Kalla golv, eller snarare upplevelsen av att golven är kalla, kan också bero på golvmaterialet (det man går på alltså). Material med hög värmeledningsförmåga som t.ex. betong och olika stenmaterial känns nästan alltid kalla så här års oberoende av temperatur.
 
A
Är det inte riskabelt att isolera muren från insidan, med risk för större tjäldjup, tex? Hur blir det med fuktigheten om ventilerna sätts för?

Kalla golv lär väl bäst avhjälpas med mer isolering i trossbotten som tidigare påpekats.
 
om man isolerar grundmuren på insidan så bör man även isolera marken en bit ut just för att förhindra att tjälen kryper in längre.
 
  • 3D-modell av grunden till ett hus med markisoleringsskivor som förhindrar tjäle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man bor på ett ställe där tjälen går såpas djupt är det nog en god idé
 
Läste följande på energimyndigheten:
https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=2829

Att tilläggsisolera hus – fakta, fördelar och fallgropar

En varmare, torrare grund

För att få en varmare och torrare grund nns andra åtgärder än att isolera bottenbjälklaget eftersom det kan för- värra problemen. Åtgärderna kan skilja sig mellan hus av olika utföranden men är i princip följande:

1. Ta bort allt organiskt material från marken.

2. Finns stående vattensamlingar ska dessa helst ledas bort eller fyllas med sand.

3. Täck marken med plast- eller bygg- folie.

I de esta fall räcker inte dessa åtgärder utan man behöver också:
4. Isolera grundmurarna inifrån och

helst även marken med t.ex. 100 mm cellplastskivor.

Om dessa åtgärder inte är tillräckliga måste antingen värme tillföras kryp- utrymmet eller en luftavfuktare sättas in. Värme kan tillföras genom att sätta in en frånluft äkt i grundmuren som skapar undertryck i utrymmet och drar ned varm luft, genom otätheter eller särskilda öppningar i bjälklaget, från bostadsutrymmet. Övriga venti- lationsöppningar sätts igen. Systemet kräver att grunden förses med ångspärr på den isolerade grundmurens insida. Ett system av detta slag kan även lösa problem med markradon.
 
  • Gilla
Nageek och 2 till
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Läste följande på energimyndigheten:
[länk]

Att tilläggsisolera hus – fakta, fördelar och fallgropar

En varmare, torrare grund

För att få en varmare och torrare grund nns andra åtgärder än att isolera bottenbjälklaget eftersom det kan för- värra problemen. Åtgärderna kan skilja sig mellan hus av olika utföranden men är i princip följande:

1. Ta bort allt organiskt material från marken.

2. Finns stående vattensamlingar ska dessa helst ledas bort eller fyllas med sand.

3. Täck marken med plast- eller bygg- folie.

I de esta fall räcker inte dessa åtgärder utan man behöver också:
4. Isolera grundmurarna inifrån och

helst även marken med t.ex. 100 mm cellplastskivor.

Om dessa åtgärder inte är tillräckliga måste antingen värme tillföras kryp- utrymmet eller en luftavfuktare sättas in. Värme kan tillföras genom att sätta in en frånluft äkt i grundmuren som skapar undertryck i utrymmet och drar ned varm luft, genom otätheter eller särskilda öppningar i bjälklaget, från bostadsutrymmet. Övriga venti- lationsöppningar sätts igen. Systemet kräver att grunden förses med ångspärr på den isolerade grundmurens insida. Ett system av detta slag kan även lösa problem med markradon.
Intressant! Av det jag läst mig till (framförallt från https://www.lfs-web.se/) ska en vara försiktig med sand i krypgrunden eftersom det till viss del kan lagra fukt. Då kan det vara bättre med grus. Mekanisk ventilation/avfuktning verkar vara en bra grej vid problem men å andra sidan kan en kanske utgå från principen att inte laga något som inte är trasigt. (Även om förebyggande åtgärder ibland har ett syfte)
 
Rent spontant tror jag inte att transportera husets relativt fuktiga och varma luft till en krypgrund som är kallare är ingen bra idé utan att man har fullständig koll på fuktspärr mm. Om man inte använder en avfuktare vill det säga. Sedan måste man även resonera om husets ventilation i övrigt. Finns det en frånluftsvärmepump eller värmeåtervinning då kan det bli kontraproduktivt att ha en extra fläkt i krypgrunden.
 
