B Bobbo90 skrev:
Är du ett troll? Vilken riktig VVS montör råder en kund att köpa ikea blandare?
Intressant att veta vilken firma du jobbar på.
kanske inte helt fel råd ikea har 10 års garanti på sina blandare, det är det inte många som har
 
  • Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Det är väl klart att du kan räkna ut grundpriset om du vet hur många procent som läggs på?

Jag kan vända på frågan, hur många hantverkare debiterar för att lämna en offert?
Va?
Om jag frågar hur mycket de lägger på säger ju ingenting om deras inpris, hur tänkte du jag skulle få reda på det. Det är ju här listpriset kommer spökande.

Och vad debitering för offert har med frågan att göra får du gärna förtydliga.

Oavsett så känns det som att vi pratar om olika saker.

Jag menade på att det som hör till materialhantering ska täckas av materialpåslag, materialpåslaget ska inte täcka för underskott i timdebiteringen.
På så sätt måste man inte sälja materialet, det går lika bra att bara sälja timmar, det upplever jag som enklare och mer transparent.
 
  • Gilla
DandrO och 2 till
  • Laddar…
A
T tergo skrev:
kanske inte helt fel råd ikea har 10 års garanti på sina blandare, det är det inte många som har
Du får bättre hjälp av Mora/Fmm o Oras även efter 5 år än av Ikea.

Sen kan du serva en svensk kran tills du dör !
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Du fattar fortfarande inte! Öka timdebiteringen så att du når samma resultat. Varför är det så läskigt att ens tänka sig att jobba med nån slags transparens mot kunden?
Jag förstår faktiskt inte all denna misstro mot hantverkare. Jag jobbar inte själv med montering men sitter som beställare i ganska många fall.
Be dom att ge en specad offert det är väl inte svårare än så?

Annars är nog det enda som återstår i ditt fall att leta efter andra hantverkare som du kan bygga ett förtroende för.

Ofta är det timpenningen man jämför när man väljer aktör då det i mitt fall oftast handlar om mindre jobb som inte drar med sig ett stort påslag på material. Och tar man då 900/timme så kan jag garantera att man inte får ett jobb till.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Chrillls Chrillls skrev:
Fast är väl inte så konstigt att man vill jobba med egna grejer då man tar på dig garantin med. Så nej, handlar inte enbart om att tjäna pengar.
Nä, garantin på produkten är väl knappast du som står för? Garanti på utförandet är ju ingen kostnad om man gör rätt från börja.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Att bara sälja tid fungerar om man har nära nog 100%-ig beläggning. Men om man som hantverkare ska åka och göra småjobb på 1-2 timmar styck är det nog svårt att få ihop 40 fakturerbara timmar i veckan. Har man ett eget företag ska intäkterna inte bara räcka till sin egen lön, utan även till lokalhyra, kontorsmaterial, IT & telefoni mm, samt även till pension och semester. Sedan vill man säkert ha lite vinst i bolaget för att kunna expandera och säkra inför framtiden.

Tycker därför det är fullt förståeligt om man har som affärsmodell att sälja hela konceptet med material+installation. Som några påpekat är ju detta är ju också en förutsättning för att man med gott samvete ska kunna lämna garantier på jobbet.
 
  • Gilla
Hefatrooper
  • Laddar…
Buildgates Buildgates skrev:
Att bara sälja tid fungerar om man har nära nog 100%-ig beläggning. Om man som hantverkare ska åka och göra småjobb på 1-2 timmar styck är det nog svårt att få ihop 40 fakturerbara timmar i veckan. Har man ett eget företag ska intäkterna inte bara räcka till sin egen lön, utan även till lokalhyra, kontorsmaterial, IT & telefoni mm, samt även till pension och semester. Sedan vill man säkert ha lite vinst i bolaget för att kunna expandera och säkra inför framtiden.

Tycker därför det är fullt förståeligt om man har som affärsmodell att sälja hela konceptet med material+installation. Som några påpekat är ju detta är ju också en förutsättning för att man med gott samvete ska kunna lämna garantier på jobbet.
E El-Löken66 skrev:
Ja, det är väl inte olagligt med ett litet påslag, det gör ju alla som säljer något?

Timpengen täcker ju bara precis kostnaderna för firman och vinsten görs i försäljning i materiel, precis som vilken grossist som helst, fast bättre, som en pizzeria med utkörning.
Vad tjänar en rörmokare per månad?
Om dundebite
 
Henrik Nordlander skrev:
Du får bättre hjälp av Mora/Fmm o Oras även efter 5 år än av Ikea.
då får du betala ikeas kostar inget i reperationer de första 10 åren
 
Hej!
Jag är vvs montör sj och ville svara på din fråga. Problemet är att stora firmor tar inte små jobb och små firmor är oftast ganska upptagna. När det kommer till om varför de inte vill montera produkter är att oftast kollar kunden på pris eller design när de inhandlar produkter medans vi hantverkare kollar på kvalitet och om produkten är godkänd för svensk standard. Mvh Adem
 
A
T tergo skrev:
då får du betala ikeas kostar inget i reperationer de första 10 åren
Inte med mina kanaler (y);)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Kollade själv så ligger medel på 33200 sek/ månad om man sedan räknar lönebikostnad så är kostnaden per månad 43160 dvs 517920 per år. 1800 arbetstimmar per år men antagligen 80% debiterad tid blir kostnaden 230sek per timme, det övriga upp till 500sek är täckningsbidrag per timme. Bil och lager debiteras ju separat så nog blir det hyfsad marginal per arbetad timme och inte något som knappt täcker kostnaden.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
Kan garantera dig att jag känner ingen med den usla lönen.

Medel snarare 43xxx

Mvh
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, jag menade då att du jämförde hantverkartjänster med pizzor och kläder, otydligt av mig.

Jag noterar också att du inte svarar på resten, kan inte säga att jag är förvånad jag heller.
Hallå @Krille-72 har du beställt pizza ikväll? Begärde du offert först eller utgick du från menyn?
Ingick material och arbete? Debiterade de för ugn, pappkartong samt kassahantering?

Jag hör många säga att man ska begära offert och fastpris osv osv.
Men det är lättare sagt än gjort när det gäller småjobb, ställer man så jobbiga frågor som hur lång tid kommer det ta och hur mycket kommer materialet kosta så är det överhängande risk att man blir svartlistad som "besvärlig" och är en lämplig kandidat för uppföljaren till "bygga åt idioter".

Detta sidospår å sido.
Det är väl inte svårare att man har ett timpris med material och ett utan? :thinking:

Men iofs, hur ska man göra i jobb med mindre mängd material i förhållande till arbetstiden?
Ska man höja timpengen eller materialpåslaget? :thinking:
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?

Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)

Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.

Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
Jag jobbar på en verkstad med en maskinpark på över 12miljoner vi tar 650/tim och dessa ska täcka personal på 10 pers och kontor och firmabil och avbetalning på maskinerna, de är inte så att man täljer guld så som marknaden ser ut och hur konkurrensen är, hur är det möjligt att driva detta med en investering som är 10X högre än vad rörisen har investerat?
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
A
kitco kitco skrev:
Jag jobbar på en verkstad med en maskinpark på över 12miljoner vi tar 650/tim och dessa ska täcka personal på 10 pers och kontor och firmabil och avbetalning på maskinerna, de är inte så att man täljer guld så som marknaden ser ut och hur konkurrensen är, hur är det möjligt att driva detta med en investering som är 10X högre än vad rörisen har investerat?
Jag skulle tro för att rörisarna isåfall inte nöjer sig med att bara gå runt. Utan vill lite mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.