D DIY@home skrev:
Nej, inte olagligt men tycker du att 300% påslag inte är väldigt osmakligt?? 20-30% är ok med mig men inte 300%.
Att följa Ahsells brutto prislista och sedan ta den rakt av mot kund när man själv har löjligt mycket lägre netto pris själv är inte juste. Detta gör tyvärr många hantverkare.
Jag håller med om påslaget men jag undrar vad tex. HM har för påslag på sina kläder. Eller låssmeden?
 
  • Gilla
Nephew och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, det är väl inte olagligt med ett litet påslag, det gör ju alla som säljer något?

Timpengen täcker ju bara precis kostnaderna för firman och vinsten görs i försäljning i materiel, precis som vilken grossist som helst, fast bättre, som en pizzeria med utkörning.
Vad är det för materialpåslag på en Pizza?
 
  • Haha
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast om man vägrar att ta ett jobb där kunden är beredd att betala för tiden så tjänar man väl inga pengar?
Jag har jobbat som konsult och då gick det alldeles utmärkt att tjäna pengar utan att kräva att kunden köpte någon specifik hårdvara.

Du är ganska dålig på att dölja ditt förakt för kunderna. Det är på grund av såna som dig och dina argument som jag undviker in i det längsta att anlita hantverkare.
Jag håller fullständigt med och min fasa är att få en hantverkare med Herr Nordlanders inställning. I hans värld verkar kunderna finnas till enbart för att finansiera hans liv. I mitt perspektiv är båda parter betroende av varandras existens och behov och därmed bör det finnas någon form av ömsesidig respekt.
 
  • Gilla
DandrO och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag håller med om påslaget men jag undrar vad tex. HM har för påslag på sina kläder. Eller låssmeden?
Det är nog lägre än för dyra märkeskläder, men saken är den att det står på prislappen vad de kostar och det blir således ingen överraskning i kassan. Så en prisjämförelse är väldigt lätt att göra för konsumenten.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad är det för materialpåslag på en Pizza?
Vad kostar din pizzabagare i timmen?
Eller för den delen kassören på HM?
:thinking:

Nej, låt timpriset täcka arbetet och materialpriset täcka materialet, subventionera inte timpriset genom att lägga på extra på materialet.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är nog lägre än för dyra märkeskläder, men saken är den att det står på prislappen vad de kostar och det blir således ingen överraskning i kassan. Så en prisjämförelse är väldigt lätt att göra för konsumenten.
Det står väl på fakturan från rörmokaren också vad materialet kostar. Hade för rörmokarens skull varit bättre om han skrev. ” utförda arbeten enligt pek på plats inkl material och Sevicebil”.
 
Immobil Immobil skrev:
Då borde det vara CE-märkning på hantverkaren också. :thinking:
Man kanske tom skulle överväga en IQ-märkning av vissa hantverkare med tanke på deras resonemang? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
DandrO och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det står väl på fakturan från rörmokaren också vad materialet kostar. Hade för rörmokarens skull varit bättre om han skrev. ” utförda arbeten enligt pek på plats inkl material och Sevicebil”.
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
richardtenggren richardtenggren skrev:
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
I Stenmark
 
  • Gilla
håkke65
  • Laddar…
richardtenggren
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I Stenmark
Tänkte att det var så vida känt att källhänvisning inte var nödvändigt, vet du när han sa det? ;)
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad kostar din pizzabagare i timmen?
Eller för den delen kassören på HM?
:thinking:

Nej, låt timpriset täcka arbetet och materialpriset täcka materialet, subventionera inte timpriset genom att lägga på extra på materialet.
I vilka branscher är det som du skriver?

Ta hem en serviceman för dina vitvaror. Låt hen byta termostat på kylen eller slangen till diskmaskinen. Googla sen upp vad materialet kostar på nätet och jämför.

Köp en cola på pressbyrån. Gå sen in på Willys och jämför.

Priser förhandlar man innan. Inte efter
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag håller med om påslaget men jag undrar vad tex. HM har för påslag på sina kläder. Eller låssmeden?
Svårt att säga. Säkert mer än 300%. Hade man kunnat dubbelkolla deras priser så hade det även funnits diskussioner om deras prissättning också.

Ett problem i storstads regionerna är att det finns så många kunder för hantverkarna att de inte behöver bry sig om att sätta vettiga priser så att kunden kommer tillbaka. Går man ut i landet i mindre orter och samhällen så har hantverkarna ett mycket mer realistiskt sätt att se på prispåslag för man vill bygga en långsiktig relation. Det skiter man tyvärr helt i när det finns många andra kunder när en tröttnat och inte återkommer.
 
  • Gilla
Michael_P och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”
Jag begriper men det är många här som inte gör det. Sista raden på fakturan kommer att vara densamma. Det handlar bara om att flytta pengar mellan posterna arbetstid, material och servicebil.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Hej
Det har med garantiansvar att göra.Köper du material så får du stå för kostnader vid garantifel. Sen vill många köpa produkter som är design men inte uppfyller gällande byggregler dessa installerar ingen seriös montör.
Mitt förslag är att skriva avtal med firma som debiterar material med inköpspris plus x %.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ta in offert så får du se. Har nyligen tagit in 3 st och blev förvånad över hur lite rotavdrag det var på alla 3 offerter. Om jag fattade offerterna rätt får dom inte erbjuda rot för arbetet det tar att åka och slänga skiten.
Det är väl klart att trädfällare inte får göra ROT-avdrag, de lämnar ju roten kvar :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.