Vi har köpt en tomt på ca 1050 kvm, och den var en av två tomter som såldes samtidigt och på den finns en registrerad servitut, som bl.a avser en tänkt infartsväg. Båda tomterna är placerade intill en riksväg och det finns redan en befintlig infartsväg (en allé) från denna riksväg och mot dessa två tomter. Infartsvägen löper jämt med ena långsidan av vår tomt men den passerar den. Den tänkta infartsvägen ska gå från den här befintliga allén in på vår tomt och fungera som infart/utfart för både vår tomt men också för granntomten som finns i förlängningen. Det är granntomten som inte har något infart/utfart och det är pga. den tomtensom denna servitut skapades. Den här tänkta infartsvägen ska vara max 25-30 m lång. Det är enbart vår familj och våra grannar som kommer att nyttja denna inkl. våra gäster men ingen annan.
Den befintliga infartsvägens, eller alléns totala bredd, är ca 370-380 cm och då mätte jag bokstavligen från träd på ena sidan till träd på andra sidan då det är en dubbelsidig allé. Själva körbanan är ca 270 cm, och det finns ca 50 cm gräsyta på vardera sidan av körbanan, som det inte körs på.
Eftersom den tilltänkta infartsvägen kommer att anläggas i ena änden av vår tomt vill jag av förklarliga skäl hålla infartsvägen så smal som möjligt så att vi behåller så mycket vi kan av vår tomt till oss själva så klart. Dessutom vill jag påpeka att avståndet från den tänkta infartsvägen till det tänkta huset (huvudbyggnaden) kommer att vara ca 15-16 m och avståndet från riksvägen till huset kommer att vara ca 12 m. Dessa mått gäller även grannens tänkte hus. På Boverkets hemsida står det att; för att räddningstjänsten ska kunna anses ha tillträde till en byggnad bör avståndet mellan uppställningsplats för räddningstjänstens fordon och byggnadens angreppspunkt normalt inte överstiga 50 m. Och på Trafikverkets hemsida står det att för enskild väg utan statsbidrag så kan vägens ägare besluta om största längd och bredd samt högsta totalvikt på fordon..
Sist men inte minst så är sikten bra från alla håll i det här området så risken att vi måste mötas är obefintlig. Vi kan alltid vänta in varandra om det skulle hända att vi kör samtidigt och är på väg att mötas.
Med det sagt så undrar jag vad kan den minsta tillåtna bredd vara på den här tilltänkta infartsvägen som vi ska bygga på vår tomt? Kan jag och får jag anlägga en infartsväg där själva körbanan är max 250 cm och totala vägen max 300 cm, med ca 25 cm slänt på vardera sida t.ex.?
Den befintliga infartsvägens, eller alléns totala bredd, är ca 370-380 cm och då mätte jag bokstavligen från träd på ena sidan till träd på andra sidan då det är en dubbelsidig allé. Själva körbanan är ca 270 cm, och det finns ca 50 cm gräsyta på vardera sidan av körbanan, som det inte körs på.
Eftersom den tilltänkta infartsvägen kommer att anläggas i ena änden av vår tomt vill jag av förklarliga skäl hålla infartsvägen så smal som möjligt så att vi behåller så mycket vi kan av vår tomt till oss själva så klart. Dessutom vill jag påpeka att avståndet från den tänkta infartsvägen till det tänkta huset (huvudbyggnaden) kommer att vara ca 15-16 m och avståndet från riksvägen till huset kommer att vara ca 12 m. Dessa mått gäller även grannens tänkte hus. På Boverkets hemsida står det att; för att räddningstjänsten ska kunna anses ha tillträde till en byggnad bör avståndet mellan uppställningsplats för räddningstjänstens fordon och byggnadens angreppspunkt normalt inte överstiga 50 m. Och på Trafikverkets hemsida står det att för enskild väg utan statsbidrag så kan vägens ägare besluta om största längd och bredd samt högsta totalvikt på fordon..
Sist men inte minst så är sikten bra från alla håll i det här området så risken att vi måste mötas är obefintlig. Vi kan alltid vänta in varandra om det skulle hända att vi kör samtidigt och är på väg att mötas.
Med det sagt så undrar jag vad kan den minsta tillåtna bredd vara på den här tilltänkta infartsvägen som vi ska bygga på vår tomt? Kan jag och får jag anlägga en infartsväg där själva körbanan är max 250 cm och totala vägen max 300 cm, med ca 25 cm slänt på vardera sida t.ex.?
Moderator
· Stockholm
· 52 059 inlägg
Vägens bredd måste vara tillräcklig för tunga transporter i största allmänhet, inte bara för brandbilar.
Om vi tittar på skogsbilvägar, så skall det vara minst 3,5m bred körbana. Om det är rakt och plant kan man gå ner till 3,0m. Sen skall det ytterligare 0,5 fri yta utanför vägbanan och fritt 4,5m höjd. Så din allé är lite på gränsen. Bredare än så bör man inte behöva på en kort tillfartsväg. Intressant är kanske om det är tvära kurvor och eller knepig infart från stora vägen.
Så 3,0m + 2* 0,5m fritt utrymme på vardera sidan borde räcka. Fri höjd är väl lte beroende på, några 4,5m är inte nödvändigt.
Men som sagt, står det inget i servitutet?
Så 3,0m + 2* 0,5m fritt utrymme på vardera sidan borde räcka. Fri höjd är väl lte beroende på, några 4,5m är inte nödvändigt.
Men som sagt, står det inget i servitutet?
Du är markägaren, men har grannen rätt att anlägga infartsväg på din mark, blir grannen (del)ägare av vägen. Du får alltså inte bestämma vilka fordon som får köra på vägen.Aikon21 skrev:
3 m bred vägbana är lämpligt och bredvid behöver man lite utrymme för snö, men också för att passera en bil med cykel, barnvagn eller till fots.
Men grannen har inga rättigheter att använda vägen som p plats
Min spontana tanke är att vilken tur att du vill ha vägen så smal som möjligt och inte var ute efter att bredda vägen. Alléer är biotopskyddade och tas inte ner hur som helst.
I detta fall blir det väl något att använda ifall grannen skulle insistera på en bredare infart.
I detta fall blir det väl något att använda ifall grannen skulle insistera på en bredare infart.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 360 inlägg
I ett sånt här fall, finns det några regler vad gäller vändplan, tex att nyttofordon måste ha möjlighet att vända?
Här kommer en bild av våra tomter och den tilltänkta infartsvägen.. Som sagt vårt mål är att ha en bra infartsväg som fungerar för båda familjerna men naturligtvis vill vi behålla så mycket av vår tomt som möjligt, vilket i sin tur betyder att vi önskar att infartsvägen blir så smal som möjligt. Det hade dessutom varit snyggast att hålla samma bredd på vår infartsväg som själva allén, alltså körbana 270 cm + lite bredd till kanterna...harry73 skrev: