Ja just
 
Jag stegade just upp och det landar på 33m totalt så 50m kabel ska räcka. Nu har vi käle i marken så jag får väl använda ett spett. Sen måste jag lägga kabeln i nått vp rör.
 
Redigerat:
25mm svarta vattenrör i plast rekommenderas till förläggningen. Jag använde sådana för att skydda mina föräldrars nätverk. Det fungerade mycket bra. På min egen tomt har jag 50mm gula elrör med 16mm fiberslang i (lite kaka på kaka, men räfflade elrör är hopplösa att använda sig av om man vill dra om, så jag drog in ett rör i röret först).
 
R Rolle85 skrev:
men nu blir jag galen. Min jobbdator, HP elitebook har ju inget jäkla uttag för nätverkskabel inser jag...hur fasen har man tänkt?!

[länk]
Sätt upp en accesspunkt som jag skrev innan så du får trådlös täckning på kontoret, rätt som det är så vill du ha något mer anslutet än bara din dator.
 
Vet inte om det har nämnts tidigare i tråden, och ber om ursäkt i så fall.

Har du övervägt att sätta upp en radiolänk mellan husen? Det behöver nog inte bli jättemycket dyrare (eller krångligare) än att gräva ned kabel. Ett exempel är airMAX från Ubiquiti: https://www.ui.com/airmax/airmax-ac/

Ska tilläggas att jag har god erfarenhet av deras Unifiprodukter, men har aldrig haft anledning att testa airMAX.
Johan
 
Rörande fiberkonverterare, är det någon som hittat billigare sådana än detta?
- https://www.amazon.se/TP-Link-MC220...ocphy=1012511&hvtargid=pla-440126257390&psc=1

458kr inklusive fibermodul. De börjar komma ned i pris, men det är fortfarande en bit kvar till dess att de blir prisvärda.

Edit. 418kr nu, det ändras snabbt. Vi får hoppas att prisändringen går lika snabb framöver, då är de snart gratis...
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande fiberkonverterare, är det någon som hittat billigare sådana än detta?
- [länk]

458kr inklusive fibermodul. De börjar komma ned i pris, men det är fortfarande en bit kvar till dess att de blir prisvärda.

Edit. 418kr nu, det ändras snabbt. Vi får hoppas att prisändringen går lika snabb framöver, då är de snart gratis...
Precis, grymt billigt. Iofs kör du med fast uttag för fiber ist f SFP så får du för 366 kr här. Edit, oops bara 10/100 så lite väl basic.
https://www.direktronik.se/direktro...nverterare/mediakonverterare-med-dubbla-rj45/

604 kr för denna, men man slipper SFP:
https://www.direktronik.se/direktro...onverterare-for-fiberanslutning-over-gigabit/
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mats-S
S sjoelund skrev:
Du har antingen aldrig använt homeplug eller aldrig använt ethernet, för det är stor skillnad i stabilitet.
Stämmer ang homeplug, har inte personligen använt det, och aldrig utgett mig för att vara expert på området, utan gav endast några små tips till TS. Givetvis är ethernet/fiber absolut stabilast, men det kanske inte alltid behövs för att uppnå "Bra Nog"?

Det man kan läsa sig till ang homeplugs är att den nya generationen ska vara betydligt bättre än tidigare, så kanske dina stabilitetsproblem grundas på äldre generationer homeplugs. SOm jag skrev så finns det även mimo-lösningar för homeplugs, som borde göra det hela riktigt stabilt. Eller har du andra fakta angående mimo på homeplug?

Ang ethernet och mitt eventuella kunskap/användande av det, så kan du ju kolla min profil och raden "sysselsättning", så lär du ha svaret på det påståendet :geek:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
funderar på 20mm vp rör bort till stugan..
måste hitta något att hacka mig igenom jorden bara med denna tjäle.
 
harry73
R Rolle85 skrev:
måste hitta något att hacka mig igenom jorden bara med denna tjäle.
Lägg den på backen tills du kan gräva ner den
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nu har jag köpt 50m kabel. Ska börja dra den på andra sidan huset istället under fasadkanten nertill. Ca 6m kommer ligga i backen.
Rulle med 50 meter elektrisk kabel i förpackning och en kabelkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Sådär, dragit 50m kabel i -10 grader.
Köpte den där lilla adaptern och nu har jag höghastighet i stugan
Tack!
Lång kabel dragen över snöig trädgårdsgång till en vit stuga, möjliggör höghastighetsuppkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i kamouflagejacka drar kabel längs med ett vitt hus, snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabel upprullad vid hörnet av ett hus med snötäckt mark och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Mats och 3 till
  • Laddar…
Nu går det undan bland mailen
Det märkliga är att jag betalar för 100/100mbit?
Skärmdump från Bredbandskollen visar hastighetstest med 128,11 Mbit/s nedladdning och 128,62 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ethernetkabel ansluten till en nätverksadapter på ett golv med träimitation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Nu går det undan bland mailen
Det märkliga är att jag betalar för 100/100mbit?
[bild] [bild]
De brukar ge runt 20% extra för att du verkligen skall få det du betalar för.
 
Jaha va bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.