Jag har sedan jag totalrenoverade vårt hus 2018 bevakat detta nogaq då jag såklart upptäckte liknande då. Jag tycker inte det är ett problem att hantverkaren/firman jag anlitar tjänar pengar på materialet.
MEN det som ÄR åt helvete är när exakt samma märke och modell av något som kostar X kronor till mig på öppen marknad kostar X gånger 3 eller 5 på fakturan från rörisen med 20 till 40% rabatt! Det är bondfångeri eller till och med ocker. Detta görs möjligt med hjälp av Ahlsell, Dahl, Lunda Grossisten etc som har flertalet prislistor med flera hundra procents skillnad på listat pris för exakt samma sak.

Om jag köpt allt vvs material till mitt hus via öppen marknad jmf den 40% "rabatterade" fakturan hade jag sparat runt 75.000:- av de 285.000 som vvs arbetet stod för. (Åter igen exakt samma saker)
Då förhandlade jag ändå friskt inför varje moment.

Rörisen och andra vvs are hävdar att de får inte de priserna in och är beroende av en bra grossist.

Jag räknade fram att jag skulle kunna köpa sakerna, sälja dom till min röris , han säljer till mig och både han och jag skulle kunna tjäna 30%!

Sjukt!
 
  • Gilla
Ulf Peter och 10 till
  • Laddar…
S
D DIY@home skrev:
100% påslag? Sist jag anlitade en 'rörmokare' så la de på över 300% på sitt Ahlsell pris. Har själv Ahlsell konto och kan lätt jämföra deras priser mot de priser jag har. Vet att de anlitade Ahlsell för jag blev inblandad i en mail tråd där de frågat om material från Ahlsell. Jag ändå inte VVS rabatt utan mer el rabatt på Ahlsell så troligen så påslaget ännu mer
Skulke aldrig handla på fyrföretaget Ahlsell över huvud taget. Deras priser är kriminella. Det går att få tag i fullt gångbara grejor på t.ex. Swedol mfl.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Skulke aldrig handla på fyrföretaget Ahlsell över huvud taget. Deras priser är kriminella. Det går att få tag i fullt gångbara grejor på t.ex. Swedol mfl.
Det kanske är en bra start. Javisst VVS:arn, du får gärna köpa in materialet men du får göra det från någon av dessa sidor på nätet: www.A.se, www.B.se, www.C.se, etc.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Z Zekemannen skrev:
Jag har använt mig av veteranpoolens rörmokare och de har aldrig varit några problem med att endast utföra rörmokeri. Överkomliga priser har de också har. Iaf i Jönköping där jag bor.
I de fall de köpt mtrl på Ahlsell var påslaget 30% men på deras nettopriser. Rimligt?
 
S
L lostinsweden skrev:
Men åker man till Volvo verkstan med bromsar man har köpt billigt online?
Nej, dom byter man själv
 
Vad är det konstiga, två billiga saker. Och naturligtvis kan man jämföra golvbärmeslang, och där hade man naturligtvis köpt rörkrökarens för att få garantin.
 
N Nissehult22 skrev:
Jag köpte själv 15mm rör i rör med RSK 2418517 från vvsochbad.se för 2450kr. När rörläggaren i Kungsbacka skickade en faktura på exakt samma rör var den på 5125kr och då hämtade jag den själv hos honom. Ett nätt litet påslag på 2675kr på bara en slangrulle. Då bytte jag rörläggare.
Firman jag jobbar på skulle ha tagit betalt 2030:- ink moms för den rullen så ser bara rörfirman till att förhandla till sig bra priser kan man sälja matr. Med 20-30% påslag och ändå vara konkurenskraftig mot näthandeln.
 
Abbe W Abbe W skrev:
Jag räknade fram att jag skulle kunna köpa sakerna, sälja dom till min röris , han säljer till mig och både han och jag skulle kunna tjäna 30%!
Det som är ofattbart är att hantverkarna försvarar systemet. Grossisterna har övertalat dem att bli säljare som i första hand jobbar för grossisten i stället för hantverkare som jobbar åt kund. Summan på bankkontont skulle kunna bli samma för hantverkaren med ett annat upplägg men jag antar att grossisterna har sådan ställning att det blir besvärligt.

