Krille-72 Krille-72 skrev:
I vilka branscher är det som du skriver?

Ta hem en serviceman för dina vitvaror. Låt hen byta termostat på kylen eller slangen till diskmaskinen. Googla sen upp vad materialet kostar på nätet och jämför.

Köp en cola på pressbyrån. Gå sen in på Willys och jämför.

Priser förhandlar man innan. Inte efter
Glid inte från ämnet.
Nu jämför vi äpplen med päron här.

Pizzan och byxorna kommer med ett färdigt pris, ett fastpris om vi ska jämföra.
Det är sällan du hyr en kock per timme.

En hantverkare hyr jag per timme, då förväntar jag mig att kunna nyttja dennes kompetens under den timmen, kompetensen att välja rätt material betalar jag för per timme, inte genom materialpåslag.

Den dagen nästan alla hantverkare tillhandahåller en fastprislista kan vi börja jämföra pizzabagare och hantverkare.
 
  • Gilla
Michael_P och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad kostar din pizzabagare i timmen?
Eller för den delen kassören på HM?
Nej, låt timpriset täcka arbetet och materialpriset täcka materialet, subventionera inte timpriset genom att lägga på extra på materialet.
Nu är det ju så fiffigt att man kan välja vilken affärsmodell man vill, det finns inget som tvingar.
Så ville jag skulle jag kunna ha 0kr i timpenning och bara lägga på massor med pengar för materialet, som då blir tvunget att köpas genom mig.
Problemet blir väl att en hel del uppdrag skulle jag då inte kunna utföra, uppdrag som jag dessutom gillar.
Denna affärsmodell har i princip all detaljhandel och restaurang och många andra branscher. Man betalar ingenstans någon timpenning, utan bara på produkten som köps.

Jag skulle också kunna skänka materialet som används och bara ta betalt för timmarna.
Städfirmor gör väl i princip så, även många konsulter av alla de slag där de inte använder speciellt mycket material.
Bilrekond, skorstenssotning, skottning inkl sandning osv osv, ja det finns väldigt många som kan ha eller tänkas ha denna affärsmodell, bara timdebitering, inget på material.



Är någon av dessa modeller gångbara för mig, eller andra typiska hantverkare..?
Nej knappast, då det i de flesta affärer ingår både en ansenlig arbetstid likväl som en ganska stor post med material. Och dessutom varierar uppdragen, ifrån inget material till (nästan) ingen arbetstid. Så modellerna att antingen ej debitera tid eller ej debitera material är ej gångbara.

Så då återstår att välja en affärsmodell där man på något vis tar betalt för båda sakerna, och så långt lär vi alla kunna enas.
Problemet kommer nu, hur ska detta delas.
Själv läser jag på forumet och inser att elbutik.se, Jula och Clas ohlsson finns på nätet och har förstått att kunderna idag vill inte betala något överpris för materialet, alltfler är mycket medvetna, så min slutsats är att tiderna då man kunde tjäna mycket på materialförsäljningen är förbi.
Så för mig gäller att det är arbetstiden som ställer mat på mitt bord, och materialet får gå ungefär plus-minus noll. Detta innebär dock att jag gärna tar några procent påslag ändå, kanske en 5-10% över mitt inköpspris (som redan är dyrare, eller i bästa fall i paritet med elbutik.se). För med material så blir det alltid materialläckage, det blir en 2-meters stump kabel kvar från 50-meters-ringen, man glömmer att ta betalt för småkrafs, saker blir skadade eller fula när det skumpar runt i bilen. Och förutom det så är materialhantering en kostnad, måste ha större bil (än om jag bara behövde köra omkring med verktyg) och städning av bil och annat runt måste ske oftare och tar längre tid med en massa material.


Men i vilket fall, det finns inget fel eller olagligt med att ha affärsmodellen att tjäna massor på materialet, och sen konkurrera med låg timpenning. Det är väl mest att då får man vara beredd att ta ändlösa diskussioner med kunderna väldigt ofta, och dessutom få många kunder en enda gång och sen aldrig mer, eller deras bekanta och släktingar heller.
Jag har valt att jag inte orkar köra det racet, så jag hoppas att andra i branschen hänger på, vilket troligen gör att timpenningen generellt stiger något, vilket också gynnar mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Ulf Peter och 16 till
  • Laddar…
Staffans2000
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänkte att det var så vida känt att källhänvisning inte var nödvändigt, vet du när han sa det? ;)
Det har du rätt i. Det var bara min fåfänga som segrade över min välkända återhållsamhet.
Årtal. Nej. Men det var en journalist som frågade vad som gick fel, när han bara vann med två sekunder. Eller inte? Han svarade för en gångs skull, på ännu en korkad fråga från en journalist, istället för att bara säga "jo".

