Hejsan, jag har en elektriker hemma som drar en ny undercentral till garaget.

Började idag och ser att han har fått upp nya centralen och sladden som matar centralen. I den nya centralen så är det automat säkringar och matas från en gammal gängsäkring skåp. Även en jordfelsbrytare installerad.

Håller på att plugga till elektriker så är ju givetvis nyfiken på hur och vad han gör. I den gamla centralen så är det ett TN-C system, och i nya TN-S. Behöver man inte sära på jorden och nollan i matande ände för att få jordfelsbrytare att fungera korrekt eller tänker jag fel? Eller kvittar det så länge det är separat i nya centralen?

Tyvärr så jobbar jag natt så kan inte fråga honom då jag sover när han är här och kopplar.
 
E
T Tronxy skrev:
Hejsan, jag har en elektriker hemma som drar en ny undercentral till garaget.

Började idag och ser att han har fått upp nya centralen och sladden som matar centralen. I den nya centralen så är det automat säkringar och matas från en gammal gängsäkring skåp. Även en jordfelsbrytare installerad.

Håller på att plugga till elektriker så är ju givetvis nyfiken på hur och vad han gör. I den gamla centralen så är det ett TN-C system, och i nya TN-S. Behöver man inte sära på jorden och nollan i matande ände för att få jordfelsbrytare att fungera korrekt eller tänker jag fel? Eller kvittar det så länge det är separat i nya centralen?

Tyvärr så jobbar jag natt så kan inte fråga honom då jag sover när han är här och kopplar.
Låter rätt som han beter sig. Men med bilder hade det ju varit lättare att veta.

Är du säker på att matande central är TN-C, detta är väldigt ovanligt?
Alltså att nolla och jord är blandade hejvilt på samma skena. Då skulle inte din jordfelsbrytare fungera väl?

Vill du ska lösa detta själv med lite ledtrådar gärna snart dags för tenta ju.
 
Ja som jag kan se så är nolla och jord blandat hejvilt och det är en plint mellan två skenorna som
E El-Löken66 skrev:
Låter rätt som han beter sig. Men med bilder hade det ju varit lättare att veta.

Är du säker på att matande central är TN-C, detta är väldigt ovanligt?
Alltså att nolla och jord är blandade hejvilt på samma skena. Då skulle inte din jordfelsbrytare fungera väl?

Vill du ska lösa detta själv med lite ledtrådar gärna snart dags för tenta ju.
Inget är igång draget än utan han har bara fått upp centralen och dragit en kabeln mellan nya och gamla centralen.

Nollan och jorden sitter blandat ihop i proppskåpet och plinten mellan dom två skenorna är kvar. Huset är byggt 1950 och det är troligtvis sen dess.

Edit: Finns ingen jordfelsbrytare vid den gamla centralen i källaren heller, finns på övervåningen dock.
 
E El-Löken66 skrev:
Då gissar jag att vad du menade att skriva var att den gamla centralen inte har någon jordfelsbrytare men den nya kommer få.

Inga problem, häng över axeln på elektrikern så kommer du lära dig ett och annat.
Elektriker gillar detta det får dem att känna sig speciella.
Ja precis, ingen jordfelsbrytare i gamla men garaget kommer att få :) gamla proppskåpet ska bytas ut som småningom och få JFB men det är inte än på ett tag

Men då är det alltså rätt med att man inte behöver sära på jorden och nollan i matade centralen så länge det är särat i nya centralen
 
E El-Löken66 skrev:
Passa på att be elektrikern se över anslutningar som matar PEN-skenan, minsta glapp eller felaktigt moment här och ditt hus brinner upp direkt hux flux en natt med allt i det.

Det har du säkert läst om i skolan. Flytande nolla?
Det gjordes när vi köpte huset, två veckor efter inflyttning hörde jag hur det sprakade i huvudsäkringskåpet. Då ringdes det in en elektriker som drog åt allt. Mesta kunde dras ett varv.

Ja flytande nolla har jag läst om och sett mycket på Svanströms Youtube.

Rätta mig om jag har fel: Om nollan har glappkontakt eller ingen kontakt alls så kan det bli upp till 400V i fasen. Om fasen är snedbelastad jämfört mot dom andra faserna.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
T Tronxy skrev:
Det gjordes när vi köpte huset, två veckor efter inflyttning hörde jag hur det sprakade i huvudsäkringskåpet. Då ringdes det in en elektriker som drog åt allt. Mesta kunde dras ett varv.

Ja flytande nolla har jag läst om och sett mycket på Svanströms Youtube.

Rätta mig om jag har fel: Om nollan har glappkontakt eller ingen kontakt alls så kan det bli upp till 400V i fasen. Om fasen är snedbelastad jämfört mot dom andra faserna.
400 Volt är det normalt mellan faserna.

Men nu har du istället omvandlat PEN till en spänningsförande ledare.

Rita upp din central med inkommande fas och PEN samt en last som har ett jordat metallhölje. Marken du står på är en jord punkt, potential 0V.

