I det första späckade avsnittet av Husdrömmar 2021 gör Gert Wingårdh och Anne Lundberg återbesök hos tidigare husdrömmare för att se hur det har gått. Dessutom får vi en lektion i ödehus av Robert Danielsson, en ödehusdetektiv.

Du kan läsa artikeln här: Kära återbesök och ödehus i säsongspremiären av Husdrömmar
 
Brandstationen är faktiskt ett riktigt kul hus. Nu hade de gjort i ordning trädgården också. Blev mycket fint, tycker jag.

Sen fick Containerhuset ett litet lyft med "harlekinrutor" av stålplåtar. Såg lite kul ut med belysning bakom fasadplåtarna. Nu ser man dessutom lyckligtvis inte att det är containrar.

Ser för övrigt fram emot en ny säsong av olika hus i Husdrömmar. Nu äntligen, tack vare Corona, utan kindpussar :D Synd att Pernilla Månsson har slutat, jag gillar henne.

Tyvärr kommer det tydligen också ännu en säsong från Sicilien, där det i mitt tycke är mer av ett konstnärsprojekt än en husrenovering, vilket var likadant med kåken i Höganäs. Men det behöver man inte titta på om man inte vill.
 
  • Gilla
TheSwedishHerringHouse och 2 till
  • Laddar…
Äntligen är husdrömmar igång. :)

Gerts & Karin är ett trevligt och bra bygge. Hade hellre följt det bygget än Sicilien.

Containerhuset: Tycker det är synd att containerkänslan försvinner och kexchokladfasaden tycker inte jag blev snyggt. Hade blivit bättre med vanlig cortenplåt isf

Brandstationen är verkligen lyckat projekt, häftigt

Och att få renovera ett ödehus är en dröm för många, även mig själv men det blir ju så jäkla dyrt.

En bra start på säsongen och utan kindpussar, kan bli bra detta :=)
 
Jag har aldrig sett serien tidigare, men tyckte gårdagens avsnitt var riktigt bra. Och containerhuset är ju så imponerande, särskilt cortenplåts-fjällen och belysningen under. Är det någon som vet hur han har monterat plåten?
Även ladan hos Gert och Karin var fräck, och jag undrar mer om hur skjutdörrarna är konstruerade och monterade. Såg i en tidigare tråd att någon hade frågat om det. Gissar att de löper på en skena med någon slags klack, så att de går in i fasaden när de är stängda? Någon som vet?
 
  • Gilla
TheSwedishHerringHouse
  • Laddar…
Containerhuset är ett sånt magplask. Inte estetiskt, jag tycker det blev rätt snyggt, men funtionsmässigt.

De valde containrar för att få en enkel modul att bygga med, med färdigt tätt skal. Nackdelarna är de begränsade måtten, svårighet att isolera och aväxla för fönster och dörrar.

Vad gjorde de? Byggde ett nytt ytterskal och tak utanpå plåten, och misste därmed den enda fördelen.


Så. De byggde dyrare och med mer svårighet jämfört med att bygga samma utseende i trä, och de vann absolut inget på detta.

Hål i huvudet
 
  • Gilla
Klaugust och 3 till
  • Laddar…
Håller med arkitektupproret när det gäller paret Wingård, åt andra ritar man fula gråa lådor men åt sig själva blev det riktigt fint och mysigt. Kul att man i samma avsnitt belyser vikten av återbruk och att ta hand om det gamla samtidigt som man visar när Wingårds mejade ner sitt torp och byggde nytt fast likadant.
 
  • Gilla
arpearp och 7 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
... Kul att man i samma avsnitt belyser vikten av återbruk och att ta hand om det gamla samtidigt som man visar när Wingårds mejade ner sitt torp och byggde nytt fast likadant.
Ja, reagerade också på det :p
 
  • Gilla
Project Mellangården
  • Laddar…
Det är bra att man får se olika alternativ på förverkligandet av drömmar. Arkitekterna Wingårdhs har ju i alla fall inte förstört den vackra miljön runt sina hus, som smälter väl in då de valt att bygga exteriört i liknande stil som det hus de rev. Inga grannar kan störa sig och ingreppet i naturen är blygsam.
Vi som följer husdrömmar såg säkert också programmet Grande Designs. Där fick man följa hur Fredrik och Sofie lyckades med att få bygglov för och totalt demolera ett berg med utsikt för att smälla upp en jättekåk invid havet och dessutom skryta med över hur hur mycket kostnaderna skenade iväg. Då blev husdrömmar rena skräckfilmen. Är det aldrig någon som funderar över hur bygglov kan beviljas till flera av de här projekten?
 
