optimum optimum skrev:
Nu lite råd från en som har sommarstuga som får stå kall på större delen av vintern.

Fixa så du kan evakuera vatten i rören inför vintern. Blir dyrt att säkerställa att det aldrig fryser.
Sedan vattenlåsen måste fyllas med glykol när ni lämnar stugan.
Glöm inte toa med vatten i kröken och behållaren. Är det vatten kvar i de delarna får du uppskatta mängd och fylla på med outspädd. I vattenlåsen i kök och handfat funkar det med 50/50 lösning och häll på så det ersätter vattnet där.
Varmvattenberedare ska tömmas.
Duschblandare tar stryk om det är vatten kvar i den.
Sedan se till att mössen inte har en minsta chans att komma in. Därför inga springor de kan slinka igenom.
Troligen billigare att ha en luftavfuktare på vintern än uppvärmning så se till att det finns avlopp för vattnet och att den inte fryser.

Och när du kommer till stugan så se till att få fram vatten före du sätter på varmvattenberedaren.

Till din layout, se till att det finns en bra garderob och skoförvaring. Även plats för verktyg och sådan prylar.
Uppvärmning golv via el slingor hade jag valt. Nej vi har inget sådant utan bara vanliga element så golven är jäkligt kalla när det är kallt ute. Sätter du in typ gasolkamin så se till att du har ventilation av koldioxiden och varnare för sådan gaser. Alltså enbart brandvarnare räcker inte samt en plats för rejäl brandsläckare.

Ventilation är viktigt och inte så det blir en dörr in för mössen.

Det var en del tips som du kanske kunde det mesta men bara att kolla upp före.
Absolut inte glykol som är extremt giftigt och mycket miljöfarligt. Får inte spolas ner i avloppet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte enklare och vanligare med glykol än sprit?
Det är väl ungefär lika "jobbigt" att fylla på sprit som glykol, ingen skillnad skulle jag säga. Med du får inte använda glykol om pumpen är konstant ansluten till tappvattnet, som vissa pumpar är.
 
N Nikorasu skrev:
Ja men utan el så fryser vattnet oavsett vilket system du har. Man har sprit i golvvärmeslingorna för att förhindra att de fryser om elen går.
Inte optimalt med några tillsatser i värmesystemet iom att det gör det svårare att få tätt. Golvvärmeslingor (och alla annan vvs också för den delen) har en angivelse om hur hårt det ska dras (för att garantera täthet och att prylarna håller) och detta stämmer då inte när man har någon form av tillsats i vattnet.

Sen är det ju också så att de olika delarna i systemet reagerar olika på olika tillsatser, så det gäller isåfall att man har koll och väljer rätt.
 
  • Älska
El-Löken66
  • Laddar…
Att slippa kallställa skulle jag se som ett krav i TS situation. Det är som sagt inte så dyrt med underhållsvärme, för egen del betalar jag för totalt 5.000 kWh/år i ett fritidshus där ca 30 kvm varmhålls året runt. Och allt det är förstås inte underhållsvärme, utan det laddas laddhybrider och lagas mat och tvättas och grejer (övrig uppvärmning sker dock medelst eldning). Så underhållsvärme, det är rätt billigt.

Man måste dock tänka på vilken värme man behöver. Att vatten fryser vid nollgradigt vet förstås alla, men att moderna kylskåp behöver en rumstemperatur på +10 eller mer för att funka bra är nog mindre känt. Och även om kylen klarar sig med lite lägre rumstemperatur så slår de flesta av effekten även för frysen om rumstemperaturen är lägre än vad kylskåpet ska kyla vid. Så en underhållstemp på runt tio grader är nog bra att planera för att kunna ha.

I övrigt håller jag med dem som rekommenderar llvp och golvvärme även i badrummet. Radiatorer i sovrummen är nog bra det med då jag gissar att dessa får svårt att få tillräcklig komfortvärme från en llvp i allrummet. Allt med möjlighet till fjärrstyrning förstås.
 
Violina Violina skrev:
Inte optimalt med några tillsatser i värmesystemet iom att det gör det svårare att få tätt. Golvvärmeslingor (och alla annan vvs också för den delen) har en angivelse om hur hårt det ska dras (för att garantera täthet och att prylarna håller) och detta stämmer då inte när man har någon form av tillsats i vattnet.

Sen är det ju också så att de olika delarna i systemet reagerar olika på olika tillsatser, så det gäller isåfall att man har koll och väljer rätt.
Det där faller på sin egen orimlighet. Skulle åtdragningsmomentet på kopplingar vara annorlunda för en golvslinga med spritblandat vatten än rent vatten? Sorry, men det tror jag inte. Om du har referens på det vore det kul att se.
 
N Nikorasu skrev:
Det där faller på sin egen orimlighet. Skulle åtdragningsmomentet på kopplingar vara annorlunda för en golvslinga med spritblandat vatten än rent vatten? Sorry, men det tror jag inte. Om du har referens på det vore det kul att se.
Har med densiteten hos vätskan att göra. Många producenter garanterar inte tätheten hos sin produkt med annat än vatten. Plus att kokpunkten sänks med sprit/tillsats i och du då behöver veta att du inte kommer överskrida denna i någon del av systemet.
 
