R
Mats-S Mats-S skrev:
Visst kan man det, men det är ju inte bara att lägga 30m ethernetkabel på backen ... dessutom är det inte vanlig "ful-ethernet" som ska dras, kräver bra kvalitet som ska dras i eget markrör ...

Men vill man ha ethernetkabel direkt i datorn (utan WiFi), så går ju denna att stoppa in direkt i homepluggens nätverksport (ethernet), så den lösningen är lika data-säker som att strula med 30 meter kabel. Men den är nog betydligt funktionssäkrare på sikt, än en ethernetkabel i marken.
Det går alldeles utmärkt att dra vilken fulkabel som helst. 30 meter är ingenting såvida man inte siktar på 100 Gps. Fram med spaden, hacka ett jack i jorden, ner med kabeln, stampa igen. Vad kan det ta, kanske max en halvtimme för 30 meter? Jag lovar att den håller minst 5-10 år. När den går sönder tar det en halvtimme att förlägga en ny.

Släpp genast idén om att lappa ihop ett dåligt wifi-nät med någon magisk "wifi-förstärkare" (som fångar upp en klen signal och ekar den åt alla håll) från Kjell. Bygg nätet rätt i stället. Detsamma gäller för datatrafik via elnätet.

Att gå in på Kjell och fråga hur man bygger nätverk är som att gå in på Byggmax och fråga hur man bygger ett hus. Gör inte det.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Mats-S
R bossebyggarn skrev:
Det går alldeles utmärkt att dra vilken fulkabel som helst
Därom tvistar dom lärde .... jag skulle absolut inte dra någon skitkabel i marken på den sträckan.
R bossebyggarn skrev:
ner med kabeln, stampa igen
Fort men fel
R bossebyggarn skrev:
Jag lovar att den håller minst 5-10 år.
Gör om gör rätt då?
R bossebyggarn skrev:
Bygg nätet rätt i stället
Då ska man absolut inte följa dina råd ovan
R bossebyggarn skrev:
Kjell och fråga hur man bygger nätverk är som att gå in på Byggmax
Då frågar vi dig istället, du verkar ju ha bra kunskap i ämnet?

Ursäkta sarkasmen, men dina råd är inte seriösa, varför göra en fullösning som man vet inte håller i längden ... gräva ner en oskärmad ethernet oskyddad i backen ... :rofl::rofl::rofl::rofl:
 
harry73
Mats-S Mats-S skrev:
Ursäkta sarkasmen, men dina råd är inte seriösa, varför göra en fullösning som man vet inte håller i längden ... gräva ner en oskärmad ethernet oskyddad i backen ... :rofl::rofl::rofl::rofl:
Du är ju inte heller konstruktiv..
Berätta då hur du skulle göra.
 
J
En smart och framtidssäker lösning är att gräva ner en slang, och dra en fiberkabel med sc eller lc och sedan en mediaomvandlare i varje ände. Kostar runt 600 i varje ände. Fiber är billigt. En villapatch får man för nån hundring. Inga problem med fukt eller åska. Finns kraftig för utomhus också, bara att gräva ner. Se sista länken. Se till att den kontakterade kabeln har rätt kontakter som passar i omvandlaren. SC är stora, och LC små.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/lan-lokalt-natverk/mediakonverterare/
https://www.direktronik.se/direktro...ill-SC-SM-Simplex-Vit/?variationCode=117-1820
https://foranet.se/sv/fiberkablage/4241-lc-till-lc-multimode-duplex-armerad.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Men vill man ha ethernetkabel direkt i datorn (utan WiFi), så går ju denna att stoppa in direkt i homepluggens nätverksport (ethernet), så den lösningen är lika data-säker som att strula med 30 meter kabel. Men den är nog betydligt funktionssäkrare på sikt, än en ethernetkabel i marken.
Du har antingen aldrig använt homeplug eller aldrig använt ethernet, för det är stor skillnad i stabilitet. Homeplug är ganska bra, men ibland (någon gång per månad) väljer de att jävlas (oftast räcker det med att glömma bort krypteringsnyckeln och göra om installationen). Försök absolut inte koppla in 2 homeplug på ditt vanliga LAN för att ha redundans till huset längre bort; max 1 homeplug per hopkopplat nätverk eller så kommer ingenting på nätverket att fungera längre.

Ethernetkabel i marken är förmodligen bättre på sikt, men dagen du råkar kapa kabeln för du inte la den tillräckligt djupt (eller högt, om du drar i luft) så kommer det ta mycket längre tid att laga.
 
harry73
S sjoelund skrev:
Ethernetkabel i marken är förmodligen bättre på sikt, men dagen du råkar kapa kabeln för du inte la den tillräckligt djupt (eller högt, om du drar i luft) så kommer det ta mycket längre tid att laga.
Visst tar det längre tid att gräva ner en ethernetkabel, men har du en tillräcklig lång kabel i reserv, kan du som nödåtgärd ansluta den temporärt och lägga den på gräsmattan, skulle något inträffa med den nedgrävda kabeln. Då tar det max 5 minuter innan systemet är i drift igen.
 
