Läser idag att Telia lägger ned 3G till 2023 och 2G till 2025.

en del larm- och styrutrustning som jag har fungerar med SMS över 2G och 3G. Vad kan användas vid nyinstallation om man vill att grejorna ska funka efter 2025?

Fiber kan vara sårbart för åverkan.
 
Tror alla operatörer lägger ner 2G 2025 då deras licenser går ut.
Du får helt enkelt se till att utrustningen stödjer 4G.
 
T
En jammer för mobilnätet köper man billigt på internet. Så det är nog mer sårbart för åverkan.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tror alla operatörer lägger ner 2G 2025 då deras licenser går ut.
Du får helt enkelt se till att utrustningen stödjer 4G.
hur sker signalering över 4G som ska ersätta SMS?
 
T TechChad skrev:
En jammer för mobilnätet köper man billigt på internet. Så det är nog mer sårbart för åverkan.
I och med risken för att störsändare används är det lika bra att SMS-larm inte använder 2G och 3G.

En jammer för LTE måste vara väldigt bredbandig, 700- 2600 MHz. Räckvidden blir begränsad.

Det yttre larmet har redan gått i och med att fiberförbindelsen bröts. Jag har ett särskilt larm för sista biten från närmsta FOS till huset. En separat fiberslinga som jag fick när nätet lades. Där övervakas att en lasersignal som skickas ut också kommer tillbaka. Det kan man ordna med två enkla mediakonvertrar där det finns en led som indikerar att fiberförbindelsen är uppe. En ljusreläkrets kan användas för att detektera spänningen över led (vars ljus är lite väl svagt för fotoresistor). Men då är det inte frågan om en hundring längre plus mer elektronikpill.

(Är man radioamatör som jag kan man komma på sätt att få ut en signal även i närvaro av störsändare. Det är behovet av tvåvägskommunikation som gör larm över SMS på mobilnät störningskänsliga).
 
Redigerat:
C
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tror alla operatörer lägger ner 2G 2025 då deras licenser går ut.
Känns helt orimligt. Skulle ju innebära tiotusentals avtalsbrott för telematikabonnemang med långa löptider.
 
R
C cpalm skrev:
Känns helt orimligt. Skulle ju innebära tiotusentals avtalsbrott för telematikabonnemang med långa löptider.
Att det "känns orimligt" påverkar inte planerna på att lägga ner 2G-nätet, det har nämligen varit känt i många, många, många, många, många år. I flera andra länder har detta redan skett.

Tyvärr vägrar folk ta till sig av detta, man verkar inte inse att detta är ett faktum och att 2G-nätet snart är helt borta för alltid. Tillverkare envisas dock med att fortsätta implementera 2G/GSM i sina lösningar och elektriker installerar gladeligen fortfarande sådana lösningar. Även de verkar tycka att det "känns orimligt" att det skulle försvinna, för "så har vi ju alltid gjort".

Senast för några dagar sedan diskuterades just GSM i en tråd här där någon ville övervaka sin värmepump.
Oj vad med skit vad jag fick för att jag antyde att GSM är olämpligt att införa i ett nytt system eftersom det är på väg bort. Det var jag som inte förstod nånting, för GSM var minsann ett "beprövat" system. Att detta någonsin skulle försvinna verkade inte ens finnas på kartan.

Nej, det är fullt rimligt att det försvinner. Snart är det borta för gott. Bara att anpassa sig. Vi har vetat om detta i en herrans massa år.
 
  • Gilla
Stolpskott och 3 till
  • Laddar…
Det kommer att bli en del problem. Hur är det t ex med alla automatiska sändare för avläsning av elmätare som fungerar med GPRS? Det kommer att ta avsevärd tid att byta ut dem.

Mitt problem är inte att inse att det kommer ett teknikskifte utan att få grepp om vad som ska komma istället inom två år. En sak är en liten burk som sänder via 4G men hur ska det tas emot? Det är praktiskt med SMS där man kan gå tillbaka och kolla. Hur presenteras larm sända över 4G i min smartphone?
 
SMS stöds i protokollen för både 4G och 5G. Däremot så kan det bli problem när 2G nätet stängs av. Det mest sannolika är att en eller några operatörer kommer att fortsätta stödja 2G på ett mycket smalt frekvensband och erbjuda detta till de stora företagskunder som har många elmätare eller andra kritiska IoT enheter som skulle bli dyra att byta ut. Men 2G kommer inte erbjudas till allmänheten.
 
R bossebyggarn skrev:
Att det "känns orimligt" påverkar inte planerna på att lägga ner 2G-nätet, det har nämligen varit känt i många, många, många, många, många år. I flera andra länder har detta redan skett.

Tyvärr vägrar folk ta till sig av detta, man verkar inte inse att detta är ett faktum och att 2G-nätet snart är helt borta för alltid. Tillverkare envisas dock med att fortsätta implementera 2G/GSM i sina lösningar och elektriker installerar gladeligen fortfarande sådana lösningar. Även de verkar tycka att det "känns orimligt" att det skulle försvinna, för "så har vi ju alltid gjort".

Senast för några dagar sedan diskuterades just GSM i en tråd här där någon ville övervaka sin värmepump.
Oj vad med skit vad jag fick för att jag antyde att GSM är olämpligt att införa i ett nytt system eftersom det är på väg bort. Det var jag som inte förstod nånting, för GSM var minsann ett "beprövat" system. Att detta någonsin skulle försvinna verkade inte ens finnas på kartan.

