Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle skriftligen bestrida uppsägningen och i första hand hävda att det ingår i upplåtelsen av lägenheten (som sagt osannolikt)
Varför tycker du det är osannolikt? Det är väl mycket vanligt att det ingår vinds- och/eller källarförråd när man hyr en lägenhet? Så har det i alla fall varit i samtliga lägenheter som jag bott i. Vissa hyrda och andra bostadsrätter.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Det hade varit intressant att höra vad Advokat Claes Blåe säger om detta.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det är givetvis helt okej för en ny ägare att börja ta betalt för förråden om de vill det. Men bara från och med avtalsunderskrift, inte retroaktivt och absolut inte 28 år tillbaka.
Det är irrelevant att dina föräldrar valt att använda lägenhetens förråd som ett rum.
Däremot borde de ju få samma chans som alla andra att upprätta hyresavtal för förrådet de redan har.
 
Redigerat:
P
Förrådet i lägenheten låter som en udda konstruktion.
Om man av någon anledning ej önskar detta förråd, skulle då en främmande person få tillträde till lägenheten för att komma åt "sitt" förråd ??

Tur att man inte bor i en lägenhet som ägs av SBB !
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen kan man förstås krydda med att informera om att det är ett hemfridsbrott att bryta sig in i förrådet och att ett sådant kommer att polisanmälas.
Hemfridsbrott känns lite starkt, det tror jag inte det räcker till, möjligen... men inte troligt.
Men egenmäktigt förfarande lär det alla gånger vara ifall inte gängse regler följs.
Visst har en fastighetsägare möjlighet att klippa lås och tömma lokaler, men han måste sköta det på rätt sätt.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är givetvis helt okej för en ny ägare att börja ta betalt för förråden om de vill det.
Som jag ser det handlar det i så fall om en hyreshöjning. Min inställning skulle tveklöst vara att hyresavtalet avser en lägenhet med tillhörande förråd och så har det varit i många år.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Sätt en åtelkamera i förrådet om dom mot förmodan skulle klippa låset och ta sig in, då har du fina bevis på vem som varit där
 
Om dina föräldrar är medlemmar i Hyresgästföreningen (vilket man bör vara om man bor i hyresrätt) kan de få bra hjälp med både det juridiska och med resonerandet med hyresvärden.
I de hyresrätter jag bott har det alltid helt självklart ingått källar- och/eller vindsförråd. Dina föräldrars hyresvärd har hittat på ett sätt att få hyresgästerna att betala för något de redan betalar för (ingår i hyran). Nästa steg är väl att ta betalt för att trappuppgången är uppvärmd (ingår också i hyran).
 
  • Gilla
Byggarlurva och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tycker du det är osannolikt? Det är väl mycket vanligt att det ingår vinds- och/eller källarförråd när man hyr en lägenhet? Så har det i alla fall varit i samtliga lägenheter som jag bott i. Vissa hyrda och andra bostadsrätter.
För att TS skrivit att det finns förråd i lägenheten och att hen och föräldrarna egentligen verkar tolka förrådet som ett extra förråd.

Förråd ska det finnas till hyresrätter, men här finns det alltså i lägenheten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förråd ska det finnas till hyresrätter
Ska finnas? Det är väl vanligt att det finns men "ska"? Hur menar du här? Jag menar att det kan finnas noll, ett eller flera/många förråd och de som finns och ingått i hyresavtalet under de senaste 23 åren måste uppenbart anses ingå i hyresavtalet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men här finns det alltså i lägenheten.
Jag fortsätter hävda att förekomsten av ett "förråd" i själva lägenheten är irrelevant,
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att TS skrivit att det finns förråd i lägenheten och att hen och föräldrarna egentligen verkar tolka förrådet som ett extra förråd.

Förråd ska det finnas till hyresrätter, men här finns det alltså i lägenheten.
Var finns lag på att förråd ska finnas?
Jag bodde i en hyresetta i 6 år och där fanns inga förråd alls. Stor blandning av hyresgäster, både bostäder, kontor, radhuslänga med innergård på taket, samt att hela byggnade även var ett köpcentrum.
Hade en walkincloset som jag inte vill kalla förråd.
 
P
Att dom haft förrådet så länge som 28 år sen huset bygdes så skulle jag med en dåres envishet hävda att det är en del av den hyra men betalar och ingår i det avtalet. att det finns nåt förråd eller garderob i lägenheten anser jag vara av noll betydelse för den tolkningen.

Att sen nåt klappträ försöker förändra ger ingen rätt att förändra det avtalet hur som helst , det finns regler för hur sånt ska gå till och arga lappar metoden är inte en av dom.. :)
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
K Kipa skrev:
Hyreslagen anger att du har rätt till ett förrådsutrymme
Får erkänna att jag inte hade en aning om detta. Någon som vet hur detta brukar tolkas. Jag har definitivt hyrt bostäder där det inte funnits "förrådsutrymmen inom fastigheten" och aldrig reflekterat över att det var något som man kunde kräva.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Får erkänna att jag inte hade en aning om detta. Någon som vet hur detta brukar tolkas. Jag har definitivt hyrt bostäder där det inte funnits "förrådsutrymmen inom fastigheten" och aldrig reflekterat över att det var något som man kunde kräva.
Gissar att du vid de tillfällena bott ganska litet kanske? Då kan det räcka med garderoberna i lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.