harry73
J Jocke Best skrev:
En smart och framtidssäker lösning är att gräva ner en slang, och dra en fiberkabel med sc eller lc och sedan en mediaomvandlare i varje ände.
Kan vara intressant att läsa följande länk:
https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/dra-natverkskabel-utomhus/
och några citat därifrån:
Den första frågan att ställa sig är egentligen; fiber eller koppar? ...
...Med installationen utförd på rätt sätt, med väggdosor och termineringar som reglerna föreskriver så får du materialet till koppar-alternativet för nästan en åttondel av priset. Vi kan såklart inte avgöra vad som är att föredra, men klart är att värdet av åskskydd, framtidssäkerhet och maxlängd måste väga tungt för att motivera fiber-investeringen.
Därför är det vettigt med UV-skyddet som utomhuskabeln ger så slipper du se kabeln vittra sönder efter två år i solen. Tätningen har du mindre nytta av eftersom ändarna oftast sitter monterade i dosan inomhus och risken för kondens och vatteninträngning därmed är mindre.
Vi rekommenderar gärna att du skyddar kabeln genom att lägga den i någon form av rör. Självklart finns det massor av ändamålsenliga rör med integrerade draglinor hos fackhandlarna, men för en vanlig nätverksturist med begränsad budget finns några kronor att spara genom att använda en vanlig trädgårdsslang istället.
 
J
harry73 harry73 skrev:
Kan vara intressant att läsa följande länk:
[länk]
och några citat därifrån:
Japp mycket bra tips där.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag var på kjell och company. De sa att en homeplug inte funkar om den inte sitter på samma fas så den lösningen får jag lägga ner.
Jag tänker att jag helt enkelt får dra en kabel från routern, genom ytterväggen, under fasaden längs med huset och sen ner i backen. Nu är det dock käle i marken men jag har en földfråga, jag har nämligen ett VP rör liggandes i marken redan som leder in ström till stugan/kontoret. Kan jag dra en närverkskabel i detta rör eller störs det av att det ligger strömkablar i samma vp rör?
 
harry73
R Rolle85 skrev:
Nu är det dock käle i marken men jag har en földfråga, jag har nämligen ett VP rör liggandes i marken redan som leder in ström till stugan/kontoret.
Kabeln som går genom röret är dubbelisolerad, så det är i alla fall inte farligt, så då är det bara att testa om det funkar.
Ett annat alternativ är att lägga den i vattenslang och ha den på marken tills du kan gräva ner den.
Snabbt och enkelt!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Satsa på kabel till stugan och bra APor för att täcka huset, samt en i stugan. Jag är så grymt nöjd med mina Ubiquiti Unifi som jag har att agera som ett Wifi-nät, trots flera accesspunkter i huset. Det finns andra lösningar från andra leverantörer också, men jag skulle satsa på Ubiquiti. Trådlöst är bra, men trådat är alltid bäst!
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kabeln som går genom röret är dubbelisolerad, så det är i alla fall inte farligt, så då är det bara att testa om det funkar.
Ett annat alternativ är att lägga den i vattenslang och ha den på marken tills du kan gräva ner den.
Snabbt och enkelt!
En vanlig Ethernetkabel för installation inomhus håller länge om den läggs i rör utomhus. Jag skulle satsa på en billig sådan (exempelvis från Biltema) och byta ut den den dagen den börjar strula. Jag har haft inomhuskablar utomhus i tio år utan problem.
 
Det korta svaret är: Gör inte en tattarinstallation utan gör det rätt så har du bekymmersfri kommunikation.

Det lite längre svaret är:
Om man ska betrakta installationen som permanent ser jag ingen som helst anledning att gena i kurvorna. Att göra rätt från början kostar inte mer sett över livslängden och man slipper problem helt och hållet och du sparar garanterat tid i det långa loppet.

Kabel är som sagt normalt alltid förstahandsvalet och utomhus mellan huskroppar bör man välja fiber. Det är försvarlig kostnad, driftsäkert och man slipper problem med inducerad spänning vid åska som lätt tar död på switchar och annat som en kopparkabel kan orsaka.

Och att lägga utomhuskabel utomhus säger sig självt. Visst, en annan kabeltyp håller troligtvis relativt länge, men så står du där mitt i vintern med en trasig kabel i en isfylld kanalisation. Den byter inte gemene man förrän till våren... Att ha en reservkabel för en sådan händelse är naturligtvis möjligt, men varför när det är så lätt att göra det riktigt från början?

Eftersom du behöver en lösning nu vad jag förstår skulle jag föreslå att du lägger fiberkabeln i skyddsslang (inte vattenslang) ovan mark tills du kan gräva ner den.

Alternativ B är som redan nämnts en radiobrygga förutsatt att det inte ställs några särskilda krav på fördröjningen i nätverket (läs spel). En sådan är enkel att installera och driftsäker men har inte lika lång livslängd som fibern. Ubiquiti har riktigt bra och prisvärda produkter. Ett par NanoStation loco M5 skulle funka alldeles utmärkt här: https://www.dustin.se/product/5010517421/nanostation-loco-m5

Slutligen behöver du för att få trådlös täckning på kontoret en accesspukt där. Även där är ubiquiti bra, deras nanoHD är mycket pang för pengarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
R Rolle85 skrev:
Jag var på kjell och company. De sa att en homeplug inte funkar om den inte sitter på samma fas så den lösningen får jag lägga ner.
Jag tänker att jag helt enkelt får dra en kabel från routern, genom ytterväggen, under fasaden längs med huset och sen ner i backen. Nu är det dock käle i marken men jag har en földfråga, jag har nämligen ett VP rör liggandes i marken redan som leder in ström till stugan/kontoret. Kan jag dra en närverkskabel i detta rör eller störs det av att det ligger strömkablar i samma vp rör?
Då vet dom inte vad dom pratar om eftersom det går fixa med hjälp av elektriker tex. Nu har du iofs fått bättre råd, tex fiber men går gör det

https://www.kjell.com/se/kunskap/hu.../lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.