Hej!

Grovdammsugaren jag stoppat in i garderoben i verkstan låter för högt. Den har en slang från en centraldammsugare ansluten till sig, så på det viset är det väldigt praktiskt, men jag behöver använda hörselskydd när dammsugning sker. Så jag vill bygga en egen!

Vi har ett gammalt FTX-aggregat på vinden och jag hittade en reservmotor liggandes där uppe. Den snurrar på bra med en 4uF (även test med 8uF, vet inte vad som är bäst).
Elektrisk kretsschema med NOLLA, JORD och FAS ledningar samt illustration av fläktmotorrörelse medurs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även 3d-printat ett litet hus utan lock som ni ser här. Detta är verkligen work in progress så väldigt grovt monterat.
Hemmagjord fläktenhet med 3D-utskrivet gult skal och träplattform i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett gult 3D-utskrivet fläkthus med en fläktmotor bredvid, verktyg och träbitar på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite osäker på vilken riktning fläkten ska snurra i förhållande till fläkthuset. Vet ni? Så här har jag montera det nu i alla fall och det verkar ju blåsa, men vet inte om det är mest effektivast?
Illustration av en 3D-printad fläktdel med pil som visar rotationsriktningen medurs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är ju detta ett långt ifrån vetenskapligt test, men här har jag testat med två olika typer av slangar:

Så mina frågor och funderingar är bland annat:

1. Ska motorn rotera medurs (som enligt bifogad bild) eller moturs?
2. Vad för typ av slang är att föredra till denna typ av dammsugare?

OBS! Denna fläkt ska ju sen monteras på en låda jag bygger själv, med tillhörande filter i sig, så jag har så klart inte tänkt att montera dammsugarslangen direkt på fläkten så här :) Det är bara för testning!

Tacksam för alla tips och råd jag kan få!

/ Oskar
 
Motorn ska väl rotera som på bilden, men rotorbladen ska sitta åt andra hållet (som du har ritat nu kan du nog se att de "skopar in" luft mot mitten istället för att slunga ut luft.)
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Motorn ska väl rotera som på bilden, men rotorbladen ska sitta åt andra hållet (som du har ritat nu kan du nog se att de "skopar in" luft mot mitten istället för att slunga ut luft.)
Jaaaa fast jag kan ju inte ändra vinkeln på rotorbladen. Däremot kan jag ju vända på gula fläkthuset?
 
Hade liknande planer då jag har en liknande fläkt som börjat låta en massa (och därmed inta kan användas till ventilationen) men jag tror tyvärr att det är svårt att få upp något vidare flöde med dessa fläktar. Köper gärna din fläkt om du kommer fram till att det inte funkar. :)
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
O oskarsch skrev:
Jaaaa fast jag kan ju inte ändra vinkeln på rotorbladen. Däremot kan jag ju vända på gula fläkthuset?
Vända på fläkthuset och ändra rotationsriktning i så fall!
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Mitt råd är att du använder den fläkten för ventilation i verkstaden, det funkar den bra till. Men dess ca 100 W kommer vara oanvändbart för att suga spån, damm och liknande. Med filter och längre slang blir kapaciteten ännu lägre än i dina filmer.

Jag använder en i samma storlek, monterad på en plywoodskiva i storlek som mina fönster, för att skapa undertryck när jag behöver gör något som dammar i ett rum så det inte sprider sig i resten av huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
oskarsch och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Hade liknande planer då jag har en liknande fläkt som börjat låta en massa (och därmed inta kan användas till ventilationen) men jag tror tyvärr att det är svårt att få upp något vidare flöde med dessa fläktar. Köper gärna din fläkt om du kommer fram till att det inte funkar. :)
Mja, så kan det ju vara. Jag kommer ha dig i åtanke om den ska säljas :p

nanowire nanowire skrev:
Mitt råd är att du använder den fläkten för ventilation i verkstaden, det funkar den bra till. Men dess ca 100 W kommer vara oanvändbart för att suga spån, damm och liknande. Med filter och längre slang blir kapaciteten ännu lägre än i dina filmer.

Jag använder en i samma storlek, monterad på en plywoodskiva i storlek som mina fönster, för att skapa undertryck när jag behöver gör något som dammar i ett rum så det inte sprider sig i resten av huset.
Jag har detta som misstanke också, men min fläkt presterar runt 270W på högsta effekt. Vad tror du om det?
 
