Lite avis blir man ju på dem som har tillgång till experimentutrustning. Själv har jag prexis beställt huset, så det är en bit kvar... Spontant tycker jag det verkar som vermeväxlardelen i din kamin är lite underdimensionerad för den effekt du eldar med. 1-2 mm låter rimligt för att få ut röken tycker jag, men en skorsten blir inte owerdrawing av sej själv och om jag förstod det hela rätt så rör det sej om en högst ordinär skorsten. Draget ökar ju dock med ökande rökgastemp, så risken finns ju att systemet hamnar i en ond spiral... Jag fortsätter följer det hela med spänning!
 
Bor du förresten i ett skidstahus?
 
Japp! Egenritat skidstahus...
 
Hehe - då är jag 99% säker på att du är den som vår gemensamma säljare använder som avskräckande exempel när han försöker kränga en frånluftsvärmepump till oss! Det är säkert i all välmening, men han verkar inte begripa inte att det är skitkul att mixtra lite (eller mycket) o få grejjer att fungera på egen hand. "Man ska inte ha vedhanteringen i vardagsrummet...".

Återigen - lycka till !
 
Hehe... han är helt hopplös...

Allvarligt, jag tror att jag fick förklara ungefär 38 gånger att jag inte ville ha hans sketna IVT-pump! Det var nära jag blev galen där ett tag. Skidstahus har själva köpt in ett gäng av de där pumparna som de nu försöker avyttra. Aningen genomskinligt varför de propagerar så otroligt kraftfullt för just den lösningen.
 
daniel_168 skrev:
Hehe... han är helt hopplös...

Allvarligt, jag tror att jag fick förklara ungefär 38 gånger att jag inte ville ha hans sketna IVT-pump! Det var nära jag blev galen där ett tag. Skidstahus har själva köpt in ett gäng av de där pumparna som de nu försöker avyttra. Aningen genomskinligt varför de propagerar så otroligt kraftfullt för just den lösningen.
Blir intressant att höra hur det kommer att låta för en kompis...

Deras hus brann upp/ner till 1:a advent o det blir troligen ett skidstahus eftersom länsförsäkringar brukar anlita dom, Det blir ett 2 plans på ca 210 m2 o dom vill ha jordvärme då dom äger åker i direktanslutning till tomten..
Troligen vill dom försöka kränga en IVT 490 till det huset kan ja tänka mej fast huset ska va i norrland (mellan Umeå-Skellefteå)
Problemet är att kompisen vill ha billig drift men inte är intresserad av uppvärmnings system så han kan nog bli lurad fast jag varnat för flvp, Lätt blåögd o lär nog tro mer på säljaren än på mej..
 
Han verkar gilla värmepumpar överlag, så det går nog bra. Det är just detta med vedeldning som inte går hem riktigt. I vissa fall berättigat. Vi ska tex. ha tre eldstäder i en enplanare med ett litet loft. Anses säkert lite i överkant av vissa... Men lyckligtvis har kunden alltid rätt - eller?
 
Tre eldstäder! Jag blir avundsjuk! Kommer ni att ha tre skorstenar eller flera eldstäder på en och samma?
 
Planen är ett schakt med två pipor + imkanal vid en leca-vägg. Super-duper-hemmabyggd-kamin på ena sidan väggen o järnspis på andra sidan (i köket). Schaktet ska jag måla så det ser ut som en putsad tegelskorsten. Var innte på att mura en riktig, men det blir lite för skrymmande. Sedan tänkte jag peta in en söt liten kamin på loftet. Denna typ: Husqvarna No 17 Vedkamin Den får en egen skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.