Vi blandar många olika bredder på panelen. Dropplisten av trä över och under locklist. Spontad slätpanel överst och på garagedelen av ladan.
https://www.byggahus.se/forum/threa...aettrum-och-garage.334589/page-2#post-4054992
Träfasad på byggnad med varierande bredder på panelerna, snötäckt mark och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vår lillstuga blandade vi tre olika panelbredder vilket ger ett levande intryck.

lycka till!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
För att få brädorna att se gamla ut, om du inte ska måla med färg, är att måla med järnvitriol. Det får brädorna att se gråa ut.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
G gordell skrev:
Vi blandar många olika bredder på panelen. Dropplisten av trä över och under locklist. Spontad slätpanel överst och på garagedelen av ladan.
[länk]
[bild]
På vår lillstuga blandade vi tre olika panelbredder vilket ger ett levande intryck.

lycka till!
:love: Snyggt! Har varit svårt att hitta exempel. Tack! Får jag fråga varför ni valde spontat över dropplisten?
 
  • Gilla
Johan We
  • Laddar…
Köpa 300m2 gammal ladupanel skulle ju vara drömmen. PMa gärna om någon får nys om ett sådant parti. 300m2 låter ju mycket, men en fullstor gammal lada lär ju ta betydligt mer än så, så man borde kunna plocka ut det som fortfarande är friskt. Men från Byggmax kostar 300m2 brädpanel 36000 ink moms och frakt. Svårt att slå:sweat:
 
makhno_ makhno_ skrev:
Lador brukar som sagt inte ha lockläkt. Om du är orolig för vattentätheten kan du göra omvänd lockläcktpanel.
[bild]

Om du sätter lockläkt så gör tjockleken (djupet från fasad) mycket för utseendet. Ändre hus har ofta tunnare läkt. Det ger ett helt annat, och mycket snyggare, uttryck än den typ av läkt som oftast används nuförtiden. Huset tenderar, framförallt om det är litet, att se grovhugget och lite "taggigt" ut med samtida läkt.
Ja, det där med tjock läkt har jag funderat på. Håller med. En lada är ju inte isolerad heller, så takfoten är ofta tunn.
Har du något exempel där man bytt panel på lada? Jag letar och letar :geek:
 
Min ladugård byggd 1937 har ribbad fasad för att det inte ska snöa in.
Ladorna ute på åkern har normalt inte ribbat, troligen torkar höet bättre och det som blir skadat av snö är försumbart.

Protte
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Har en gammal lada/garage som jag fixade till för några år sen. Ville inte förstöra looken med moderna portar så jag byggde egna enkla dörrar. Fäste upp lite tunnare 95mm dubbelfasspont på ett Z. Och gjorde ram ock kryss i 95mm klädsel bräda. Dörrarna är båda stabila och lätta, dock oisolerade vilket i mitt fall är ok.
. Gammal lada med nya enkla träportar bredvid en gammal sliten brun port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit lada med hembyggda dörrar med Z-mönster i snöigt landskap, med svenska flaggan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 18 till
  • Laddar…
9 9999 skrev:
Ja, det där med tjock läkt har jag funderat på. Håller med. En lada är ju inte isolerad heller, så takfoten är ofta tunn.
Har du något exempel där man bytt panel på lada? Jag letar och letar :geek:
En takfot är ju aldrig isolerad eller hur! Men jag förstår din tanke för tunga, klumpiga takfötter är tråkigt och tom fult.
 
  • Gilla
hakanl
  • Laddar…
P Pergunnaroberg skrev:
Har en gammal lada/garage som jag fixade till för några år sen. Ville inte förstöra looken med moderna portar så jag byggde egna enkla dörrar. Fäste upp lite tunnare 95mm dubbelfasspont på ett Z. Och gjorde ram ock kryss i 95mm klädsel bräda. Dörrarna är båda stabila och lätta, dock oisolerade vilket i mitt fall är ok.
.[bild] [bild]
Snyggt!
 
FreQa FreQa skrev:
En takfot är ju aldrig isolerad eller hur! Men jag förstår din tanke för tunga, klumpiga takfötter är tråkigt och tom fult.
Haha. Nä..:rofl:. Men exakt. Tunn takfot. Inga höga vindskivor.
 
T
prototypen prototypen skrev:
Alltså, håller ni på med någon sorts museum ?

Protte
Eller svartbygge ? ;)
 
  • Wow
leffeisala
  • Laddar…
Du behöver ju inte sätta panelen snett, försök bara att sätta den så rakt som möjligt på frihand, utan att använda vattenpass eller liknande, så borde du få bort den värsta perfektheten.
 
  • Gilla
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Eller svartbygge ? ;)
Ja, ska man vara tråkig finns det väl viss risk att det är svårt att få bygglov för det här. Det beror förstås på vad det är för typ av fastighet, men det är i alla fall inte givet att det går. Pastischer står nog därtill ofta högre i kurs hos de som vill bygga än hos bygglovshandläggarna.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Du behöver ju inte sätta panelen snett, försök bara att sätta den så rakt som möjligt på frihand, utan att använda vattenpass eller liknande, så borde du få bort den värsta perfektheten.
Då blir det första jag måste göra att byta hantverkare. Han jag brukar använda har inte den förmågan. Allt blir obegripligt rakt. Varenda bräda. På riktigt lite störande när man har gamla hus. :crysmile:
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, ska man vara tråkig finns det väl viss risk att det är svårt att få bygglov för det här. Det beror förstås på vad det är för typ av fastighet, men det är i alla fall inte givet att det går. Pastischer står nog därtill ofta högre i kurs hos de som vill bygga än hos bygglovshandläggarna.
Har faktiskt fått ok på förhandsbesked. Inkl höga nockhöjden. Och även om det inte är det samma som bygglov, så tror jag att det kommer att gå fint.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.