Jag planerar att bygga en sommarstuga (i södra Sverige långt ute i bushen) med disp ung enl skissen och funderar nu över uppvärmningen.
Sadeltak (lutning3:4) med fritt upp till nocken i Allrum/Kök (höjd ca 4,2 m) och med 2,4 m takhöjd i övriga utrymmen/rum.
Av olika skäl så blir grundläggningen med plintar. Den enda energikällan att tillgå är el. Solpaneler är inte aktuellt.

Skulle uppskatta mycket, om de av er som har erfarenhet och kunnande om ”uppvärmning” med konkreta inlägg kunde tipsa mig om ett vettigt och ekonomiskt sätt att få till uppvärmningen i stugan. Av praktiska och komfortskäl kommer det att läggas golvvärme i Entré/Hall. Och som sagt, det är en sommarstuga.
 
  • Handritad skiss av en sommarstuga med allrum/kök, bad, två sovrum och entré/hall markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
A Aahusen skrev:
Jag planerar att bygga en sommarstuga (i södra Sverige långt ute i bushen) med disp ung enl skissen och funderar nu över uppvärmningen.
Sadeltak (lutning3:4) med fritt upp till nocken i Allrum/Kök (höjd ca 4,2 m) och med 2,4 m takhöjd i övriga utrymmen/rum.
Av olika skäl så blir grundläggningen med plintar. Den enda energikällan att tillgå är el. Solpaneler är inte aktuellt.

Skulle uppskatta mycket, om de av er som har erfarenhet och kunnande om ”uppvärmning” med konkreta inlägg kunde tipsa mig om ett vettigt och ekonomiskt sätt att få till uppvärmningen i stugan. Av praktiska och komfortskäl kommer det att läggas golvvärme i Entré/Hall. Och som sagt, det är en sommarstuga.
Det blir vattenburen golvvärme? Annars blir det ju inte så mycket val än direktverkande el.
En luft/vattenvärmepump. Kommer du använda den under uppvärmningssäsongen? En luft/vattenvärmepump blir ju mest ekonomisk i längden men en elpanna kan va ett alternativ också. Beror lite på hur du kommer bruka boendet. Man kan köpa elpannor som är kompatibla med en utedel för luft/vattenvärmepump.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
En luft/vatten pump är kanon, värmer tappvatten också. Kostar ju en slant men klart värt det om ni kommer vara där mycket.

Budgetvarianten är ju en luft/luft pump och elektrisk golvvärme i hallen och badrum. Planlösningen gör det ju däremot lite svårt att få värme i stora sovrummet
 
Förstår att jag behöver förtydliga hur sommarstugan förmodligen kommer att användas. Här gör jag ett teoretiskt försök:
Perioden 15/5-15/9
3 st veckolånga besök
5 st helgbesök på 2 dagar
5 st dagsbesök
Perioderna 15/9-1/12 och 1/3-15/5
5 st helgbesök på 2 dagar
3 st dagsbesök
Perioden 1/12-1/3
3 st helgbesök

Hoppas detta ger er ett bättre underlag till era förslag om ett ekonomiskt och vettigt uppvärmningssystem.
 
Gissar att det är en gammal stuga, då saknar den nästan helt isolering och fönster är 2 glas. Å andra sidan är du där relativt få dagar under den kallaste årstiden och det är i södra Sverige. Börja med en luft/luft värmepump som är överdimensionerad som du kan ha å hela vintern för att hålla frostfritt och som blir basen i ditt värmesystem. Bra om den gåt att styra från nätet el per tel så kan du höja värmen innan du kommer dit. Direktverkande el i sovrum och ev också i det stora rummet om pumpen inte täcker när det är riktigt kallt. På sikt skulle jag skaffa en effektiv braskamin för nöje och uppvärmning.
 
