Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så en stubbfräsare kan inte få rotavdrag:D?
Kunde inte låta bli!

Staffan
Nej. Det är sant. Dom håller på att utreda Flis avdraget just nu så evt. 2022 kan det bli möjligt. Avdraget kommer baseras på Flisvikten så det kommer löna sig att ta stubben innan den torkat.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Exakt, så det blir inget problem för rörmokare heller när väl fler och fler börjar göra det.

Mina kunder köper ibland material själva, så jag bara fakturerar lite småplock, det har inte än så länge stött på patrull.
Men jag är beredd att ta fighten mot Skatteverket ifall de slår ner på det.
Det är ju liksom inte olagligt att montera sånt som kunden redan har
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
B Byggare Mats skrev:
Underbart inlägg! Tycker vi här och nu bestämmer att vi kan få fler differentierade offerter.
Vad är det som är så underligt?
Har du något problem med att låta kunden välja att betala rimlig timkostnad mot att materialet ingår till ett rimligt normalpris utan skyhöga påslag?
 
Abbe W Abbe W skrev:
Jag har sedan jag totalrenoverade vårt hus 2018 bevakat detta nogaq då jag såklart upptäckte liknande då. Jag tycker inte det är ett problem att hantverkaren/firman jag anlitar tjänar pengar på materialet.
MEN det som ÄR åt helvete är när exakt samma märke och modell av något som kostar X kronor till mig på öppen marknad kostar X gånger 3 eller 5 på fakturan från rörisen med 20 till 40% rabatt! Det är bondfångeri eller till och med ocker. Detta görs möjligt med hjälp av Ahlsell, Dahl, Lunda Grossisten etc som har flertalet prislistor med flera hundra procents skillnad på listat pris för exakt samma sak.

Om jag köpt allt vvs material till mitt hus via öppen marknad jmf den 40% "rabatterade" fakturan hade jag sparat runt 75.000:- av de 285.000 som vvs arbetet stod för. (Åter igen exakt samma saker)
Då förhandlade jag ändå friskt inför varje moment.

Rörisen och andra vvs are hävdar att de får inte de priserna in och är beroende av en bra grossist.

Jag räknade fram att jag skulle kunna köpa sakerna, sälja dom till min röris , han säljer till mig och både han och jag skulle kunna tjäna 30%!

Sjukt!
Kan du inte lägga ut din uträkning. Skulle vara intressant att se.
 
K Krillehus skrev:
Det kanske är en bra start. Javisst VVS:arn, du får gärna köpa in materialet men du får göra det från någon av dessa sidor på nätet: www.A.se, www.B.se, www.C.se, etc.
Bra idé. Ska testa den på bilverkstan nästa gång.visst du får sova min bil men du får köpa delarna på www....
Snacka om att jämföra äpplen och päron.
 
S Strontus skrev:
Det kanske till viss del beror på att de inte gärna arbetar med okänt material? Om kunden köpt in materialet så kanske sakerna inte passar ihop, svårjobbat material, saknas delar mm. (nej, jag är inte rörmokare)
Så vara det för mig när jag skulle installera min laddbox i höstas. Ingen elfirma ville installera boxen om jag köpte den själv. Detta trots att det var exakt samma laddbox som dom själva ville leverera. Det blev ett par tusenlappar dyrare för mig till slut.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Skulke aldrig handla på fyrföretaget Ahlsell över huvud taget. Deras priser är kriminella. Det går att få tag i fullt gångbara grejor på t.ex. Swedol mfl.
Håller med dig. Jag handlar väldigt sällan på Ahlsell för jag vill inte gynna deras sätt att att jobba på. Men det är bra att ha konto där så man kan se vilka hutlösa påslag hantverkarna gör och konfrontera dem
 
E
D DIY@home skrev:
Håller med dig. Jag handlar väldigt sällan på Ahlsell för jag vill inte gynna deras sätt att att jobba på. Men det är bra att ha konto där så man kan se vilka hutlösa påslag hantverkarna gör och konfrontera dem
Ja, det är väl inte olagligt med ett litet påslag, det gör ju alla som säljer något?

