Hej, chansar på att någon här kan upplysa mig om vad som kan vara fel när utkastningen är svag. Orkar med en liten mängd snö men när det blir för mycket stannar snön kvar i utloppet. Ingen brytpinne är av. Det går ganska bra att använda den om man inte har så bråttom, men den arbetar inte i sin fulla kapacitet.
 
  • Delvis täckt skylt på en snöslunga märkt "Snow Thrower 5.5HP" omgiven av snö och smutsig is.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snöslunga täckt med snö i ett skjul, indikerar svag utkastning som nämns i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en tvåstegs slunga där propellern på motoraxeln sköter utmatningen. Bladen har kanske blivit böjda så att de inte sluter tätt mot huset? Sedan är 5.5 hp inte speciellt mycket i detta sammanhang. Man behöver helst dubbla effekten.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis kastremmen som börjar bli sliten, brukar gå att justera spännrullen så man får mer tryck på remmen och få ut lite mer av den innan man byter rem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en tvåstegs slunga där propellern på motoraxeln sköter utmatningen. Bladen har kanske blivit böjda så att de inte sluter tätt mot huset? Sedan är 5.5 hp inte speciellt mycket i detta sammanhang. Man behöver helst dubbla effekten.
Det verkar som om dessa blad som är synliga framifrån inte är böjda. De ser bra ut.
 
M MrTobbe skrev:
Troligtvis kastremmen som börjar bli sliten, brukar gå att justera spännrullen så man får mer tryck på remmen och få ut lite mer av den innan man byter rem.
Vet du hur man kommer åt kastremmen och spännrullen? Tyvärr har jag ingen sprängskiss, bara en simpel manual.
 
Pianogreen Pianogreen skrev:
Vet du hur man kommer åt kastremmen och spännrullen? Tyvärr har jag ingen sprängskiss, bara en simpel manual.
Ta bort remskyddet som sitter mellan motorn och utkastarröret, då borde du se en ensam "rulle" som trycker mot remmen när du trycker ned handtaget.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Cheesen
Börja med att kolla så att drivremmen inte är helslut och behöver bytas. Brukar vara ett bra tips.
Sedan så kan jag tipsa om min meec 5,5 hp som jag har i stugan. Den har jag modifierat med hjälp av ett stänkskydd från biltema.... hade ditt problem innan.. men inte numer, den kastar nästan lika långt som våran 12hkr jonsered som vi har hemma....


Det finns många filmer på jutube som visar olika metoder på hur man kan sätta gummiskovlar på hjulet och resultatet är detsamma man får en trimmad snöslunga
här är en:
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Börja med att kolla så att drivremmen inte är helslut och behöver bytas. Brukar vara ett bra tips.
Sedan så kan jag tipsa om min meec 5,5 hp som jag har i stugan. Den har jag modifierat med hjälp av ett stänkskydd från biltema.... hade ditt problem innan.. men inte numer, den kastar nästan lika långt som våran 12hkr jonsered som vi har hemma....


Det finns många filmer på jutube som visar olika metoder på hur man kan sätta gummiskovlar på hjulet och resultatet är detsamma man får en trimmad snöslunga
här är en: [media]
Tack för svar. Kul video. självklart ska jag trimma snöskotern. Bra tips med stänkskydd från Biltema, blir inte så dyrt då :D
 
S
rekommendation för är väl minst 8hp om det inte är en Honda då räcker 6hp , din snöslunga är för liten, du kan inte förvänta dig bättre resultat tyvärr
 
Det beror väl på hur stor den är? Jag har Julas minsta tvåstegsslunga och den har inga problem att kasta flera meter. Dock är den bara knappt 60cm bred, så man får köra några vändor.
 
A
S stenna skrev:
rekommendation för är väl minst 8hp om det inte är en Honda då räcker 6hp , din snöslunga är för liten, du kan inte förvänta dig bättre resultat tyvärr
Är Hondahästkrafter 25% mer effektiva? :)
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
S stenna skrev:
rekommendation för är väl minst 8hp om det inte är en Honda då räcker 6hp , din snöslunga är för liten, du kan inte förvänta dig bättre resultat tyvärr
Min lilla Jula 5,5 har kastar lätt 10-12 meter efter att jag modifierat skovlarna med gummi.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
A
Har också modifierat min 11hk slunga,vet inte om den slungar längre,men klarar blötsnö betydligt bättre faktiskt,utan att utkastet stockar igen.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
S stenna skrev:
rekommendation för är väl minst 8hp om det inte är en Honda då räcker 6hp , din snöslunga är för liten, du kan inte förvänta dig bättre resultat tyvärr
Jag vill testa knepet i youtubevideon för det som händer när jag kör är att det fastnar snö i plåten.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Min lilla Jula 5,5 har kastar lätt 10-12 meter efter att jag modifierat skovlarna med gummi.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.