En bra luftvärmepump är väl det självklara valet. Vattenburen värme i ett hus som besöks några gånger om året låter så dumt som det kan bli. Elbaserad golvvärme som komplement som kan knäppas på via internet några timmar innan besöket och stängas av när ni åker via sms eller en bredbandsrouter i stugan.
 
  • Gilla
tobsy
  • Laddar…
TS skall bygga nytt, och det öppnar för andra förslag.
D Dr Jumping Jack skrev:
Gissar att det är en gammal stuga, då saknar den nästan helt isolering och fönster är 2 glas. Å andra sidan är du där relativt få dagar under den kallaste årstiden och det är i södra Sverige. Börja med en luft/luft värmepump som är överdimensionerad som du kan ha å hela vintern för att hålla frostfritt och som blir basen i ditt värmesystem. Bra om den gåt att styra från nätet el per tel så kan du höja värmen innan du kommer dit. Direktverkande el i sovrum och ev också i det stora rummet om pumpen inte täcker när det är riktigt kallt. På sikt skulle jag skaffa en effektiv braskamin för nöje och uppvärmning.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Är det inte tänkt att bo i permanent vintertid inte ens i framtiden och ligger i Skåne hade jag valt en Luft/luft-värmepump. Då får du kyla på sommaren om du vill också.

Sen elektrisk golvvärme på toan och i hallen.

Har en 57kvm stuga i märlardalen. Massiva träväggar och 20cm isolering i tak. 2-glasfönster. Är där väldigt lite på vintern men 17gr i grundvärme ändå.

Ca 6000kWh/år i elförbrukning med äldre Panasonic luftvärmepump.
 
Jag hade (och har) valt att lägga elektrisk golvvärme i hela kåken. Det ger högst troligt inte de lägsta driftskostnaderna, men å andra sidan är det betydligt lägre inköps- och installationskostnader och - inbillar jag mig - betydligt lägre underhållskostnader den dagen något pajar.
Vid behov kompletteras det med exempelvis vägghängda eller golvstående element.

Fördelar:
- Varma sköna golv.
- Inget susande ljud som stör i naturidyllen.
- Ingen ful plastklump vare sig inomhus eller utomhus.
Nackdelar:
- Ingen kylning på sommaren.
- Ingen värmning av vatten.

Själv har jag elektriskt golvvärme i stugan. Den håller stugan frostfri om vintrarna och ger sköna varma golv och klarar alldeles självt av att hålla stugan varm om det inte är helt smällkallt ute. Jag har två värmefläktar som hjälper till att värma upp när jag kommer dit, men är värmen väl uppe runt 20-22 går de knappt. Inte ens när det var -15 gick de på mer än sporadiskt. Då har jag 140mm isolering i golv och tak, 90 i väggarna.
Elräkningen är inget att yvas över heller.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Gissar att det är en gammal stuga, då saknar den nästan helt isolering och fönster är 2 glas. Å andra sidan är du där relativt få dagar under den kallaste årstiden och det är i södra Sverige. Börja med en luft/luft värmepump som är överdimensionerad som du kan ha å hela vintern för att hålla frostfritt och som blir basen i ditt värmesystem. Bra om den gåt att styra från nätet el per tel så kan du höja värmen innan du kommer dit. Direktverkande el i sovrum och ev också i det stora rummet om pumpen inte täcker när det är riktigt kallt. På sikt skulle jag skaffa en effektiv braskamin för nöje och uppvärmning.
Som jag skrev i inledningen så är det en ny stuga som jag planerar att bygga. Är det något som förändrar dina tankar/förslag så återkom gärna.
 
S skogstomten skrev:
Är det inte tänkt att bo i permanent vintertid inte ens i framtiden och ligger i Skåne hade jag valt en Luft/luft-värmepump. Då får du kyla på sommaren om du vill också.

Sen elektrisk golvvärme på toan och i hallen.

Har en 57kvm stuga i märlardalen. Massiva träväggar och 20cm isolering i tak. 2-glasfönster. Är där väldigt lite på vintern men 17gr i grundvärme ändå.