Så tar du suddar PEN och funderar över konsekvenserna.
 
E El-Löken66 skrev:
400 Volt är det normalt mellan faserna.

Men nu har du istället omvandlat PEN till en spänningsförande ledare.

Rita upp din central med inkommande fas och PEN samt en last som har ett jordat metallhölje. Marken du står på är en jord punkt, potential 0V.

Så tar du suddar PEN och funderar över konsekvenserna.
Skrev lite dåligt,

Om nollan försvinner så får strömmen inte någon väg tillbaka, då tar den snabbaste vägen möjligast, vilket blir i en annan fas. Då kan man få upp till 400V i en enskild fas. Har man en välbalanserad anläggning kan man väl klara sig, men det är väldigt sällan så.
 
Jo så är det man kan få upp till 400 i en fas vid flytande nolla.. Du behöver dock vara mer exakt om du ska jobba yrkesmässigt med detta och beskriva det som 400 mellan fas och nolla. En spänning mäter man alltid mellan (minst) två punkter.

Ang dina nya central så kan man välja att sära på PEN i endera ände av huvudledningen. Det spelar ingen roll för JFBns funktion. Då TN-S i allmänhet är bättre än TN-C så bör man göra denna övergång i matande ände. Det krävs då en femledarkabel. Hur många ledare är det i "sladden" till din nya elcentral?
 
E El-Löken66 skrev:
Låter rätt som han beter sig. Men med bilder hade det ju varit lättare att veta.

Är du säker på att matande central är TN-C, detta är väldigt ovanligt?
Alltså att nolla och jord är blandade hejvilt på samma skena. Då skulle inte din jordfelsbrytare fungera väl?

Vill du ska lösa detta själv med lite ledtrådar gärna snart dags för tenta ju.
TNC är väl inte ovanligt alls?
Det lokala energibolaget här drar bara 4-ledare som serviceledningar så det är tnc fram till mätaren och nästan alla centraler uppsatta fram till typ slutet av 80talet i vanliga bostadshus är tnc enligt min erfarenhet. Om man inte bytt central eller gjort andra större ingrepp i anläggningen förstås. Men ovanligt?
 
E
D dennis_f skrev:
TNC är väl inte ovanligt alls?
Det lokala energibolaget här drar bara 4-ledare som serviceledningar så det är tnc fram till mätaren och nästan alla centraler uppsatta fram till typ slutet av 80talet i vanliga bostadshus är tnc enligt min erfarenhet. Om man inte bytt central eller gjort andra större ingrepp i anläggningen förstås. Men ovanligt?
Nu blir här mycket missförstånd igen.
Jag skrev aldrig att det var ovanligt med servis ledning TN-C.

Utan huvudcentralen.

Nu är ju allt relativt och det finns givetvis många centraler i landet som är TN-C, det vill säga inte med separata noll-och jord skenor.

Men dessa torde utgöra en liten andel, men nu var det troligen så hemma hos TS.
 
Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Nu blir här mycket missförstånd igen.
Jag skrev aldrig att det var ovanligt med servis ledning TN-C.

Utan huvudcentralen.

Nu är ju allt relativt och det finns givetvis många centraler i landet som är TN-C, det vill säga inte med separata noll-och jord skenor.

Men dessa torde utgöra en liten andel, men nu var det troligen så hemma hos TS.
Det är väldigt lätt att missförstå dig. Jag skulle tro att de flesta diazedcentraler har separata noll- och jordskenor som sedan är hopkopplade med den så kallade Jordskruven om man inte har JFB.
 
E
Logad Logad skrev:
Det är väldigt lätt att missförstå dig. Jag skulle tro att de flesta diazedcentraler har separata noll- och jordskenor som sedan är hopkopplade med den så kallade Jordskruven om man inte har JFB.
Finns inget att missförstå. Det du skriver stämmer med tidigare text.
 
Alla elcentraler med utgående grupper har en uppdelning till TN-S eftersom det (oftast) behövs en nolla i dessa gruppledningar. Det har dock ingen bäring på denna fråga. Det som har bäring är om inkommande huvudledning till gamla elcentralen är TN-C eller TN-S. Sedan får mottagande elcentral anpassas efter det.
 
  • Gilla
micke_eriksson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo så är det man kan få upp till 400 i en fas vid flytande nolla.. Du behöver dock vara mer exakt om du ska jobba yrkesmässigt med detta och beskriva det som 400 mellan fas och nolla. En spänning mäter man alltid mellan (minst) två punkter.

Ang dina nya central så kan man välja att sära på PEN i endera ände av huvudledningen. Det spelar ingen roll för JFBns funktion. Då TN-S i allmänhet är bättre än TN-C så bör man göra denna övergång i matande ände. Det krävs då en femledarkabel. Hur många ledare är det i "sladden" till din nya elcentral?
Den nya kabeln är en 5 ledare.
 
Ja då har man särat på jord och nolla i den gamla elcentralen, mer exakt i din kabel i och med att den har separata ledare för N och PE och där båda två förhoppningsvis är anslutna till PE-plinten i gamla centralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.