Hejsan.

Jag var hemma och kollade på rörmockarens jobb under lunchrasten och upptäckte att han använder lödade koparrör till dricksvattnet.
Tenn (som jag gissar att det är han lödar med) brukar väl innehålla en viss mängd bly (det gör åtminstonde elektroniklödtenn), hur bra är det att ha i dricksvattenrören?
Är det överhuvudtaget tillåtet?

Skall man be honom riva ut möget och börja om?

/ Fredrik *frustrerad*
 
Lodet är troligen s.k silverlod. I princip alla installationer för dricksvatten i hus har kopparrör där sammanfogning av skarvar är gjorda på liknande sätt. Kolla runt lite på andra installationer så ser du.
 
pipewelder skrev:
Lodet är troligen s.k silverlod. I princip alla installationer för dricksvatten i hus har kopparrör där sammanfogning av skarvar är gjorda på liknande sätt. Kolla runt lite på andra installationer så ser du.
Så om det är silverlod är det ok, annars inte? Jag tror att de gjorde rören till radiatorerna med "vanligt" lod, eftersom de saknade rätt sorts "blåslampa".
Är det ok att ha vanligt lod i rören till radiatorerna?

Eftersom jag ställer frågan behöver jag väl inte påpeka att jag inte litar specielt mycket på de här gossarna..

/ Fredrik
 
För att vara helt säker borde du kontakta en seriös VVS-installatör och fråga. Jag har alltid använt ett lod som är godkänt för VVS-installationer och som används inom branschen.
 
Kopparfosforlod är väl vanligast, fungerar utmärkt till dricksvatten. Fördelen är även att man slipper fluss.
Vad har han och värmer med?
 
Fotografen skrev:
Kopparfosforlod är väl vanligast, fungerar utmärkt till dricksvatten. Fördelen är även att man slipper fluss.
Vad har han och värmer med?
Han har "någon bärbar gasbrännare med en campinggastub på".
Jag kollade upp vad han använde igår, vanligt elektroniklod från Biltema, 60%tenn och 40% bly..
20 minuter senare stod han ute på gatan och väntade på att bli upphämtad av någon från firman.

Jag sitter nu och funderar på exakt vilka skadeståndskrav jag skall ställa på honom..
Hur är det, är det även ett problem att rören till värmeelementen är lödade med bly? Jag tycker inte att det borde vara lika illa, men å andra sidan är jag inte specielt bevandrad inom VVS.

Pipewelder skrev:
>För att vara helt säker borde du kontakta en seriös VVS-installatör och fråga.
Problemet är bara att alla VVS installatörer verkar ha två till tre månaders väntetid, det vore lite jobbigt att behöva vänta så länge på att få rinnande vatten :( Orsaken att vi har valt denna killen är inte att han är någon lågprisfixare, utan att han var den enda som kunde fixa in värmeledningsrör innan det blev kallt i vintras. Eftersom han klarade det förutsatte jag att han klarade av att dra in dricksvatten också:(

Ingen som känner en pålitlig VVS kille i Skåne som kan ta ett en-två veckorsjobb omgående?

/ Fredrik
 
S
Tornhill skrev:
Jag kollade upp vad han använde igår, vanligt elektroniklod från Biltema, 60%tenn och 40% bly..
20 minuter senare stod han ute på gatan och väntade på att bli upphämtad av någon från firman.

Jag sitter nu och funderar på exakt vilka skadeståndskrav jag skall ställa på honom..
Skadestånd är väl inte det första du ska kräva eftersom ingen skada är skedd än men däremot ska du ta honom i kragen, leda in honom i huset igen och inte släppa ut honom förrän han har gjort jobbet rätt!
Sen ska du aldrig anlita honom igen, särskilt inte eftersom du skriver att du inte litar på honom.
 
Vilken sopprot!
 
Seriös röris som har campingutrutning till att löda.
Har aldrig hört något liknande.

Tornhill skrev:
Han har "någon bärbar gasbrännare med en campinggastub på".
Jag kollade upp vad han använde igår, vanligt elektroniklod från Biltema, 60%tenn och 40% bly..
20 minuter senare stod han ute på gatan och väntade på att bli upphämtad av någon från firman.

Jag sitter nu och funderar på exakt vilka skadeståndskrav jag skall ställa på honom..
Hur är det, är det även ett problem att rören till värmeelementen är lödade med bly? Jag tycker inte att det borde vara lika illa, men å andra sidan är jag inte specielt bevandrad inom VVS.

Pipewelder skrev:
>För att vara helt säker borde du kontakta en seriös VVS-installatör och fråga.
Problemet är bara att alla VVS installatörer verkar ha två till tre månaders väntetid, det vore lite jobbigt att behöva vänta så länge på att få rinnande vatten :( Orsaken att vi har valt denna killen är inte att han är någon lågprisfixare, utan att han var den enda som kunde fixa in värmeledningsrör innan det blev kallt i vintras. Eftersom han klarade det förutsatte jag att han klarade av att dra in dricksvatten också:(

Ingen som känner en pålitlig VVS kille i Skåne som kan ta ett en-två veckorsjobb omgående?

/ Fredrik
 
På Wikipedia så får jag veta: "För kapillärlödning av kopparrör i VVS-anläggningar används ett silverhaltigt lod med 97 % tenn och 3 % silver, "rörmokartenn". Som namnet antyder har denna legering särskilt god flytbarhet i de smala spalter, som förekommer vid detta slags rörskarvning. En annan egenskap är att det utan att nämnvärt förlora i hållfasthet motstår de temperaturer något över 100 °C, som kan förekomma vid varmvatteninstallationer. Friheten från bly gör att detta slags tenn kan användas även där det kan komma i kontakt med mat och dryck.
Ett annat VVS-lod är tenn/koppar 97/3, vilket kan användas upp till 110 °C. "
Troligtvis så kommer bly att helt försvinna i "lödtenn".
Kolla med byggfacket om dom inte kan se till att sådana fuskisar försvinner eller slutar förgifta folk.
 
Det finns till och med en variant som min röris kör med som innehåller 5% silver. Den ger ytterligare bättre flytbarhet vid kapillärlödning.
Han är helt frälst på att löda alla rör i princip överallt därför att det har överlägsen livslängd. Dessutom blir det billigare för mig som kund vilket man ju inte gråter för...
 
Bajen skrev:
Seriös röris som har campingutrutning till att löda.
Har aldrig hört något liknande.
En vanlig liten Gasolflaska (normalt blå) och en brännare ser ju ut som campingutrustning just för att dessa används till mycke annat än just camping och därefter gått ner i pris och då även gärna används av just campare.
Har inte själv lött vattenrör men de nya camping gasolflaskorna i plast är oerhört smidiga att använda då man skulle flytta sig långa sträckor längs med järnvägen för värme och skarvning av kabel.
 
snuttjulle skrev:
En vanlig liten Gasolflaska (normalt blå) och en brännare ser ju ut som campingutrustning just för att dessa används till mycke annat än just camping och därefter gått ner i pris och då även gärna används av just campare.
Har inte själv lött vattenrör men de nya camping gasolflaskorna i plast är oerhört smidiga att använda då man skulle flytta sig långa sträckor längs med järnvägen för värme och skarvning av kabel.
Aah oki, men vad kommer man upp i för värme på lågan då? Tror inte det fungerar så bra på rör men på kablar som du har den till så är det nog perfekt.
 
Har inte koll på temeraturen men att löda blykabel gick bra även om jag där va mer förtjust i acetylen men den va så grymt tung att släpa på. OBS acetylen utan syre så ingen svets då.
 
Gasolbrännare eller elektisk lödapparat för kopparrör är väl det vanligaste när man mjuklödar.

Gasol används av många hantverkarer till många olika saker och är helt ok för att löda kopparrör.

Jag tror inte det är så vanligt att man löder med acetylen/syrgas.

Lodet måste vara godkänt för VVS intallationer annars är det inte bra.

Har man rör lödda med blylod skall man nog byta ut dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.