Timpengen täcker ju bara precis kostnaderna för firman och vinsten görs i försäljning i materiel, precis som vilken grossist som helst, fast bättre, som en pizzeria med utkörning.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Lite skillnad där
Jaså? Fattar inte heller varför man inte får anlita hantverkare på timme, då går det inte runt?
 
Redigerat:
G guggen skrev:
Just om det bara är ett riktigt litet småjobb bör de absolut ta det. Vid större jobb förhandlar man alltid, men knappast när det gäller en hundring eller två. Det handlar helt enkelt om att de bör ta det arvode som krävs och ha en transparent bransch, om det är 800 eller 1000 återstår att se.
Absolute, transparansen finns ju med största sannolikhet på offerten.
575:-/timme samt 250-300 kr i bilavgift och sen ett påslag på 10% på inköpt material borde ju inte vara något problem?

Oavsett hur du vänder och vrider på det så om man köper eget material i handeln eller om du låter en vvs firma köpa in det så brukar det landa på en bättre peng än vid egen införskaffning då vvs firman i sin tur kan ha en ganska saftig reducering i pris hos grossisten..
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, det är väl inte olagligt med ett litet påslag, det gör ju alla som säljer något?

Timpengen täcker ju bara precis kostnaderna för firman och vinsten görs i försäljning i materiel, precis som vilken grossist som helst, fast bättre, som en pizzeria med utkörning.
Har civilingenjörer som går under 1000 i timmen som tjänar närmare 50k i månaden.

Utmaningen för hantverkare är uppenbarligen att fakturera 8h om dagen.

Ska man ha ut 50k och jobba 4h om dagen lär man ha monopol på sina tjänster.
 
  • Gilla
LMC400 och 2 till
  • Laddar…
E
M Mach77777 skrev:
Har civilingenjörer som går under 1000 i timmen som tjänar närmare 50k i månaden.

Utmaningen för hantverkare är uppenbarligen att fakturera 8h om dagen.

Ska man ha ut 50k och jobba 4h om dagen lär man ha monopol på sina tjänster.
8h?
Då får hen inte behålla jobbet länge.
Runt 16h/dag är väl mer rimligt.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, det är väl inte olagligt med ett litet påslag, det gör ju alla som säljer något?

Timpengen täcker ju bara precis kostnaderna för firman och vinsten görs i försäljning i materiel, precis som vilken grossist som helst, fast bättre, som en pizzeria med utkörning.
Nej, inte olagligt men tycker du att 300% påslag inte är väldigt osmakligt?? 20-30% är ok med mig men inte 300%.
Att följa Ahsells brutto prislista och sedan ta den rakt av mot kund när man själv har löjligt mycket lägre netto pris själv är inte juste. Detta gör tyvärr många hantverkare.
 
  • Gilla
DandrO och 4 till
  • Laddar…
Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Absolute, transparansen finns ju med största sannolikhet på offerten.
575:-/timme samt 250-300 kr i bilavgift och sen ett påslag på 10% på inköpt material borde ju inte vara något problem?

Oavsett hur du vänder och vrider på det så om man köper eget material i handeln eller om du låter en vvs firma köpa in det så brukar det landa på en bättre peng än vid egen införskaffning då vvs firman i sin tur kan ha en ganska saftig reducering i pris hos grossisten..
Det låter som en dröm, 30% på år material är också rimligt, men har tyvärr varit med om 300%.
 
  • Gilla
DandrO
  • Laddar…
E
D DIY@home skrev:
Nej, inte olagligt men tycker du att 300% påslag inte är väldigt osmakligt?? 20-30% är ok med mig men inte 300%.
Att följa Ahsells brutto prislista och sedan ta den rakt av mot kund när man själv har löjligt mycket lägre netto pris själv är inte juste. Detta gör tyvärr många hantverkare.
Hej, det du behöver tänka på är att elgrossister kan ha en grundlista för att se vad saker och ting kostar i relation till varandra men sen kan en rabatt tillkomma, vem denna ska komma tillgodo förekommer det tvister om ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.