Ca 6000kWh/år i elförbrukning med äldre Panasonic luftvärmepump.
Har du någon annan uppvärmningskälla än luft/luft-värmepumpen som ingår i din elförbrukning? Elradiatorer, golvvärme?
 
Eftersom det är ett fritidshus tycker jag det är onödigt dyrt att investera i en luft-vatten värmepump och vattenburen golvvärme.

Jag föreslår en luft-luft värmepump med bra placering så den sprider hyffsat. Den är också snabb på att få upp rumstemperaturen från kallställt.
Sen i varje sovrum en elradiator under varje fönster. Badrummet en elektrisk handdukstork eller el golvvärme.
Varmvatten via en elektrisk varmvattenberedare.

Ventilation med en Pax fläkt i badrummet och köket, friskluftsintag i sovrum & vardagsrumsdel
 
A Aahusen skrev:
Som jag skrev i inledningen så är det en ny stuga som jag planerar att bygga. Är det något som förändrar dina tankar/förslag så återkom gärna.
Missade att det var nybygge. Då vill jag ändra mig. En väl dimensionerad luft/luftpump för att hålla 12-15 grader när du inte är där. Ett nybyggt hus får inte lämnad ouppvärmt på vintern. Dels får det inte frysa och dels behövs pumpen för avfuktning. Den håller huset torrt även vid låg temp ( eftersom de har avfuktning inbyggd). Pumpen får utgöra basen i din uppvärmning (överdimensionerad). Luft/luftpumpen ger billig värme. Får du också kyla på sommaren. Jag skulle redan från början sätta in en effektiv braskamin för trivsel och för att få snabb värme i huset vid besök på vintern. Braskamin värmer förvånansvärt snabbt och ger lätt mer än 2 KW. Blir lätt att installera vid nybyggnation. Dessutom skulle jag lägga elgolv i samtliga rum. Inte så dyrt, betydligt billigare än vattenburen värmegolv. Golvvärmen blir då främst komfortvärme. Räcker inte golvvärmen i sovrummen (troligt) skulle jag komplettera med elradiatorer i sovrummen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Aahusen skrev:
Jag planerar att bygga en sommarstuga (i södra Sverige långt ute i bushen) med disp ung enl skissen och funderar nu över uppvärmningen.
Sadeltak (lutning3:4) med fritt upp till nocken i Allrum/Kök (höjd ca 4,2 m) och med 2,4 m takhöjd i övriga utrymmen/rum.
Av olika skäl så blir grundläggningen med plintar. Den enda energikällan att tillgå är el. Solpaneler är inte aktuellt.

Skulle uppskatta mycket, om de av er som har erfarenhet och kunnande om ”uppvärmning” med konkreta inlägg kunde tipsa mig om ett vettigt och ekonomiskt sätt att få till uppvärmningen i stugan. Av praktiska och komfortskäl kommer det att läggas golvvärme i Entré/Hall. Och som sagt, det är en sommarstuga.
surris surris skrev:
Det blir vattenburen golvvärme? Annars blir det ju inte så mycket val än direktverkande el.
En luft/vattenvärmepump. Kommer du använda den under uppvärmningssäsongen? En luft/vattenvärmepump blir ju mest ekonomisk i längden men en elpanna kan va ett alternativ också. Beror lite på hur du kommer bruka boendet. Man kan köpa elpannor som är kompatibla med en utedel för luft/vattenvärmepump.
Om du har golvvärme så givetvis en luft/vatten värmepump, alt. Bergvärme om kalkylen där är bättre.
 
N Nikorasu skrev:
Om du har golvvärme så givetvis en luft/vatten värmepump, alt. Bergvärme om kalkylen där är bättre.
Under den kallaste perioden räknar Ts med att vara i stugan 6 dagar, på 10 år blir det 2 mån, det går aldrig att försvara luft/vatten värme el bergvärme ur ekonomisk synvinkel. Varför rekommenderar du det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.