Hur fungerar det med inbyggd LED-belysning om några år, om några slingor falerar?
Och parksliden vid brandstationen, hur har de gjort med den?
 
H hapazard skrev:
Containerhuset är ett sånt magplask. Inte estetiskt, jag tycker det blev rätt snyggt, men funtionsmässigt.

De valde containrar för att få en enkel modul att bygga med, med färdigt tätt skal. Nackdelarna är de begränsade måtten, svårighet att isolera och aväxla för fönster och dörrar.

Vad gjorde de? Byggde ett nytt ytterskal och tak utanpå plåten, och misste därmed den enda fördelen.


Så. De byggde dyrare och med mer svårighet jämfört med att bygga samma utseende i trä, och de vann absolut inget på detta.

Hål i huvudet
Jag tycker också att deras hus blev fint! Väldigt fint faktiskt och jag är imponerad av deras prestation!

Men håller helt med dig idiotin att bygga hus av containrar. Jag har skissat lite på det och med tanke på de begränsade innermåtten betyder det att man behöver isolera på utsidan och då faller hela idén. Containern har en sådan specifik uppgift och är utformad helt för att lösa den, att den är ganska opraktisk i andra sammanhang.

Sen tycker jag ofta att man hör att det är så miljövänligt med att bygga av överblivna containrar. Visst, jämfört med att låta dem rosta upp är det säkert det. Men man lagrar ju väldigt mycket stål, som kräver mycket energi att ta fram, i sin byggnad som hade kunnat användas på ett mer raffinerat vis (eller återvinnas) än att vara en pseudostomme och -skal i ett hus. För även om containern är självbärande så är den bara det i hörnen, så om man vill mixa storlekar eller placera dem annat än rakt ovanpå varandra så behöver man ändå förstärka stommen och fixa upplagspunkter för hörnen.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
:):):):)
Hennke85 Hennke85 skrev:
Håller med arkitektupproret när det gäller paret Wingård, åt andra ritar man fula gråa lådor men åt sig själva blev det riktigt fint och mysigt. Kul att man i samma avsnitt belyser vikten av återbruk och att ta hand om det gamla samtidigt som man visar när Wingårds mejade ner sitt torp och byggde nytt fast likadant.
Detta var verkligen huvudet på spiken!

Jag håller faktiskt med arkitektupproret i flera frågor, men arkitekternas ”kluvenhet” (hyckleri är ett ord som alltid låter hårt) är påtagligt.

Det hela grundar sig väl i en önskan för den enskilda arkitekten att vara unik och avantgarde. Det anses nog inte tillräckligt nytänkande att rita hus i nyklassisk stil, även om det, enligt min uppfattning, är det som majoriteten tycker är allra vackrast.

Instämmer också helt i kommentaren kring återbruk!

(Det blev visst ett riktigt hyllningsinlägg detta:))
 
P Project Mellangården skrev:
:):):):)

Detta var verkligen huvudet på spiken!

Jag håller faktiskt med arkitektupproret i flera frågor, men arkitekternas ”kluvenhet” (hyckleri är ett ord som alltid låter hårt) är påtagligt.

Det hela grundar sig väl i en önskan för den enskilda arkitekten att vara unik och avantgarde. Det anses nog inte tillräckligt nytänkande att rita hus i nyklassisk stil, även om det, enligt min uppfattning, är det som majoriteten tycker är allra vackrast.

Instämmer också helt i kommentaren kring återbruk!

(Det blev visst ett riktigt hyllningsinlägg detta:))
Nu är jag arkitekt så jag kanske är lite partisk i frågan. Om jag ritar nya byggnader så vill jag hålla en hyfsat modern stil. Det vore ju kul att rita något som alla gillar, men jag tror nog att arkitektupproret skulle anklaga mig för att rita lådor i olika omfattning.

Men för att göra något som är tydligt historiserande så tycker jag att det krävs en tydlig historisk grund för byggnaden. Dvs att man gör en tillbyggnad på ett gammalt hus, då kan det vara ok med småspröjsade fönster och lite snickarglädje osv. Men att göra en helt ny villa med såna detaljer tycker jag skulle kännas väldigt fel, inte minst för att vi inte kan utföra sådana detaljer idag för att göra de äldre rättvisa. Och vill man bo i ett gammalt hus tycker jag att man kan köpa ett gammalt hus.

