T tpsoft skrev:
I dag är detta som vi redan varit inne på inte tillåtet utan mätarskåpet ska stå på respektive fastighet.
Hur gör man då om huset ligger mitt på en fastighetsgräns och alltså är placerat på två eller flera fastigheter?
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Hur gör man då om huset ligger mitt på en fastighetsgräns och alltså är placerat på två eller flera fastigheter?
Du menar att huset står på två olika fastighet, hälften på en och hälften på en annan? Har du någon karta, det låter väldigt udda.
 
Det finns en karta i inlägg #91
 
E
useless useless skrev:
Det finns en karta i inlägg #91
Där står bostadshuset på en och samma fastighet, då är det inga problem utan det ligger ju då eventuellt hos dig då du har kablar på Annans fastighet.
 
Det är två bostadshus med varsin servis och mätare.
 
E
useless useless skrev:
Det är två bostadshus med varsin servis och mätare.
Ja, men då är det ju rätt och riktigt, nu för du nätägaren glad så denne inte behöver gå ifrån hus och hem.

Fel hade varit med en servis kabel och en mätare.
 
E El-Löken66 skrev:
Du menar att huset står på två olika fastighet, hälften på en och hälften på en annan? Har du någon karta, det låter väldigt udda.
Ja det är naturligtvis inte det normala men jag tror heller inte att det är direkt ovanligt. Jag äger själv en "tomt" som rent tekniskt består av två olika fastigheter. På "tomten" finns ett flertal byggnader och några av dessa ligger rent tekniskt på två olika fastigheter.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är naturligtvis inte det normala men jag tror heller inte att det är direkt ovanligt. Jag äger själv en "tomt" som rent tekniskt består av två olika fastigheter. På "tomten" finns ett flertal byggnader och några av dessa ligger rent tekniskt på två olika fastigheter.
Okej, men byggnader spelat väl ingen roll.
Men menar du att boningshuset ligger på olika fastigheter?

Nu pratar jag bara om ur koncessionsynpunkt.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, men då är det ju rätt och riktigt, nu för du nätägaren glad så denne inte behöver gå ifrån hus och hem.
Fast huset står ju på tre fastigheter (vilket var vad du efterfrågade exempel på)? Så det interna nätet i huset överför el mellan fastigheter i strid med gällande lagar och förordningar. Måste jag klippa kablarna och vänta tills elbolaget har dragit in två nya serviser?
 
E
useless useless skrev:
Fast huset står ju på tre fastigheter (vilket var vad du efterfrågade exempel på)? Så det interna nätet i huset överför el mellan fastigheter i strid med gällande lagar och förordningar. Måste jag klippa kablarna och vänta tills elbolaget har dragit in två nya serviser?
En mätare per boningshus så bör inte nätägaren klaga. Om du sen drar kablar till olika fastigheter från denna så får du titta ifall dessa uppfyller kraven för att utgöra undantag.
 
useless useless skrev:
Måste jag klippa kablarna och vänta tills elbolaget har dragit in två nya serviser?
Tyvärr är det nog så. Tänk bara på att "klippandet" är behörighetskrävande så ring genast din elektriker!
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
E El-Löken66 skrev:
Då antar jag ditt nätbolag ställer upp med sina resurser då du inte gärna kan börja gräva på grannens tomt?
Om man får gräva på grannens tomt eller inte, har ingenting med ellagen att göra och regleras därför inte i ellagen.
Ett enkelt servitut räcker för att få beträda eller gräva i grannens tomt.
Det kan också räcka med att be grannen snällt, skulle det inte finnas servitut.
 
E
harry73 harry73 skrev:
Om man får gräva på grannens tomt eller inte, har ingenting med ellagen att göra och regleras därför inte i ellagen.
Ett enkelt servitut räcker för att få beträda eller gräva i grannens tomt.
Det kan också räcka med att be grannen snällt, skulle det inte finnas servitut.
Nu talar vi om de praktiska aspekterna med att frångå överlämnande av servis kabel.

Eller som i exemplet ovan, kommunal gata, inte bara att gräva. Där får nätägaren ställa upp.

Det finns ju mer än att bara gräva, det ska dit elektriker och det kvickt då du har strömavbrott.
 
E El-Löken66 skrev:
Du menar att huset står på två olika fastighet, hälften på en och hälften på en annan? Har du någon karta, det låter väldigt udda.
Så, hur ska man göra då för att uppfylla alla lagar om bostadshuset står på mer än en fastighet? Du verkar ju lösningsorienterad, så jag antar att du har något bra förslag.
 
E
useless useless skrev:
Så, hur ska man göra då för att uppfylla alla lagar om bostadshuset står på mer än en fastighet? Du verkar ju lösningsorienterad, så jag antar att du har något bra förslag.
Bra fråga. Lägg upp en karta så får vi se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.