Det var på den tiden då skolorna avslutade undervisningen och arbetsplatserna tömdes för att kolla på Ingemar när han vann.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
D DIY@home skrev:
Svårt att säga. Säkert mer än 300%. Hade man kunnat dubbelkolla deras priser så hade det även funnits diskussioner om deras prissättning också.

Ett problem i storstads regionerna är att det finns så många kunder för hantverkarna att de inte behöver bry sig om att sätta vettiga priser så att kunden kommer tillbaka. Går man ut i landet i mindre orter och samhällen så har hantverkarna ett mycket mer realistiskt sätt att se på prispåslag för man vill bygga en långsiktig relation. Det skiter man tyvärr helt i när det finns många andra kunder när en tröttnat och inte återkommer.
Inte riktigt så enkelt att jämföra Sthlm mot mindre orter. Du har högre löner, mer trafik, biltullar, svårt att hitta parkering mm. Det är en jäkla skillnad faktiskt. Om vi har en kund på Östermalm eller en kund i en förort i en villa nära vår utgångsort skulle vi egentligen behöva 2 helt olika prislistor.

Det finns många branscher där du enkelt skulle kunna dubbelkolla priser men när det gäller just hantverkare inom vissa kategorier så har folk otroligt mycket åsikter.
Om du tar en låssmed tex. Så har han både högre påslag på material och högre timpenning än de flesta andra hantverkare. Men det är så sällan man kommer i kontakt med en låssmed så man släpper antagligen det. Köper du en schampo flaska hos frisören så går du inte hem och googlar fram ett nätpris för att sedan gå tillbaks och klaga.
Det finns 1000 exempel.
Förhandla priser innan är mitt råd. Så brukar jag göra innan jag köper en bil.
 
Man ska inte stirra sej blind på vad hantverkaren tar ut i timdebitering kontra lön
Pengarna ska täcka företagets kostnad åxå sen måste det bli pengar över , det finns så många oseriösa kunder i detta landet som sätter sport i att betala sent eller inte alls utan bestrider priser i absurdum .
Sen att vara transparent med prissättningen å förklara för varje kund är svårt många gånger med tanke på den kunden du ä hos inte vill betala för all tid i telefonen
Kanske dags att införa telfontid som hos läkaren , kommer du inte fram på utsatt tid så får du vänta till nästa dag
Skulle inte hantverkaren få tjäna pengar så kommer ingen till slut att tjäna nåra pengar , blir ett omvänt ekorrhjul , negativ spiral .
Det intressanta blir ju , vad jobbar ni alla med som klagar mest , å vad debiterar det företaget ut för eran arbetsinsats, jag själv är i en väldigt utsatt branch däe det knappt att få täckning för kostnaderna utan måste sänka mun egen timlön för att få in pengar i företaget för att täcka upp vid downperioder
Det är ju som för lantbrukaren där alla skäller över att dom får Eubidrag , utan dessa så blir maten otroligt dyr istället , om alla länder tar bort subventionerna som finns för matkonsumenten samt har samma djurskyddskrav som i sverige så blir mat snart en klassfråga
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
A
slaskman slaskman skrev:
Rörmockarna här i tråden kan skilja på äpplen och päron. Dom kan dock inte skilja på äpplen och äpplen, och påstår att det det finns fler skillnader än priset på den blandare från fm-mattson jag köpt på hornbasch.
Varför inte bara montera din blandare själv? Om du klarar att köpa den själv.

Finns ingen anledning att ta ditt jobb om du ska köpa den själv.
Vet du exakt vilka övriga delar som krävs?
Vilket märke på befintliga kopplingar?
Om du bor i lägenhet o dina kulventiler inte stänger, springer du ner å letar rätt på rätt avstängare medans jag väntar på dig, nej trodde inte det. MÅNGA konsumenter ser inte ens skillnad på värme, vatten o vvc. Vet inte hur en växlare fungerar. Då tycker inte jag man ska för några inköp heller.

Jag vill härmed visa att vill man vara duktig o dumsnål, då kan man lösa samtliga parametrar.
 