Sen handlar det ju frågan om hur arkitekter bor. Jag bor i en tegelvilla från 1921 och jag älskar verkligen äldre arkitektur. Jag skulle dock jättegärna bo i ett modernt hus som jag ritat åt mig själv, men om jag ska kunna få det som jag vill ha det så krävs det att jag är lite mer stadd i kassan än vad jag är nu. Här i Skåne går det ju 13 gamla tegelhus på dussinet och man får helt enkelt väldigt mycket för pengarna om man köper ett äldre tegelhus. I Gert Wingårdhs fall kan jag tänka mig att det var läget som avgjorde. Tror inte att man skulle få bebygga en ny fastighet i det området. Men visst kan det kännas lite hycklande, det förstår jag absolut.
 
Det roliga med modern arkitektur är att det ser ungefär likadant ut som modern arkitektur gjorde för 100 år sen.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Nu är jag arkitekt så jag kanske är lite partisk i frågan. Om jag ritar nya byggnader så vill jag hålla en hyfsat modern stil. Det vore ju kul att rita något som alla gillar, men jag tror nog att arkitektupproret skulle anklaga mig för att rita lådor i olika omfattning.

Men för att göra något som är tydligt historiserande så tycker jag att det krävs en tydlig historisk grund för byggnaden. Dvs att man gör en tillbyggnad på ett gammalt hus, då kan det vara ok med småspröjsade fönster och lite snickarglädje osv. Men att göra en helt ny villa med såna detaljer tycker jag skulle kännas väldigt fel, inte minst för att vi inte kan utföra sådana detaljer idag för att göra de äldre rättvisa. Och vill man bo i ett gammalt hus tycker jag att man kan köpa ett gammalt hus.

Sen handlar det ju frågan om hur arkitekter bor. Jag bor i en tegelvilla från 1921 och jag älskar verkligen äldre arkitektur. Jag skulle dock jättegärna bo i ett modernt hus som jag ritat åt mig själv, men om jag ska kunna få det som jag vill ha det så krävs det att jag är lite mer stadd i kassan än vad jag är nu. Här i Skåne går det ju 13 gamla tegelhus på dussinet och man får helt enkelt väldigt mycket för pengarna om man köper ett äldre tegelhus. I Gert Wingårdhs fall kan jag tänka mig att det var läget som avgjorde. Tror inte att man skulle få bebygga en ny fastighet i det området. Men visst kan det kännas lite hycklande, det förstår jag absolut.

Tack för intressanta synpunkter från en som är insatt!

I sak tycker jag man kan uppföra byggnader i klassisk stil utan att ta ut svängarna alltför mycket med snickarglädje och stuckatur osv.

Det är förstås inte så att arkitekterna ensamma bär ansvar för hur hus uppförs idag, beställarna är ju delaktiga så att säga. Och folk får ju förstås göra som de vill.:)

När det gäller offentliga projekt anser jag mig dock, i egenskap av hederlig medborgare, ha rätt till en åsikt. Jag tycker det är tråkigt när politiker, tjänstemän och arkitekter har en väsensskild uppfattning om vad som vore en vacker byggnad i våra offentliga rum.

Men jag skulle vilja veta lite mer om hur arkitekter ser på saken. Anses det oskickligt eller banalt att som arkitekt rita hus i mer klassisk stil? Ser arkitektkollegor se ned på arkitekter som ritar i en stram, klassisk stil?

PM
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Äntligen är husdrömmar igång. :)

Gerts & Karin är ett trevligt och bra bygge. Hade hellre följt det bygget än Sicilien.

Containerhuset: Tycker det är synd att containerkänslan försvinner och kexchokladfasaden tycker inte jag blev snyggt. Hade blivit bättre med vanlig cortenplåt isf

Brandstationen är verkligen lyckat projekt, häftigt

Och att få renovera ett ödehus är en dröm för många, även mig själv men det blir ju så jäkla dyrt.

En bra start på säsongen och utan kindpussar, kan bli bra detta :=)
Det är ungefär hälften som tycker om fasaden och hälften som inte gör det. Alla har rätt till sin åsikt. Vi byggde för vår skull, för att testa något vi aldrig tidigare prövat på eller för den delen sett någon annan göra. Själv tycker jag att tegel är gräsligt.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.