Nej, det är fullt rimligt att det försvinner. Snart är det borta för gott. Bara att anpassa sig. Vi har vetat om detta i en herrans massa år.
Håller helt med. Ingen borde installera utrustning idag som inte stödjer 4G (LTE1, NBIOT, LTEM). Det har varit så i många år redan.
 
Jag håller på att göra om utrustning för driftlarm i min sommarbostad och har hittills använt SMS larmsändare/mottagare. Vad kan jag använda istället? Och hur tar man emot SMS larm över 4G? Behövs en app i telefonen som klarar push?
 
G gråsten skrev:
Jag håller på att göra om utrustning för driftlarm i min sommarbostad och har hittills använt SMS larmsändare/mottagare. Vad kan jag använda istället? Och hur tar man emot SMS larm över 4G? Behövs en app i telefonen som klarar push?
Du behöver en enhet i stugan som ansluter till utrustningen och stöder 4G (LTE). Det finns två vanliga sätt dessa funkar:

1. De kan antingen skicka info över SMS direkt till din telefon som du har gjort tidigare
2. De kan skicka info över data till en molntjänst som sedan arbetar med en app i din telefon och genererar notifieringar i mobilen

vilken av dessa beror på utrustning och tjänst som du väljer.
 
OK. Jag behöver börja lite mer basic. I min Smart-SMS sändare/mottagare finns ett antal ingångar och utgångar.

Ingång 1 går från sluten till öppen. SMS skickas om nätströmmen har fallit bort (enheten har batteribackup).

här behöver jag en 4G enhet som har ingångar som reagerar på öppet/Slutet och som skickar förprogrammerade SMS.

utgång 2 sluter och aktiverar ett relä som ger ström till varmvattenberedaren.

här behöver jag en 4G enhet som via SMS öppnar eller sluter ingångar.

I och för sig finns redan burkar med ethernetingång som har de ingångar och utgångar som behövs, bl a Velleman reläkort VM 201. Men de styrs med appar och det duger inte för larm där man måste bli varse larmet genast.

dessutom verkar det onödigt att allt ska gå över 4G om det finns fiber, helst då fiber med failover till 4G.

Hur går det med alla huslarm som använder SMS till privatkund. Ska de använda uppringda röstlarm istället?

det riktigt stora problemet kommer med kommersiella larmanläggningar som Honeywell Galaxy. Jag har etthundra adresserade larmpunkter (varenda fönster och dörr bl a). Först gick larmen via telenätet till en (dyr) tjänst som skickare ut larmen via SMS. Sedan koppartråden lades ned så går larmen direkt till mig via en SMS-sändare som anläggningen kompletterats med över 3G. Här behövs en burk som tar koderna från larmcentralen och skickar ut dem över 4G. Men hur tas de emot?
 
Redigerat:
Den här diskussionen är precis som Adobe Flash som var annonserade 3-4år sedan att det kommer sluta att fungera sista december 2020. Nu slog inte tidsbomben till förens 2021-01-12 men oj vad många som vart tagna på sängen att företags egenhackade system utan något underhåll slutat fungerat. Samma sak kommer hända fjärrstyrning av VP etc... Teknik dör, så är det. Precis som när analoga TV-sändningen...

Jag har byggt en del olika "sms styrningar/larm" och mer och mer använt API-styrning via olika portaler även om jag kan skicka via Lte-modem. Anledningen till portal är att jag har mer koll på att det fungerar än om jag skickar via modemet.
 
G gråsten skrev:
OK. Jag behöver börja lite mer basic. I min Smart-SMS sändare/mottagare finns ett antal ingångar och utgångar.

Ingång 1 går från sluten till öppen. SMS skickas om nätströmmen har fallit bort (enheten har batteribackup).

här behöver jag en 4G enhet som har ingångar som reagerar på öppet/Slutet och som skickar förprogrammerade SMS.

utgång 2 sluter och aktiverar ett relä som ger ström till varmvattenberedaren.

här behöver jag en 4G enhet som via SMS öppnar eller sluter ingångar.

I och för sig finns redan burkar med ethernetingång som har de ingångar och utgångar som behövs, bl a Velleman reläkort VM 201. Men de styrs med appar och det duger inte för larm där man måste bli varse larmet genast.

dessutom verkar det onödigt att allt ska gå över 4G om det finns fiber, helst då fiber med failover till 4G.

Hur går det med alla huslarm som använder SMS till privatkund. Ska de använda uppringda röstlarm istället?

det riktigt stora problemet kommer med kommersiella larmanläggningar som Honeywell Galaxy. Jag har etthundra adresserade larmpunkter (varenda fönster och dörr bl a). Först gick larmen via telenätet till en (dyr) tjänst som skickare ut larmen via SMS. Sedan koppartråden lades ned så går larmen direkt till mig via en SMS-sändare som anläggningen kompletterats med över 3G. Här behövs en burk som tar koderna från larmcentralen och skickar ut dem över 4G. Men hur tas de emot?
Om du har fiber till huset och dessutom med 4G backup så tycker jag absolut du ska ersätta med enheter son ansluter till detta istället för separata "larmuppringare" på 4G.

Larmen får du som en notifiering i din mobil, och detta har samma eller bättre prestanda än SMS, så effekten för dig blir densamma även om transportsättet är Data istället för SMS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.