Hallå där alla husbyggare!
Jag är i processen av flytt från Stockholms innerstad till skånska landsbygden. I början av 2020 bestämde jag mig att jag va klar med storstan och ville ut på landet. Jag har också ändrat karriär och gett mig in i byggbranschen. Så planen är att jag kommer lägga ner så mycket tid jag kan på mitt egna bygge. Planen va först att köpa en gård med renoveringsbehov. Men nu har jag bestämt mig att köpa mark och bygga från grunden så jag får exakt vad jag drömmer om.

(FRÅGAN)
Jag kommer ha många frågor men min första fråga är, vad finns det för regler kring själva designen på bygget? Man har ju sett Grand designs på tv som nu även finns i svensk version och blivit inspirerad. Jag har förstått att jag ska leta efter mark som är utanför detaljplanerat område, och att det finns områden som är naturreservat och kulturhistoriskt område, vad finns det mer att hålla koll på? Jag vill bygga ett hus som har western stil (googla). Skiljer sig reglerna hos kommunerna? finns det någon kommun som kanske inte har lika mycket krav? Ledsen för långt intro och de breda frågorna.
 
O
G Gårdsdrömmar87 skrev:
Hallå där alla husbyggare!
Jag är i processen av flytt från Stockholms innerstad till skånska landsbygden. I början av 2020 bestämde jag mig att jag va klar med storstan och ville ut på landet. Jag har också ändrat karriär och gett mig in i byggbranschen. Så planen är att jag kommer lägga ner så mycket tid jag kan på mitt egna bygge. Planen va först att köpa en gård med renoveringsbehov. Men nu har jag bestämt mig att köpa mark och bygga från grunden så jag får exakt vad jag drömmer om.

(FRÅGAN)
Jag kommer ha många frågor men min första fråga är, vad finns det för regler kring själva designen på bygget? Man har ju sett Grand designs på tv som nu även finns i svensk version och blivit inspirerad. Jag har förstått att jag ska leta efter mark som är utanför detaljplanerat område, och att det finns områden som är naturreservat och kulturhistoriskt område, vad finns det mer att hålla koll på? Jag vill bygga ett hus som har western stil (googla). Skiljer sig reglerna hos kommunerna? finns det någon kommun som kanske inte har lika mycket krav? Ledsen för långt intro och de breda frågorna.
Kika på den berörda kommunens översiktsplan för att få ett hum om hur de tänker sig att de olika delarna ska utvecklas (eller inte utvecklas). Beroende på platsen i fråga så kan det ställas olika krav så det är svårt att säga något generellt. Du kanske kan mejla och fråga kommunen om de på senare år hanterat något projekt som avviker från den lokala byggnadstraditionen?
 
  • Gilla
Gårdsdrömmar87
  • Laddar…
När vi skulle bygga till vårt hus så gick jag upp på stadsbyggnadskontoret och berättade vad vi ville göra och fick då direkt svar på vad som gäller för området, vad man får och inte för göra. Gör alltså detta innan du ens börjar rita på huset.

Det tror jag är det enklaste sättet för dig som kommer att bespara dig både tid och pengar.
 
  • Gilla
Gårdsdrömmar87
  • Laddar…
J
G Gårdsdrömmar87 skrev:
Hallå där alla husbyggare!
Jag är i processen av flytt från Stockholms innerstad till skånska landsbygden. I början av 2020 bestämde jag mig att jag va klar med storstan och ville ut på landet. Jag har också ändrat karriär och gett mig in i byggbranschen. Så planen är att jag kommer lägga ner så mycket tid jag kan på mitt egna bygge. Planen va först att köpa en gård med renoveringsbehov. Men nu har jag bestämt mig att köpa mark och bygga från grunden så jag får exakt vad jag drömmer om.

(FRÅGAN)
Jag kommer ha många frågor men min första fråga är, vad finns det för regler kring själva designen på bygget? Man har ju sett Grand designs på tv som nu även finns i svensk version och blivit inspirerad. Jag har förstått att jag ska leta efter mark som är utanför detaljplanerat område, och att det finns områden som är naturreservat och kulturhistoriskt område, vad finns det mer att hålla koll på? Jag vill bygga ett hus som har western stil (googla). Skiljer sig reglerna hos kommunerna? finns det någon kommun som kanske inte har lika mycket krav? Ledsen för långt intro och de breda frågorna.
Inte helt lätt just nu i Skåne, att bygga nytt utanför detaljplanerat område. Länsstyrelsen slår ner på många bygglov utanför detaljplanerat område om marken kan användas till att odla på eller användas som betesmark.
Vet inte vad som gäller om man köper tomt som är stor nog för att räknas som lantbruksfastighet (min 2ha)?

