och såga ett spår i den då det var svårt att få tag på rätt sorts skruv här där jag bor.
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
P
Tack för tipsen!

Jo, anade att det var tumgängor, men här så spelade det ingen roll iom att jag bytte både stång och mutter.
Muttern kapades till från en bit 12mm plattstång så den lär hålla ett tag

Vad är setskruv?
 
Dragon85 Dragon85 skrev:
Fick ta den extra kostnaden för att köpa gummit ifrån USA och de kullager jag behövde fick jag ifrån Kullager.se genom att skriva in det nummer som stod på de kullager jag hade.
Några fjädrar har jag inte behövt då min är hel fortfarande så vet tyvärr inte vart man ska vända sig. Lär väll annars finnas något fjäder försäljare som säljer diverse fjädrar och man bara anger vilka dimensioner som man vill ha. Kanske kostar lite men förhoppningsvis är det billigare än att behöva köpa en ny bandsåg.
Var beställde du från, behöver också nytt gummi? Jag försökte med Ebay men mitt nya konto blev suspendat... En annan sak jag funderar på är om jag ska söka på 13"= 330 mm eller är det 13"-2" som det står på en del sidor och stämmer bredden 3/4"? :)
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Var beställde du från, behöver också nytt gummi? Jag försökte med Ebay men mitt nya konto blev suspendat... En annan sak jag funderar på är om jag ska söka på 13"= 330 mm eller är det 13"-2" som det står på en del sidor och stämmer bredden 3/4"? :)
Hur lyckades du få ditt konto på EBay avstängt?
Var i alla fall därifrån jag köpte nytt gummi. Sökte på Proofy BS330 på EBay och fick upp rätt gummi som första förslag. De heter Blue Max.
 
P PsychoCheF skrev:
Tack för tipsen!

Jo, anade att det var tumgängor, men här så spelade det ingen roll iom att jag bytte både stång och mutter.
Muttern kapades till från en bit 12mm plattstång så den lär hålla ett tag

Vad är setskruv?
Setskruv är den skruven som man låser fast hjulen på axeln med :p Heter kanske inte så på Svenska men på engelska heter det i alla fall set screw.

Verkar som att det svenska namnet är låsskruv :p
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Nu blir det lite off topic. Men när man googlar på "newly created Ebay account suspended" så verkar det ganska vanligt. Det enda konstiga var att när jag kontaktade supporten och bifogade kopia på pass etc. så blev det värre. Meddelandet/info jag fick var att min aktivitet ansågs skada Ebay? Och då hade jag bara skapat ett konto och lagt en beställning och fick därefter meddelandet om kontot var avstängt p.g.a. suspekt aktivitet. Vet ej om man ska gråta eller skratta. Jag blev faktiskt rejält frustrerad och förbannad. :cry::mad:

Hur som så hittade jag och har nu beställt från frankrike. :)
 
P
Igår släppte låsringen från axeln till det nedre hjulet, så helt plötsligt ville hjulet ut ur sågen.

Efter en del pill så kom allt på plats igen.
Men hur justerar man det nedre hjulet?
Nu har jag mätt med skjutmått från hjulets framkant/utsida och får en diff på ca 1mm som bäst.
Men sågen vibrerar ändå mer än önskvärt.
Än så länge utan blad på, man kanske ska justera med bladet monterat och spänt?

Känns ändå som plåten som axelfästet flexar, så det kanske inte blir bättre
 
P PsychoCheF skrev:
Igår släppte låsringen från axeln till det nedre hjulet, så helt plötsligt ville hjulet ut ur sågen.

Efter en del pill så kom allt på plats igen.
Men hur justerar man det nedre hjulet?
Nu har jag mätt med skjutmått från hjulets framkant/utsida och får en diff på ca 1mm som bäst.
Men sågen vibrerar ändå mer än önskvärt.
Än så länge utan blad på, man kanske ska justera med bladet monterat och spänt?

Känns ändå som plåten som axelfästet flexar, så det kanske inte blir bättre
Generellt sett så brukar man inte behöva justera nedre hjulet på en bandsåg
 
P
Frustrator Frustrator skrev:
Generellt sett så brukar man inte behöva justera nedre hjulet på en bandsåg
Det finns ju små insexskruvar I det yttre axelfästet som vinklar fästet.
Och eftersom maskinen vibrerar, med bara det nedre hjulet "igång" så tänkte jag att det behövs?

Bild innan demontering
 
  • Triangulärt axelfäste med små insexskruvar monterat på en grön maskindel, nära ett hjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.