Ska ge mig på att bygga ett plankbord då de jag hittar online osv inte passar eller är alldeles för dyra.
Har letat runt efter möbelvirke, men antingen så kostar det alldeles för mycket eller så är man inte intresserad av att sälja till privatpersoner så ska använda mig av byggvirke är tanken.
Är mycket väl medveten om att de kommer slå sig och spricka men det är fine.
Målet med byggandet är istället att hantera det på så bra sätt som möjligt, minimera trädets rörelser samtidigt som jag gärna vill lära mig och testa på.

Tänkta dimensioner: L1400mm B~750mm
Tjocklek ca ~40mm
Fråga: Är ~40 för tjock?
Fråga: Är det bättre att limma ihop två tunnare plankor för att skapa önskad tjocklek eller kan man köra direkt på önskad tjocklek?
Ifall limma, ska den ena vara gladgubbe och den andre vara surgubbe?
Vilken bredd är mest fördelaktig att ha på plankorna?

Jag hade tänkt att limma ihop plankorna och göra 'pocket holes', alltså fästa ihop plankorna med både lim och skruv.
Hade även tänkt ha ett underrede (regel som går tvärs över). Men är det nödvändigt ifall man limmar och gör pocket holes?


Bordsbenen tänkte jag ha typ https://www.bauhaus.se/mobelben-kva...EuvlEhFivV6r2PLpozByDeK3XIL-HuEMaAiGvEALw_wcB
eller https://www.ikea.com/se/sv/p/oddval...4qcWlwfKLb-xO28-JuAaAl_4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Fråga gällande bordsben. Är det bättre att ha fyra separata eller spelar det mindre roll i sammanhanget?

Mina verktyg.
Borrmaskin
Skruvdragare
Handsåg
Hyvel
Hammare
4 stycken tvingar
Gummiklubba
Två arbetsbockar
Är det något mer verktyg som jag behöver?


Meningen med detta är inte att jag ska visa upp det på snickarmässan eller att det ska bli 100% perfekt, men så bra som möjligt utefter mina förutsättningar. Efter att ha sökt runt på forumet här i någon dag så slits man mellan hopp och förtvivlan ifall det ens är möjligt.

Tar tacksamt emot alla råd som ni kan ha för att hjälpa mig att få ett så bra bord som möjligt.

Stort tack
 
Redigerat:
Det kommer röra sig i bredd, ta höjd för det när du monterar ben och regel på tvärs tex genom att skruva med avlånga hål. En tvärgående regel rätt monterad hjälper nog att hålla skivan plan.
 
  • Gilla
Standan
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det kommer röra sig i bredd, ta höjd för det när du monterar ben och regel på tvärs tex genom att skruva med avlånga hål. En tvärgående regel rätt monterad hjälper nog att hålla skivan plan.
Tack! Jag har försökt leta efter någon referens för avlånga hål, men jag kan inte hitta hur det ska se ut någonstans eller ifall det ska vara i någon särskild riktning gentemot plankorna. Kan du beskriva mer i detalj vad som menas eller hänvisa mig till rätt plats?

Stort tack för råden
 
Standan Standan skrev:
Ska ge mig på att bygga ett plankbord då de jag hittar online osv inte passar eller är alldeles för dyra.
Har letat runt efter möbelvirke, men antingen så kostar det alldeles för mycket eller så är man inte intresserad av att sälja till privatpersoner så ska använda mig av byggvirke är tanken.
Är mycket väl medveten om att de kommer slå sig och spricka men det är fine.
Målet med byggandet är istället att hantera det på så bra sätt som möjligt, minimera trädets rörelser samtidigt som jag gärna vill lära mig och testa på.

Tänkta dimensioner: L1400mm B~750mm
Tjocklek ca ~40mm
Fråga: Är ~40 för tjock?
Fråga: Är det bättre att limma ihop två tunnare plankor för att skapa önskad tjocklek eller kan man köra direkt på önskad tjocklek?
Ifall limma, ska den ena vara gladgubbe och den andre vara surgubbe?
Vilken bredd är mest fördelaktig att ha på plankorna?

Jag hade tänkt att limma ihop plankorna och göra 'pocket holes', alltså fästa ihop plankorna med både lim och skruv.
Hade även tänkt ha ett underrede (regel som går tvärs över). Men är det nödvändigt ifall man limmar och gör pocket holes?


Bordsbenen tänkte jag ha typ [länk]
eller [länk]
Fråga gällande bordsben. Är det bättre att ha fyra separata eller spelar det mindre roll i sammanhanget?

Mina verktyg.
Borrmaskin
Skruvdragare
Handsåg
Hyvel
Hammare
4 stycken tvingar
Gummiklubba
Två arbetsbockar
Är det något mer verktyg som jag behöver?


Meningen med detta är inte att jag ska visa upp det på snickarmässan eller att det ska bli 100% perfekt, men så bra som möjligt utefter mina förutsättningar. Efter att ha sökt runt på forumet här i någon dag så slits man mellan hopp och förtvivlan ifall det ens är möjligt.

Tar tacksamt emot alla råd som ni kan ha för att hjälpa mig att få ett så bra bord som möjligt.

Stort tack
Du råkar inte bo i närheten av Halmstad?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Du råkar inte bo i närheten av Halmstad?
Bor i Stockholm, så dessvärre inte.
 
