K Krillehus skrev:
Nej, poängen som du fortfarande har missat även om rubriken på tråden borde fått poletten att trilla ned är att någon som är en hantverkare tackar nej till att utföra hantverksjobb där vi inte ens har diskuterat ersättning om de inte också får leka återförsäljare av allt material också.

Mitt förslag till alla dessa rörisar är, ta och öppna din egen VVS butik då sälja VVS tillbehör verkar vara ditt kall i livet. Sen kanske det finns några rörmokare kvar som vill syssla med hantverket och man som beställare slipper lägga tid på att jaga folk som inte vill jobba.
Om du tittar på första raden i mitt svar så är det poängen jag svarar på. Sen verkar inte du förstå poängen med att hantverkarens affärsidé också är att sälja material. Sen verkar du inte heller förstå fördelen med att låta hantverkaren sälja det material som installeras. Däremot kan du kanske förhandla om påslaget om du försöker. Vad vet jag. Eller hitta någon skutt som bara vill hantverka. Uppenbarligen hittar ju folk verkstäder dit dom kan ta med sin olja och filter från Biltema för byte så omöjligt borde det inte vara. Kanske finns någon restaurang dit man kan ta med medhavd mat också. Vad vet jag. Ingenting förvånar mig längre.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
S
S Strontus skrev:
Det kanske till viss del beror på att de inte gärna arbetar med okänt material? Om kunden köpt in materialet så kanske sakerna inte passar ihop, svårjobbat material, saknas delar mm. (nej, jag är inte rörmokare)

Råkade ut för det hos en kund som köpt egna uttag, efter att jag kopplat ett av uttagen och oavsett hur många gånger jag släppte på skruvarna och förde in ledaren i en annan vinkel (ekk 3g1,5) och ledaren släppte så fort man vickade lite på den i sidled så gav jag upp. Jag sa helt enkelt till kunden att de här uttagen kopplar jag inte för jag känner mig helt enkelt inte bekväm med att spänningssätta dom. Kunden köpte våra eljo uttag o det blev säkert mycket dyrare men annars hade han fått vända sig till någon annan.
 
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det handlar om garantier hos bilverkstan. Det blir jobbigt för alla om en vattenpump skär efter 20 mil, var det teknikerns fel eller den billiga pumpen från Autodoc?

Bevisläget är svårt, och tråkigt, hade pumpen köpts på verkstan hade det inte varit några frågetecken.
å om vägguttaget du har köpt smälter ihop, är det elektrikern eller uttaget det var fel på då?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Du ifrågasätter inte varför restaurangen inte tillåter medtagen mat?
Eller brukar du ta med en bit kött och ber dom steka på den efter dina önskemål?

Som röris kan jag hälsa att det i åtta fall av tio blir problem när kunder köper egna prylar. Vi får då lägga en massa tid och vips blev det dyrare för kunden i stället.
Köper kunden en kvalitets-wc så kan det så klart inte vara så mycket som går fel.

Bygga nytt säger du, ska du köpa VP, allt kopplingsmaterial, pex, blandarfästen etc själv? Har du sådan materialkännedom?
Om VP går sönder efter 6 månader, vem ska ta garantin på den tycker du?
 
  • Gilla
HVACJedi och 1 till
  • Laddar…
Ni pratar här om fel och garantie. Nu köper jag allt från ett företag inkl. installation. Företag går 2 månader senare i konkurs. vem står sen för garantie ifall det funkar inte mer?

Mvh Ralf
 
  • Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Arrie skrev:
Ni pratar här om fel och garantie. Nu köper jag allt från ett företag inkl. installation. Företag går 2 månader senare i konkurs. vem står sen för garantie ifall det funkar inte mer?

Mvh Ralf
Ja då har den juridiska personen med ansvar enligt konsumenttjänstlagen försvunnit så det finns ingen att reklamera till. Tillverkaren av någon enskild komponent kan kanske hoppa in med ett frivilligt garantiåtagande om det uppenbart är ett produktionsfel, men inget att räkna med.

Småföretag är därför riskfyllda tjänsteleverantörer för konsument. Denna ökade risk för konsument kan kompenseras med ett lägre pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
20.000%? Vad fick du egentligen ge för pump och GV? Att sen rörfirman inte har ett lager är en grov generalisering, dom som bor på orter där ahlsell och Dahl inte finns är tvungna att lägga lager.



K Krillehus skrev:
En rörmokare har ingen butik eller lager. De åker till Dahl å liknande firmor och handlar det som behövs för jobbet, tid du också får betala för. De ger ingen garanti på produkten, det är det återförsäljaren och tillverkaren som står för, så den myten kan vi ta död på direkt.

Jag kräver inte att jag ska köpa in allt material, men jag vill välja vilken modell på värmepump, komod, fabrikat på toalettstolar, blandare etc. Rörmokaren kan stå för rör och kopplingar.

Sedan finns det en branschstandard så dimensioner, CC-mått och kopplingar är detsamma på alla fabrikat.
Så skitsnacket om "jag kan inte garantera att det funkar", köper jag inte heller.

Vad jag kräver av hantverkaren är att jobbet har utförts fackmannamässigt.
Det är jag villig att betala för.

Jag tycker 700 kr i timmen + moms är en skälig ersättning för en hantverkare.

