Jag tror krave är rätt låga, men jag tycker ändå ni skall tänka på att man skal kunna komma in med en tung lastbil. Räcker med att det är något stor paket som skal in, så kommer DHL med en sådan här.

cropped-IMG_1988.jpg

Eller om du eller din granne skall ha ett lass grus, ett lass jord, lite takpannor, kanske några trädgårdaplattor eller ett lass virke till altanen.

3m mellan häckarna och allt hårdgjord borde räcka, men tänka på att det skal var mer plats än utritat för att kunna svänga in på er gemensamma infart.

Fortsätter träden i allén vidare ner till vänster? Hur stor plats är det mellan träden i så fall, ser riktigt trångt ut att svänga in.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Skönt om man kan slippa ett staket/häck framför garagen också om det ska vara lätt att vända om ni exempelvis kan få sopbilen att köra ända fram.

Jag tycker ni ska satsa på minst tre meters vägbredd hela vägen bort till vändspåret på grannens tomt.
 
Som jag förstår det vill TS att vägen skall vara så smal som möjligt och grannens åsikt har vi inte hört än...

Det bästa är väl att komma överens med grannen.

Strular det så känns det som grannen har ett gott case/servitut att få bygga en rejäl väg.

/ATW
 
Nu vet jag inte hur mycket och ofta det kommer snö, men kan vara bra med plats för de tillfällena också utifrån att ts ritat in en häck.
 
Det är nog en mäklar-/säljarbild.
 
Claes Sörmland
Aikon21 Aikon21 skrev:
Har tittat igenom Servitutavtalet, fick den mejlat till mig idag, och där finns ett väg servitut utritat och som benämns med ett X i trxten. Tyvärr inga mått angivna!
Om vägen fanns när servitutet skapades så är det de vägen som det gäller. Annars uttrycker servitutet en rätt för den härskande fastigheten att anlägga en väg på den tjänande fastigheten vid X. Hur bred väg då? Ja så bred att syftet med servitutet kan uppnås, d v s utfart till allmän väg. Inte mer.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vägen fanns när servitutet skapades så är det de vägen som det gäller. Annars uttrycker servitutet en rätt för den härskande fastigheten att anlägga en väg på den tjänande fastigheten vid X. Hur bred väg då? Ja så bred att syftet med servitutet kan uppnås, d v s utfart till allmän väg. Inte mer.
För vilket fordon och bredd, någonstans borde det finnas en rekommendation att följa och som tillämpas om det uppstår en "konflikt".
 
harry73
Vissa kommuner har tillgänglighetskrav för sophämtning eller slamtömning. Det kan vara en bra riktlinje för hur bred en väg minst ska vara
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
För vilket fordon och bredd, någonstans borde det finnas en rekommendation att följa och som tillämpas om det uppstår en "konflikt".
I princip så är den härskande fastigheten den som har tolkningsföreträdet här. Tjänande fastighets ägare kan begära en fastighetsbestämning hos Lantmäteriet för att låta myndigheten avgöra vilket vilket omfång servitutet har. Det är dyrt och långsamt.

Möjligen kan man också gå via tingsrätten om man inte kommer överens men det vet jag mindre om.

Annars harTrafikverket har en handbok för hur du anlägger moderna enskilda vägar:
https://trafikverket.ineko.se/se/handbok-projektering-och-byggande-av-enskilda-vägar

Den kan fungera som en norm för samtida dimensionering av en servitutsväg om man vill. Den beskriver ju myndighets syn på frågan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ett tips till TS är att inte göra infarten till "sin" tomt längst bort, då slipper det backas ut på grannens tomt för att vända när det behovet uppstår.
I övrigt försök skriva något med grannen som övertrumfar servitutet angående bredden på vägen, givet att det inte finns lagar och bestämmelser.
Man vet inte hur nästa granne ställer sig....
Lycka till med vägbygget.

/W
 
Hej alla och stort tack till er som har engagerats i min fråga. Jag har fått både tips och idéer på saker jag ska tänka på och eller ta hänsyn till. Det är drygt ett år kvar tills huset ska stå klart men vägen lär ju så klart anläggas redan vid markarbetet. Vi har dock bestämt oss för en max bredd på 4 m inkl. släntfoten på varsin sida av körbanan. Om det går att göra smalare får markentreprenören avgöra, som då förhoppningsvis har mer erfarenhet.
Varma hälsningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.