Har egentligen inga expertråd att ge men kan kanske ge lite inspiration med denna bild. Byggd med regelvirke i lite rustik stil, vilket gör att det inte gör så mycket om virket slår sig några millimeter. Byggde det för 10 år sen och har stått på samma plats sen dess. Just nu med snö ovanpå.. 200 långt och 100 cm brett. Lite mellanrum mellan plankorna på bordsskivan. Bordsskivan slog sig lite efter första året. Jag hyvlade då den jämn. Passade då också på att måla den högblank, blev lättare att torka av spill då. Har hållit sig rätt bra efter det.
Rustikt handbyggt bord med högblank skiva, täckt av snö på vinterklädd veranda med lyktor och snötäckt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ecb182 ecb182 skrev:
Har egentligen inga expertråd att ge men kan kanske ge lite inspiration med denna bild. Byggd med regelvirke i lite rustik stil, vilket gör att det inte gör så mycket om virket slår sig några millimeter. Byggde det för 10 år sen och har stått på samma plats sen dess. Just nu med snö ovanpå.. 200 långt och 100 cm brett. Lite mellanrum mellan plankorna på bordsskivan. Bordsskivan slog sig lite efter första året. Jag hyvlade då den jämn. Passade då också på att måla den högblank, blev lättare att torka av spill då. Har hållit sig rätt bra efter det.
[bild]
Mycket fint! Kommer du ihåg vilken tjocklek du hade på reglarna? 45mm?
 
Om du gör det av reglar så är de lite rundade i hörnen, du kommer då få "fåror" vid varje limning. Bara så du inte missar det ;)
Bordet på bild ser inte ut att vara gjort av 45mm reglar

Ang bredden på plankor så ju bredare dessto större risk att de slår sig.
Om du limmar så tänk på att lägga varannan glad varannan ledsen.
 
Standan Standan skrev:
Mycket fint! Kommer du ihåg vilken tjocklek du hade på reglarna? 45mm?
Bordsskivan är gjord av cirka 28*95 mm virke. Jag kommer inte ihåg men av dimensionen att döma är det tryckimpregnerat trallvirke jag använt. Känns ju lite onödigt att använda den sämre kvalitén i och med att det målades.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Om du gör det av reglar så är de lite rundade i hörnen, du kommer då få "fåror" vid varje limning. Bara så du inte missar det ;)
Bordet på bild ser inte ut att vara gjort av 45mm reglar

Ang bredden på plankor så ju bredare dessto större risk att de slår sig.
Om du limmar så tänk på att lägga varannan glad varannan ledsen.
Tack för svar!
Jadå det har jag koll på! Är ute efter den looken faktiskt, ungefär något sånt här fast ska betsa mitt mörkare: https://hemmafixbloggen.se/2015/11/...get-rustika-matbord-som-inte-kostar-skjortan/.

Okok! Är det bra att hålla sig under 100mm då? Är det mindre sannolikt att en träplanka slår sig mycket ifall man har det i mitten av bordet eller kommer den stora brädan bara dra med sig de andra?
Yes! Varannan glad och sur ska jag lägga.

Återigen, stort tack!
 
Standan Standan skrev:
Tack för svar!
Jadå det har jag koll på! Är ute efter den looken faktiskt, ungefär något sånt här fast ska betsa mitt mörkare: [länk].

Okok! Är det bra att hålla sig under 100mm då? Är det mindre sannolikt att en träplanka slår sig mycket ifall man har det i mitten av bordet eller kommer den stora brädan bara dra med sig de andra?
Yes! Varannan glad och sur ska jag lägga.

Återigen, stort tack!
Om den är i mitten eller
Standan Standan skrev:
Tack för svar!
Jadå det har jag koll på! Är ute efter den looken faktiskt, ungefär något sånt här fast ska betsa mitt mörkare: [länk].

Okok! Är det bra att hålla sig under 100mm då? Är det mindre sannolikt att en träplanka slår sig mycket ifall man har det i mitten av bordet eller kommer den stora brädan bara dra med sig de andra?
Yes! Varannan glad och sur ska jag lägga.

Återigen, stort tack!
Tror det är marginell skillnad om plankan är i mitten eller inte. Mindre bredd= tätare drag åt olika håll=teoretiskt bättre.
Kollat på shou sugi ban som behandling?
 
När man ska göra konstiga saker är 38x95 en bra dimension, den är även analog till Amerikanernas 2x4 i bredd (38x95) vilket ger tillgång till en mängd ritningar utan knepiga omvandlingar.
 
H Huzzbutt skrev:
När man ska göra konstiga saker är 38x95 en bra dimension, den är även analog till Amerikanernas 2x4 i bredd (38x95) vilket ger tillgång till en mängd ritningar utan knepiga omvandlingar.
Du menar väl 45*95 nu hoppas jag :) Annars blir mina cirklar rubbade..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Du menar väl 45*95 nu hoppas jag :) Annars blir mina cirklar rubbade..

Consider them rubbade! Inte den vanligaste dimensionen men finns i Valbos sortiment och på sågen här närmst.
 
H Huzzbutt skrev:
Consider them rubbade! Inte den vanligaste dimensionen men finns i Valbos sortiment och på sågen här närmst.
Översätter man 2*4 till mm i tabeller så blir det väl då 38*89 i mm så jag behåller min tro att man kan köra på 45*95 ;)

Här nere verkar ingen lättåtkomlig bygghandel saluföra 38*90mm så valet är enkelt för mig åtminstone..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.