C cd12 skrev:
Hejsan Mogges,
Jag Blir oerhört och evigt tacksam om jag får denna PM skickat till mig. Tacksam för evigt. Med vänlig hälsning
C cd12 skrev:
Hejsan Mogges,
Jag Blir oerhört och evigt tacksam om jag får denna PM skickat till mig. Tacksam för evigt. Med vänlig hälsning

Titta på inlägg #25.. där har du en länk till dokumentet
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
M MoggeS skrev:
Var själv också tvungen att lämna in brandskyddsbeskrivning/dokumentation inför min tillbyggnad/renovering, lämnade in denna för två veckor sedan. Gjorde den själv efter en del letande på nätet, handläggaren undrade om jag jobbade med brandskydd.. :). Han hade ingenting att slå er på angående denna. Skickar pm till dig.
Hej Mogge!
Jag har precis samma problem, har letat i flera dagar utan att fatta vad som skall göras. skulle du kunna skicka detta till mig med? Det hade varit kanon, du verkade ju ha fått toppbetyg på din dokumentation

MVH
Håkan i Halmstad
 
Finns länk i tråden :)
 
  • Gilla
hakbjo03
  • Laddar…
Tackar
 
M MoggeS skrev:
Var själv också tvungen att lämna in brandskyddsbeskrivning/dokumentation inför min tillbyggnad/renovering, lämnade in denna för två veckor sedan. Gjorde den själv efter en del letande på nätet, handläggaren undrade om jag jobbade med brandskydd.. :). Han hade ingenting att slå er på angående denna. Skickar pm till dig.
Hej
Hade ni velat dela med er av den Brandskyddsbeskrivning ni gjorde själv. Ska bygga garage och får inte riktigt koll på hur brandskyddsbeskrivningen ska uppföras. dom ända jag hittar är på 20 sidor och vad jag förstår är det inte nödvändigt.
 
Kolla inlägg #25...
 
  • Gilla
hakbjo03
  • Laddar…
Det kanske är idé att be en moderator klistra in länken till dokumentet i det inlägg alla verkar citera?
 
  • Gilla
MoggeS
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det kanske är idé att be en moderator klistra in länken till dokumentet i det inlägg alla verkar citera?
Länken finns redan i inlägget.
 
I inlägg #12 menar jag. Där hittar jag ingen länk.
 
Ok ska kontakta mod för att få in länk även där.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
I inlägg #12 menar jag. Där hittar jag ingen länk.
Fixat.
 
B bvall skrev:
Jag är brandingenjör och kan inte låta bli att flika in lite här (man brinner ju för detta trots allt). Sällan jag skriver brandskyddsbeskrivningar för småhus men här kommer lite punkter att tänka på för ett enfamiljshus. Sen skiljer det sig såklart från hus till hus.

  • Gällande BBR att hänvisa till är BBR 25.
  • Friliggande enfamiljshus hänvisas till Byggnadsklass Br3.
  • Verksamhetsklass är Vk3A
  • Ytskikt kan hänföras till D-s2,d0, motsvarar träpanel.
  • Ytterväggar ska uppfylla lägst klass D-s2,d2.
  • Yttertak i lägst klass Broof (t2)
  • Bärande byggnadsdelar ska hänföras till brandsäkerhetsklass 2 (R15, hålla i 15 minuter vid brand)
  • Garage i huset ska skiljas av från övriga delar av i lägst klass EI 30 (Kolla gyprocs handbok, motsvarar två skivor normalgips). Vid högre krav på EI ska även R kravet uppfylla samma nivå.
  • Övriga delar utgör en och samma brandcell.
  • Vid närliggande hus ska väggar som vetter mot huset klassas enligt Tabell 5:611 i BBR.
  • Brandklassade fönster får endast vara öppningsbara med verktyg.
  • Komplementbyggnader (hus mindre än 15 kvm) behöver inte skiljas av enl. BBR 5.6
  • Matlagningsanordningar (spis) ska placeras med ett avstånd om minst 0,5 meter (vertikalt) från köksfläkt.
  • Utrymning får ske via fönster om fönstrets nederkant är högst 5 meter ovan mark och fönsteröppningen är minst 0,5 m x 0,6 m (bredd x höjd), summan ska minst vara 1,5 meter. Fönstrets nederkant får högst vara 1,2 m ovan golv inne i huset.
  • Brandvarnare ska placeras i anslutning till sovrum.
  • Maximalt gångavstånd till utrymningsväg är 45 meter, sammanfallande gångsträcka multipliceras med en faktor 1,5. Vid fönsterutrymning är det 15 meter som gäller.

När det gäller t.ex. tillbyggnad och man hamnar inom 8 meter från närliggande hus räcker det att beskrivningen behandlar just tillbyggnaden. Krångla inte till det.

Ni hittar gällande BBR i sin helhet på följande sida:
[länk]
Hänvisning till BBR bör väl ändå vara till Kap 5 och inte 25?
 
nilhen1 nilhen1 skrev:
Hänvisning till BBR bör väl ändå vara till Kap 5 och inte 25?
Nej. Hänvisningen gäller till version av BBR vilken var 25 när inlägget skrevs. Nu är det version 29 som gäller. Kapitlet är mycket riktigt 5 men det anger man inte. Däremot kan man behöva referera till korrekt avsnitt ibland.
 
Skall bygga till en carport intill befintligt vidbyggt garage i en privatbostad (villa). Carporten och garaget får en gemensam altan på taket. Närmsta avstånd till grannen från yttre hörn på carporten ca 3 m. Grannen har ingen erinran mot detta.

Kommunen vill ha en brandskyddsbeskrivning. Hur i allsindar skall man utforma en brandskyddsbeskrivning för en carport? Eller krävs det en sådan på hela fastigheten till följd av tillbyggnationen av carporten?

Ngn som vet? Kan man fixa det själv eller krävs en brandingenjör till hjälp?

Tacksam för hjälp!
 
Brandskydd i en carport kan vara svårt då den ska betraktas som en byggnad och om den ligger nära huset så ska den förses med brandklassade väggar. Det kluriga blir att hitta en lösning på paradoxen brandklassade väggar i en byggnad utan väggar. Det finns dock hjälp, en brandingenjör är en vettig investering.

https://brandskyddsbeskrivning.org/
 
  • Gilla
sonepeter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.