K Krillehus skrev:
Du måste ha bra lön eller så har ni dålig beläggning. Medellönen i Sverige är runt 35.000 kr /mån. Det motsvarar en timlön på 335kr+moms i ett aktiebolag vid 160h inkl. Skatt, sociala, semester pension etc.
Bara ett litet jättefel i din tanke...
Du har ALDRIG 100% beläggning, såvida du inte jobbar en jäkla massa övertid...
Du ska ta dig till & från arbetsplatsen (kund ser inte detta som arbetstid, men det är det), plocka ihop/hämta material på lager/butik, telefonjäveln ringer, ritningen stämmer inte, väggen som det ska sågas ett hål i är hård som f¤n, mm,mm ,mm...
Och så är man färdig 15,35 men arbetstiden slutar 16.00. Ska kunden man är hos betala dom 25 minuterna, eller ska nästa kund (som man precis hinner köra hem till) betala, eller ska man bjuda firman på 25 minuter av sin tid???

Och JA!
Jag är egenföretagare sedan snart 35 år tillbaka, så jag VET!!!
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
H Hefatrooper skrev:
Kanske inte i reda pengar och det gör det kanske inte för hantverkaren heller men ponera att du ska åka och hyra släp och köra några mil och samtidigt värdera din egen fritid så kan man ju inte påstå att det är gratis att göra sig av med skräpet.
Jag värderar min fritid, men jag behöver ju själv jobba tre-fyra timmar för att tjäna så mycket att jag kan betala en hantverkartimme, så ett par hundra till släphyra och två timmars jobb betyder ändå att jag får mer fritid!
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Glid inte från ämnet.
Nu jämför vi äpplen med päron här.

Pizzan och byxorna kommer med ett färdigt pris, ett fastpris om vi ska jämföra.
Det är sällan du hyr en kock per timme.

En hantverkare hyr jag per timme, då förväntar jag mig att kunna nyttja dennes kompetens under den timmen, kompetensen att välja rätt material betalar jag för per timme, inte genom materialpåslag.

Den dagen nästan alla hantverkare tillhandahåller en fastprislista kan vi börja jämföra pizzabagare och hantverkare.
Glida ifrån ämnet? Finns något som kallas fast pris om man vill kunna jämföra.
Sen finns något som heter skriftligt avtal som fungerar utmärkt även på löpande arbeten.
Tala om vad du vill för hantverkaren innan du beställer så ska du se att du kan få ett avtal du blir nöjd med. Förvänta dig inte saker utan fråga innan om du är osäker. ”När börjar er klocka ticka när ni utför arbeten på löpande räkning”.
Men förstå en sak. Slutsumman på fakturan kommer antagligen bli den samma. Summor flyttas bara mellan posterna arbetskostnad, material och servicebil.

Ps. Om en Pizza kostar 60 kr. Är det rimligt då att det kostar 10 kr extra om jag vill ha tomat på? Vad blir påslaget för tomaten?
 
E El-Löken66 skrev:
Hej, så är det med Hantverkaren, deras affärsmodell bygger på avancerade logaritmer och genom att inte få sälja materiel störs deras system då de måste stanna upp och räkna på exakt hur mycket timpenningen måste justeras för att få önskad vinstmarginal, varken mer eller mindre.

Fråga vad deras timpeng är annars och föreslå snäppet högre samt att de inte utför kostnadsfritt arbete gällande materielgarantiärenden.
Ööh? "Avancerade logaritmer"?
Menar du möjligen algoritmer?
Logaritm är ju egentligen exponenter som t ex kan användas för att göra om mängder av multiplikationer&divisioner till att istället räkna med "pluss&minus" utan att tappa precision.
 
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju så fiffigt att man kan välja vilken affärsmodell man vill, det finns inget som tvingar.
Så ville jag skulle jag kunna ha 0kr i timpenning och bara lägga på massor med pengar för materialet, som då blir tvunget att köpas genom mig.
Problemet blir väl att en hel del uppdrag skulle jag då inte kunna utföra, uppdrag som jag dessutom gillar.
Denna affärsmodell har i princip all detaljhandel och restaurang och många andra branscher. Man betalar ingenstans någon timpenning, utan bara på produkten som köps.

Jag skulle också kunna skänka materialet som används och bara ta betalt för timmarna.
Städfirmor gör väl i princip så, även många konsulter av alla de slag där de inte använder speciellt mycket material.
Bilrekond, skorstenssotning, skottning inkl sandning osv osv, ja det finns väldigt många som kan ha eller tänkas ha denna affärsmodell, bara timdebitering, inget på material.



Är någon av dessa modeller gångbara för mig, eller andra typiska hantverkare..?
Nej knappast, då det i de flesta affärer ingår både en ansenlig arbetstid likväl som en ganska stor post med material. Och dessutom varierar uppdragen, ifrån inget material till (nästan) ingen arbetstid. Så modellerna att antingen ej debitera tid eller ej debitera material är ej gångbara.