Nej. Du har rätt. Jag tänkte fel. Det är hela mitt FTX-agg som förbrukar 270W på högsta läget. Inte en enskild fläkt.

Så jag mätte fläkten nu. Den drar 86W på fullsprutt :)
 
O oskarsch skrev:
Nej. Du har rätt. Jag tänkte fel. Det är hela mitt FTX-agg som förbrukar 270W på högsta läget. Inte en enskild fläkt.

Så jag mätte fläkten nu. Den drar 86W på fullsprutt :)
Tyvärr så kommer den där aldrig kunna prestera något som är ens i närheten av en dammsugare eller spånsug för den delen.

Du skriver spånsug i rubriken men jag tolkar mer som att du vill bygga en egen dammsugare?

Ska du ha en egen spånsug så blir det svårt att få någon vidare prestanda utan att den låter rätt mycket, mer än en dammsugare (om än dovare).
 
Min halvt hemmabyggda spånsug drar i sig 6000W när jag fläskar på den på max. Men så skulle den också med lätthet suga upp katter och kanske tom små barn.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Min halvt hemmabyggda spånsug drar i sig 6000W när jag fläskar på den på max. Men så skulle den också med lätthet suga upp katter och kanske tom små barn.
Jag behöver något med rejält tryck också. Börjar bli lite orolig av allt epoxy- och glasfiberdamm som bor i verkstaden. Har du din sug liggandes i någon tråd någonstans som man kan snegla på?
 
Alltgår Alltgår skrev:
Jag behöver något med rejält tryck också. Börjar bli lite orolig av allt epoxy- och glasfiberdamm som bor i verkstaden. Har du din sug liggandes i någon tråd någonstans som man kan snegla på?
Njae, har nog skrivit om den på lite olika ställen men det är utspritt. Här är en gammal bild, spånsugen komplett men rörsystemet har blivit betydligt mer utbyggt sen dess.
Välorganiserad snickeriverkstad med bordssåg, bandsåg och spånsugssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pinec0ne och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Njae, har nog skrivit om den på lite olika ställen men det är utspritt. Här är en gammal bild, spånsugen komplett men rörsystemet har blivit betydligt mer utbyggt sen dess.
[bild]
Ser bra ut det där, rent och fint också. Du kommer leva längre än jag..
 
Alltgår Alltgår skrev:
Jag behöver något med rejält tryck också. Börjar bli lite orolig av allt epoxy- och glasfiberdamm som bor i verkstaden. Har du din sug liggandes i någon tråd någonstans som man kan snegla på?
Tror du kan komma rätt långt med diverse punktutsug också, jag har tex byggt ett down draft-bord för slipning och plasma, baserat på en 600 W trefassug från slipmaskin, och om jag tex sprayar med burk över den känns ingen lukt av lösningsmedel vilket är en bra indikation på att det fungerar.
Sedan är de ju de små partiklarna som hänger kvar i luften länge som är skadligast så att ha som strategi både att byta luften totalt sett och med punktutsug fånga vid källan blir effektivt. Och friskluftsmask ;)
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tror du kan komma rätt långt med diverse punktutsug också, jag har tex byggt ett down draft-bord för slipning och plasma, baserat på en 600 W trefassug från slipmaskin, och om jag tex sprayar med burk över den känns ingen lukt av lösningsmedel vilket är en bra indikation på att det fungerar.
Sedan är de ju de små partiklarna som hänger kvar i luften länge som är skadligast så att ha som strategi både att byta luften totalt sett och med punktutsug fånga vid källan blir effektivt. Och friskluftsmask ;)
Kör en liten spånsug som tjänstgör vid stora skivputsen och bandslipen. Vid bandsågen och lilla skivputsen kopplar jag på grovdammsugaren. Och mask :)
Problemet är vid bandslipen (du vet en öppen 50x2000). Där måste jag helt enkelt ha rejält mycket mer sug för att det ska bli bra..Möjligen skulle man slå till på en luftrenare också. Vill inte investera för mycket just nu dock, iom att hela verkstaden sannolikt kommer jämnas med marken närmsta åren (och givetvis återuppstå i ny form).
Funderar på att slänga in en sådan här, inte hittat någon annan kraftigare liten färdiglösning

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.