Jag accepterar påslag på eget material, jag accepterar milersättning och den berömda servicebilen.
Det jag inte tycker är OK är att betala 20.000 i påslag på en värmepump eller 100% påslag på ett golvvärmesystem från LK.

Om man inte klarar att få lönsamhet på timmar kanske man ska gå en ekonomikurs.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
?[/QUOTE]

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Lite drygt att säga ”leka återförsäljare”. Alla väljer väl själv hur man bedriver sin business. Valfritt att handla hos denne eller ej.

När vi bytte elen i kåken skulle vi ha in ca 50 dubbla stickkontakter. Jag frågade elektrikern om jag kunde köpa dom själv. Visst men vi lämnar ingen garanti på dom då. Logiskt så klart. Vi tjänade 5-6 t på detta vid inköpet. Deras Schniderkontakter var extremt lätta att installera, våra billiga Geliakontakter tog dubbla tiden att skruva med. Bra beslut? Nä.. Dessutom har två av dom rasat. Det misstaget gjorde vi ej om med röris. Han fick ”leka återförsäljare” åt oss och har sedan dess hjälpt oss åtskilliga gånger. Bygg relation med dina hantverkare istället för att ”leka expert” och tala om för dom hur deras business ska se ut.
 
  • Gilla
uhmfufu och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej, så är det med Hantverkaren, deras affärsmodell bygger på avancerade logaritmer och genom att inte få sälja materiel störs deras system då de måste stanna upp och räkna på exakt hur mycket timpenningen måste justeras för att få önskad vinstmarginal, varken mer eller mindre.

Fråga vad deras timpeng är annars och föreslå snäppet högre samt att de inte utför kostnadsfritt arbete gällande materielgarantiärenden.
Möjligen algoritmer?
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
B
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du tittar på första raden i mitt svar så är det poängen jag svarar på. Sen verkar inte du förstå poängen med att hantverkarens affärsidé också är att sälja material. Sen verkar du inte heller förstå fördelen med att låta hantverkaren sälja det material som installeras. Däremot kan du kanske förhandla om påslaget om du försöker. Vad vet jag. Eller hitta någon skutt som bara vill hantverka. Uppenbarligen hittar ju folk verkstäder dit dom kan ta med sin olja och filter från Biltema för byte så omöjligt borde det inte vara. Kanske finns någon restaurang dit man kan ta med medhavd mat också. Vad vet jag. Ingenting förvånar mig längre.
Problemet är ju att det inte är effektivt att små
Bolag säljer saker längre, det är totalt sett mer effektivt för hela kjedjan att det beställa via nån näthandel. Utveckligen har ju lett till att man tar bort det som inte är förädling av värdet i kjedjan. Här måste nog hantverkare bara acceptera en ny världsordning....
 
L lostinsweden skrev:
Men åker man till Volvo verkstan med bromsar man har köpt billigt online?
Jag åkte till volvoverkstaden med mina Tysklandsdäck. Dom skulle helt plötsligt ha 500 spänn per däck i montage. Euromaster skulle ha 250. Så visst kan man. Men de kostar
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du är förstås en sådan som tar med olja och filter till bilverkstaden också!
Det jag KAN - det gör jag själv.
Det jag INTE kan - det får nån annan göra. Betalar gärna för kompetent jobb.
En elektrikare monterade in ett 3-fasuttag i garaget. Helt nöjd med både jobbet och kostnaden,
(Han fick jobbet på andras rekommendationer och gjorde det när han råkade vara i närheten)
Värmepumpen pajade i fredags (-17 utomhus) Braskamin + 1kW elfläkt höll tempen uppe. (iaf runt 17 gr)
Fixades på tisdagen av nån som visste vad han gjorde. Han berättade vad han kollade och bytt ett styrkort.Allt funkar nu. (fristående villa 160kvm 10000kW per år...)
Har dock inte fått fakturan, ännu.
Alla billigare där jag bor nu. Inte så stor stad, hantverkarens rykte viktigt?
Sthlm: röris med knappt 2h jobb hos mig, faktura på 8h.
 
K Krillehus skrev:
hur kan man inte överleva på tid? Vad är skillnaden?
Hur kan då en snickare överleva ? snickaren har ju oftast lägre timpenning och högre kostnader för sina verktyg.
 
Hur kommer det sig att konsultbyråer som Sweco och WSP kan göra jobb åt Trafikverket för 750 kr/timme (+moms) utan att gå under? De kan inte sälja en massa prylar utan endast sin tid. Man häpnar ju när folk säger att rörmokare, mekaniker och elektriker behöver ta över 1000 kr/tim för att överleva på att sälja timmar.

Jag vet i och för sig inte vad en rörmokare tjänar men en bilmekaniker tjänar i alla fall sämre än en konsult och ändå tar en verkstad högre timpriser + påslag för material.
 
  • Gilla
octopetala och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
De har väl ett timpris långt över en snickare, och han kräver inte att han ska få leverera materialet. Det är ju en konspiration som vi kunder får betala för där hantverkaren tjänar stora summor på otjänliga påslag
du verkar veta det mesta, då vet du säkert vad en rörmokare, elektriker, snickare kostar netto? jg vet men vet du?
 
  • Gilla
Mido11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.