Hej, tänkte installera en krondimmer i mitt kök som är från 40-talet. Blir lite förvirrad bara av alla olika färger på kablar (mina är svart, brun och vit )och kopplingssymboler. Jag bifogar två bilder så ni ser. Den första bilden visar den gamla strömbrytaren med anslutna kablar. Den andra bilden visar krondimmerns anslutningar. Hur skall jag koppla rätt? Svart i mitten och de andra på sidorna? Det är förövrigt en Schneider krondimmer: https://www.elbutik.se/product.html...jBT1tPEEQvEuKlmsxXwsEr58hsQkaFYAaAmCUEALw_wcB
Går det att dimmra LED med den?

Gammal strömbrytare med anslutna bruna, svarta och vita kablar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en öppnad Schneider krondimmers anslutningar med märkningar och tomma skruvklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svart in på L (om det nu är fasen så att du inte har någon mer brytare du kan tända och släcka från?)

Vit respektive brun in på varsin plint med sinusformad våg på.

Tror du däremot kommer få problem att dimra LED med den. Effektområdet såg ut att ligga på 50-200W.
 
LED ljuskällan måste vara gjord för att kunna dimmas, sen är det är aldrig säkert att dimmer och LED går ihop.
Bäst är att ha en "transformator" som går att styra med knappar (eller 0-10 volt med vred).

Protte
 
A Aztrill skrev:
Tack för svaret! Ja jag är rädd att det inte kommer gå så bra med LED. Tror ni det funkar att installera en Vadsbo UD150D [länk] ?
Hur kopplar jag i så fall?
Verkar fungera, däremot ska du ha en Nolla till den också, vilket du inte verkar ha idag. Vill du inte dra fram nolla så har jag haft positiv erfarenhet av denna:

https://www.elbutik.se/product.html...Y82v-3ozeVIeu_6zu4RLCoK3R6TmjuY8aAl2yEALw_wcB

Däremot skulle du behöva två st om du vill kunna dimra på två knappar så att säga.
 
Är det mycket besvär att få fram nollan?
 
A Aztrill skrev:
Är det mycket besvär att få fram nollan?
Generellt, nej, men det beror ju lite på hur det ser ut hos dig. Har du en kopplingsdosa ovanför brytaren på väggen?
 
Såhär ser det ut Interiör med vit hylla, krukväxt ovanpå, bokhylla i bakgrunden och svartvit rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissningsvis har du nolla bakom doslocket ovanför hyllan. Går att mäta fram. Öppna locket och ta ett kort.
 
Elektriska kablar och skarvhylsor inuti en öppen vägguttagdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Högst troligt är den blåa nollan, men man bör mäta innan för att vara säker. Ser du trådarna som går till brytaren i dosan?
 
Här lite fler bilder
Sista bilden är från strömbrytaren. Blir du klokare?
Elektriska kablar och kopplingar inuti en väggmonterad strömbrytardosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar och kopplingsklämmor inuti en vägg med öppet uttag vid strömbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar inuti en grön eldosa, omslutna av en betongvägg med stänk av färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ryck lite i trådarna i brytaren så ser du om det rör sig i dosan där uppe. Ser ut som att dom går dit.

I vilket fall om det nu är så, så måste du mäta fram om det är nolla som är blå. Har du något du kan mäta med? Annars är det nog dags att ringa någon som kan mer.
 
Har tyvärr inget att mäta med. När jag rycker så rör det sig där uppe. Låt oss ponera att den blå är nollan, hur går man vidare då? Är det ringa elektriker som gäller?

Angående dimmer utan nolla; vet du om det finns en krondimmervariant så man slipper köpa två? Kan denna vara något? https://www.vadsbo.net/produkt/ldn200/
 
A Aztrill skrev:
Har tyvärr inget att mäta med. När jag rycker så rör det sig där uppe. Låt oss ponera att den blå är nollan, hur går man vidare då? Är det ringa elektriker som gäller?

Angående dimmer utan nolla; vet du om det finns en krondimmervariant så man slipper köpa två? Kan denna vara något? [länk]
Man behöver koppla in sig med en blå tråd som man dragit ner till brytaren på de andra blåa. En elektriker gör detta jobb på två minuter.

Generellt är dimmers bättre om de har nolla och finns fler valmöjligheter, så det är att föredra.

Den du länkade till är ingen krondimmer, utan är liknande den som jag länkade till tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.