Jag läste någonstans att 40 % av alla krypgrunder har fuktproblem. Fuktproblem i krypgrund beror på att det är kallt under huset och att varm luft kommer in genom ventiler och fukten kondenserar mot de kalla ytorna. Det sker framför allt på sommaren eftersom den varma sommarluften innehåller mycket fukt. Om man isolerar bjälklaget blir det ännu kallare under huset och fuktproblem riskerar att bli värre. Jag tror att det bästa är att lägga en plastfolie på marken och isolera på den samt mot grundmuren. Stäng ventiler och ställ in en fuktstyrd avfuktare. Den avger lite värme och kommer att göra det varmare i grunden. Varmare i grunden ger varmare golv. Dessutom får du en fuktsäker grund. Om det är nödvändigt att tjälisolera utanför huset törs jag inte säga.
 
  • Gilla
FreddanW72
  • Laddar…
Om man lägger plast på marken, isolerar och stänger ventilerna, behövs det en avfuktare då?
 
  • Gilla
Olgin
  • Laddar…
Här är lite loggade data från min krypgrund. Jag har plast på marken och stängda ventiler. Avfuktaren är en "enkel" Woods TDR28.
Graf som visar temperatur och luftfuktighet i en krypgrund från juli 2015 till juli 2017, markerad förbättring med avfuktare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Röda Stugan och 3 till
  • Laddar…
@Kane vad har du använt för att logga data på det sättet?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Projekt omisolering. Tagit bort hela bjälklaget. Gjuter delvis nya plintar. Förstärker med nya syll. Lägger plast på backen och bygger nytt bjälklag. Blir bättre än den gamla sågspånsisileringen.
 
  • Renoveringsprojekt med avlägsnat bjälklag, exponerade plintar och arbetsredskap på en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Smyg
  • Laddar…
S saltet skrev:
Projekt omisolering. Tagit bort hela bjälklaget. Gjuter delvis nya plintar. Förstärker med nya syll. Lägger plast på backen och bygger nytt bjälklag. Blir bättre än den gamla sågspånsisileringen.
Gjorde den resan i somras, fy vad mycket jobb det är. Det där dammiga sågspånet är verkligen fenomenalt på att ta sig in överallt.

Jag tycker mig se syll av tryckt virke, och av den ärtiga färgen skulle jag gissa på att det är den gamla sorten full med klorfenol. Dåliga nyheter, i synnerhet som man en gång i tiden har bytt till just en sån för att den gamla ruttnat upp - dvs dåliga fuktförhållanden. Hade en sån under ytterdörren, luktade verkligen apa. Gör ditt framtida jag en tjänst och byt den där gröna syllen när du ändå håller på; man vill INTE vara klar med nya bjälklaget, lagt in något fint golv - och SEDAN börja känna den där surfräna doften.

Säkerligen kommer du göra massa förbättringar som att lägga plast i krypgrunden och isolera MEN detta innebär också ändrade fuktförhållanden, och det är inte alltid lätt att veta vad det för med sig.
 
useless useless skrev:
Om man lägger plast på marken, isolerar och stänger ventilerna, behövs det en avfuktare då?
Egentligen inte, men om det kommer in fukt så måste fukthalten hållas nere på något sätt. Räcker väl med en mätare eller avfuktare som har fuktnivåvakt så den inte går i onödan
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Gjorde den resan i somras, fy vad mycket jobb det är. Det där dammiga sågspånet är verkligen fenomenalt på att ta sig in överallt.

Jag tycker mig se syll av tryckt virke, och av den ärtiga färgen skulle jag gissa på att det är den gamla sorten full med klorfenol. Dåliga nyheter, i synnerhet som man en gång i tiden har bytt till just en sån för att den gamla ruttnat upp - dvs dåliga fuktförhållanden. Hade en sån under ytterdörren, luktade verkligen apa. Gör ditt framtida jag en tjänst och byt den där gröna syllen när du ändå håller på; man vill INTE vara klar med nya bjälklaget, lagt in något fint golv - och SEDAN börja känna den där surfräna doften.

Säkerligen kommer du göra massa förbättringar som att lägga plast i krypgrunden och isolera MEN detta innebär också ändrade fuktförhållanden, och det är inte alltid lätt att veta vad det för med sig.
Har hittat mycket tryckt virke som nu byts ut. Vi har ett rum till som vi gör samma sak. Har än så länge inte haft några luktproblem under de år vi ägt huset.
 
  • Renoveringsprojekt med nya träbjälkar, isolering och rörarbeten i ett husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.