Violina Violina skrev:
Har med densiteten hos vätskan att göra. Många producenter garanterar inte tätheten hos sin produkt med annat än vatten. Plus att kokpunkten sänks med sprit/tillsats i och du då behöver veta att du inte kommer överskrida denna i någon del av systemet.
Nej, det har inte med densiteten att göra. En spritmolekyl (etanol) är tre gånger så stor som en vattenmolekyl så om något skulle det bli enklare att få tätt vid kopplingar. Men hur som helst är detta ett icke-problem. Finns massor av spritfyllda system som funkar prima, jag har ett själv.

Dock har vi hamnat långt från TS nu.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag skulle köra en lösning med elradiatorer. Vattenburen värme har sina fördelar men kräver regelbunden uppsyn. Golvvärme med el är intressant också men om du kallställer stugan så är det inte säkert att du får upp värmen för att golvvärmen drar vansinnigt mkt ström vid påslag. I "steady state" är elgolvvärme inga problem.

För egen del har jag en plintbyggd stuga på ca 70m2 med eluppvärmning, elradiatorer. Jag kallställer den till ca 2 grader (dock ej badrummet) och har värmekabel för inkommande vatten. I övrigt tömmer jag ur vattnet i huset. Årlig energiförbrukning strax under 3000 kWh. Bergslagen. Jag kommer att komplettera med en luft/luft för att kunna hålla en högre grundtemperatur med ungefär samma energiförbrukning + att få kyla på sommaren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hur mycket tjäle blir det på vintern? Om man t.ex. har en krypgrund istället för plintar där yttermuren är isolerad skulle man kunna klara sig från att det fryser under huset då marken ändå har en viss grundvärme
 
Skulle jag som TS bygga en sommarstuga i SÖDRA SVERIGE skulle jag garanterat se till att ha uppvärmt året om. Kostar inte många kronor med en modern LLVP. Såååå mycket trevligare komma dit ofta då.

Föräldrarnas fjällstuga i Tärnaby som i princip bara används påskveckan vintertid har vi dock självklart kallställt varje vinter i drygt 50år.:geek:
 
En gammal sommarstuga med tunna väggar, minimalt med isolering och på sin höjd lite vindpapp klarar att stå kall. Fukten vandrar ut och in som den vill. Ett nybyggd hus har fuktspärr och lämnar du det kallt på vintern så kan fukt helt okontrollerat kondenseras i väggen och skada huset. Ett nybyggt hus bör inte lämnas ouppvärmt
 
D Dr Jumping Jack skrev:
En gammal sommarstuga med tunna väggar, minimalt med isolering och på sin höjd lite vindpapp klarar att stå kall. Fukten vandrar ut och in som den vill. Ett nybyggd hus har fuktspärr och lämnar du det kallt på vintern så kan fukt helt okontrollerat kondenseras i väggen och skada huset. Ett nybyggt hus bör inte lämnas ouppvärmt
Det beror på. När jag byggde en ny plintgrundad gäststuga på landet för ett tag sen så valde jag vindskydd/ångbroms istf plast just för att kunna kallställa utan problem.
https://bmisverige.se/produkter/vag...ikt-till-vaggar/vindskydd/vindskydd-vesta-pro
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det beror på. När jag byggde en ny plintgrundad gäststuga på landet för ett tag sen så valde jag vindskydd/ångbroms istf plast just för att kunna kallställa utan problem.
[länk]
Ja precis, bygger du nytt måste du anpassa byggtekniken om huset skall lämnas kallt på vintern.
 
Tack för alla tankar och idéer som strömmat in. Jag har med intresse läst och funderat kring vad ni tyckt och skrivit.
För entré/hall o bad lutar det åt golvvärme m h a elslingor. I de utrymmena kommer det att bli klinker som golvmtrl. Idén om braskamin tar jag åt mig - Blir ju även en trevnadsfaktor utöver kompletteringsvärme.
När det gäller Allrummet så faller tankarna om L/L-värmepump mig bäst i smaken. Mina funderingar då blir var den lämpligaste placeringen är. Eftersom glaspartierna i allrummet är så stora att jag tyvärr inte får plats med någon värmepump på gaveln, måste den sättas någon annanstans. Men var?
När det gäller golvvärme i allrummet, som några av er har nämnt, så låter det intressant men kanske mest som komfortvärme för att få aningen varmare golv (Planen är att ha trägolv. Sort/typ funderar jag fortfarande över)
Det verkar också som att ni rekommenderar komplettering med uppvärmningskälla i sovrummen om jag väljer Luft/luftvärmepump. Enklast verkar det då bli genom att sätta in elradiatorer. Sen tankarna om ytterbelysning, solavskärmning o förvaringsutrymmen tar jag tacksamt emot. Något hade jag säkert kunnat missa i planeringen.
Hur stor installationspaket kan behövas i allrummet/kök om det bara ska användas som ”fotvärme”?
Jag lägger in skissen här igen.
Handritad planlösning av hus med markerade rum såsom allrum/kök, badrum, sovrum och entré/hall, samt fönsterpartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"....installationseffekt kan behövas i allrummet/kök..." ska det naturligtvis stå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.