Så då återstår att välja en affärsmodell där man på något vis tar betalt för båda sakerna, och så långt lär vi alla kunna enas.
Problemet kommer nu, hur ska detta delas.
Själv läser jag på forumet och inser att elbutik.se, Jula och Clas ohlsson finns på nätet och har förstått att kunderna idag vill inte betala något överpris för materialet, alltfler är mycket medvetna, så min slutsats är att tiderna då man kunde tjäna mycket på materialförsäljningen är förbi.
Så för mig gäller att det är arbetstiden som ställer mat på mitt bord, och materialet får gå ungefär plus-minus noll. Detta innebär dock att jag gärna tar några procent påslag ändå, kanske en 5-10% över mitt inköpspris (som redan är dyrare, eller i bästa fall i paritet med elbutik.se). För med material så blir det alltid materialläckage, det blir en 2-meters stump kabel kvar från 50-meters-ringen, man glömmer att ta betalt för småkrafs, saker blir skadade eller fula när det skumpar runt i bilen. Och förutom det så är materialhantering en kostnad, måste ha större bil (än om jag bara behövde köra omkring med verktyg) och städning av bil och annat runt måste ske oftare och tar längre tid med en massa material.


Men i vilket fall, det finns inget fel eller olagligt med att ha affärsmodellen att tjäna massor på materialet, och sen konkurrera med låg timpenning. Det är väl mest att då får man vara beredd att ta ändlösa diskussioner med kunderna väldigt ofta, och dessutom få många kunder en enda gång och sen aldrig mer, eller deras bekanta och släktingar heller.
Jag har valt att jag inte orkar köra det racet, så jag hoppas att andra i branschen hänger på, vilket troligen gör att timpenningen generellt stiger något, vilket också gynnar mig.
"Honom ska vi ha!!!" Vad finns du nånstans? Jag har inget jobb du behöver utföra men jag vill anlita dig ändå, bara för din inställnings skull (y)(y)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Men åker man till Volvo verkstan med bromsar man har köpt billigt online?
Ja,jag har definitivt åkt till Porsche-verkstan med grejor jag köpt från Tyskland.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Glida ifrån ämnet? Finns något som kallas fast pris om man vill kunna jämföra.
Sen finns något som heter skriftligt avtal som fungerar utmärkt även på löpande arbeten.
Tala om vad du vill för hantverkaren innan du beställer så ska du se att du kan få ett avtal du blir nöjd med. Förvänta dig inte saker utan fråga innan om du är osäker. ”När börjar er klocka ticka när ni utför arbeten på löpande räkning”.
Men förstå en sak. Slutsumman på fakturan kommer antagligen bli den samma. Summor flyttas bara mellan posterna arbetskostnad, material och servicebil.

Ps. Om en Pizza kostar 60 kr. Är det rimligt då att det kostar 10 kr extra om jag vill ha tomat på? Vad blir påslaget för tomaten?
Nu diskuterade vi pizza och kläder, du tyckte det var samma sak, sen börjar du dra in vitvaruservice.

Om jag frågar efter pris på arbetet och får en timpeng och ett uppskattat antal timmar, hur ska jag då veta om det finns fler poster som jag ska fråga efter?
Efterfråga ett fastpris är någon utopi som vissa fått för sig existerar, det är sällan någon vill lämna fastpris på småjobb.

Jag skiter i vad pizzerian tar, de berättar innan, jag har sällan ett problem när jag beställer pizza med att jag får tillkommande kostnader som ugnsavgift, kassaavgift eller kartongavgift.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad kostar din pizzabagare i timmen?
Eller för den delen kassören på HM?
:thinking:

Nej, låt timpriset täcka arbetet och materialpriset täcka materialet, subventionera inte timpriset genom att lägga på extra på materialet.
Dock så är väl den största delen av den så kallade påslagsvinsten avsedd för processen att beställa, ta emot och frakta materialet till platsen för arbete , även efter montage så eventuell garanti hantering osv..

Som sagt tidigare så fråga efter hur många procent de lägger på materialet när ni ber om offert och sluta gnäll om det inte går att lösa själv..
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Ta reda på vad du får för pris om du köper själv och låt dom matcha, har dom bra kanaler kommer dom ändå tjäna pengar på materialet. Så gjorde jag för fem år sedan och då funkade det.

Det finns fördelar att låta hantverkaren handla materialet om något blir fel eller går sönder. Ingen tvekan vem som har ansvaret då.
 
  • Gilla
Hefatrooper och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.