Annars vet jag att det byggts hus i western-stil i både ystad, sjöbo och tomelilla. Tryde/Tomelilla
 
  • Gilla
Gårdsdrömmar87
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Inte helt lätt just nu i Skåne, att bygga nytt utanför detaljplanerat område. Länsstyrelsen slår ner på många bygglov utanför detaljplanerat område om marken kan användas till att odla på eller användas som betesmark.
Vet inte vad som gäller om man köper tomt som är stor nog för att räknas som lantbruksfastighet (min 2ha)?

Annars vet jag att det byggts hus i western-stil i både ystad, sjöbo och tomelilla. Tryde/Tomelilla
Intressant! tack
 
  • Gilla
betamax
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Inte helt lätt just nu i Skåne, att bygga nytt utanför detaljplanerat område. Länsstyrelsen slår ner på många bygglov utanför detaljplanerat område om marken kan användas till att odla på eller användas som betesmark.
Ett sätt att komma runt det problemet är väl att titta efter ett litet ruckel man kan ersätta?
 
Beror lite var i Skåne man vill bygga också.
Nu känner jag mest till SV delen, men kan tänka mig att även NV har liknande tankar.
Ofta får man inte bygga på åkermark, utan man tillåter på sin höjd att man fyller igen så kallade "lucktomter" i mindre samhällen.
 
KristinaRT
Fast uppe i norra delarna finns det gott om skog och kanske mindre begränsningar i fråga om var och hur man får bygga?
 
Om man bortser från Bete/odlingsmark och säger att det är ett renoveringsobjekt man siktar in på, altså riva helt och hållet, vad är det som gäller då? Har fått höra att är det utanför detaljplanen och det inte påverkar grannar så är det bara att tuta och köra, men det är alltid i slut ändan upp till hur "glada" kommunen är på idén.
 
Jag skulle tro att sålänge marken är tagen i anspråk så brukar de flesta inte ha något att invända.

Vet du ungefär vilket område du är intresserad av?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle tro att sålänge marken är tagen i anspråk så brukar de flesta inte ha något att invända.

Vet du ungefär vilket område du är intresserad av?
lutar mellan Bjäre och Höganäs
 
KristinaRT
Populär del av Skåne med rel höga priser (iaf längs kusten pga alla som vill ha sommarhus där) och det inte är helt säkert att western-stil ses m helt blida ögon......
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Populär del av Skåne med rel höga priser (iaf längs kusten pga alla som vill ha sommarhus där) och det inte är helt säkert att western-stil ses m helt blida ögon......
Haha näh precis. Men förhoppningsvis är jag utanför den "gränsen". De som köper sommarhus köper oftast med havsutsikt eller i Byar (Båstad/Torekov/Mölle) Det kanske är lättare för mig som vill köpa mitt ute i "fälten". Även kikat på Laholm.
 
KristinaRT
G Gårdsdrömmar87 skrev:
Haha näh precis. Men förhoppningsvis är jag utanför den "gränsen". De som köper sommarhus köper oftast med havsutsikt eller i Byar (Båstad/Torekov/Mölle) Det kanske är lättare för mig som vill köpa mitt ute i "fälten". Även kikat på Laholm.
Tyvärr, eftersom det är så nära till havet och svårt att hitta något nära havet är även inlandet populärt och dyrt....

Vet inte hur Halland är, men hade jag varit som dig hade jag iaf kikat på mellersta Skåne. Tror där finns mer av den fastighetstypen du är ute efter...
 
Kollar du lite längre in i landet, Klippan, Perstorp eller liknande så är priserna lägre och ofta är det lättare att få bygglov. Dessa kommuner är glada för alla som vill bygga och bo där. Kommer du ut mot kusten så är efterfrågan hög och därmed kan kommunen vara mer restriktiv med vad som tillåts.
 
  • Gilla
Gårdsdrömmar87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.