Låter som ett träsk som behöver styras upp. Kvaliteten på husen per land är nästan inversen på följande diagram. (Frankrike är väl över lag sämre än tyskland och storbrittannien har jätte variation men det mesta, tex all PPI, är rätt dåligt). När, (om) ni reser i europa kolla in detaljerna på nybyggda hus. Plåt, material, hur mycket el som syns, hur färdiga husen är.

image.jpg
 
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
makhno_ makhno_ skrev:
Egentligen är det de som säljer produkterna till hantverkarna som gör den stora förtjänsten
Nej, det är jag rätt övertygad om det inte är. De lever nämligen mer konkurrensutsatt, vilken av aktörerna som helst kan ta alla kunder ifall de andra försöker ha för stor avans. Deras årsbokslut indikerar inte heller att de har det väldigt fett. Men det kan man däremot finna hantverföretag som har det.
Men varför inte alla hantverkare då? Jo, många är faktiskt lite smådåliga företagare som inte gör rätt, men det fungerar ändå.
 
G guggen skrev:
Precis, men ni borde fakturera 900 minst o slippa hela påslagsbiten. Billigare o bättre för alla.
Jag tror att rörmokaren skulle få problem med skatteverket om den bara tog betalt för tid och inte material. Det ska fyllas i hur mycket som gått till vad i fakturan, när ROTansökan skickas in. Åtminstone skulle det gå en massa tid till att bevisa för skatteverket att kunden köpt allt (eller det mesta av) materialet. Och att plöja vägen för den affärsmodellen... Jag skulle inte vara så sugen.
Sen har rörmokaren massor av saker i bilen som gör att jobbets olika oförutsedda problem går att lösa. Material och verktyg.
///Röris, men jobbar med utbildning idag.
 
  • Gilla
Slaktarn82
  • Laddar…
L Lars-olov Jonsson skrev:
Förstår inte bekymret, jag lämnar fast pris på alla installationer och lämnar garanti på mitt jobb dock får konsumenten stå själv för kontakt med inköpsställen om nått skulle vara fabrikationsfel, räknar ihop mitt pris för tillhandahållet material och lägger på några procent tillsammans med mina timmar och material som jag själv får sälja, funkar bra problemet som kan bli är när köparen ser att han får mindre rotavdrag mot den tiden jag gjort, man måste ju ha marginal och konsumenten har ju haft möjlighet att ta in andra offerter men för det mesta så funkar det klockrent
Bekymret är ju när man har sitt eget material i fallet som beskrivet.
 
Mikael_L
makhno_ makhno_ skrev:
Att egenföretagare vägrar kritiskt se sin roll är ju normen i alla brancher eftersom deras leverne beror på det. Jobbar man för lön borde man kunna kritiskt genomskåda det som sker. Tråkigt när arbetare helt sväljer företagares narrativ.
Framförallt tillhör framtiden de som kritisk granskar det hela och är först med att ställa om när ett systemskifte sker.

Det finns många branscher som gått genom sina stålbad, och alla som inte var snabba och följsamma när förändringens vindar blåste försvann.
 
  • Gilla
DandrO och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
MatteHå MatteHå skrev:
Jag tror att rörmokaren skulle få problem med skatteverket om den bara tog betalt för tid och inte material. Det ska fyllas i hur mycket som gått till vad i fakturan, när ROTansökan skickas in. Åtminstone skulle det gå en massa tid till att bevisa för skatteverket att kunden köpt allt (eller det mesta av) materialet. Och att plöja vägen för den affärsmodellen... Jag skulle inte vara så sugen.
Sen har rörmokaren massor av saker i bilen som gör att jobbets olika oförutsedda problem går att lösa. Material och verktyg.
///Röris, men jobbar med utbildning idag.
Varför får inte städfirmorna problem med sina RUT-avdrag då?
 
L lostinsweden skrev:
Men åker man till Volvo verkstan med bromsar man har köpt billigt online?
Har man råd att anlita märkesverkstan har man även råd med lite dyrare bromsklossar ‍♂️
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför får inte städfirmorna problem med sina RUT-avdrag då?
Förmodligen eftersom alla andra redovisar på ett sätt och plötsligt kommer någon där det ser helt annorlunda ut. Borde inte vara ett problem men kan tänka mig att det i alla fall väcker det som tittar på saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.