Hej,

Jag har upptäckt att det blir kondens vid ett av de inkommande rören till vår FTX. Vad kan man göra för att motverka detta? Rören är ju isolerade enl. bilden.

Mvh
 
  • Isolerade rör med synlig kondens där de kommer in i en FTX-enhet i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stänger du av systemet om natten / kör det på för lågt varv? Mina tidigare ägare på förra radhuset stängde av, var fuktfläckar både här o var (trots de stog med fetstil på typ varje sida i manualen att man inte får stänga av ), och mina föräldrar fick problem av de körde den på för lågt varv konstant (något bortaläge de tyckte gjorde den tyst),
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi har det igång alltid. Jag kan inte ändra varvtalet på motorn på denna modellen.
 
Förmodligen på tilluftröret som är kallt nu mitt i vintern. Det korrekta är väl att isolera med diffusionstät isolering?
 
Oki, har du nån dräneringsslang från systemet? Det blir gärna kondens (iaf på systemet i gamla huset) när det är kallt ute, kan vara värt kolla så inget blockerar, samt kolla filter mm inte är igensatt nånstans, sen på min var de även en elpatron som började jobba när de var några minusgrader som jag tror delvis var till för att minska / få bort kondens, så de kan vara värt kolla den funkar om de finns

Sen är frågan om det är pga att det är otätt där vad det ser ut, vill minnas isoleringen på systemet jag hade gick in i "likkistan" och inte terminerade innan som de ser ut som på din bild
 
useless useless skrev:
Förmodligen på tilluftröret som är kallt nu mitt i vintern. Det korrekta är väl att isolera med diffusionstät isolering?
Det är det jag tänker också. Snickarna som monterade detta använde den nätade stenullen till alla ventilationskanaler.
Nu i efterhand kommer jag ju inte åt att byta ut isoleringen hela vägen upp till där själva skorstenshatten är.
En tanke jag hade var att göra en plåt med uppvikta hörn som man har under hela FTX'en som tar upp eventuell kondens som kan bli.

Samma princip som man har under diskmaskinen t.ex för att upptäcka läckage.
Den lilla kondensen som blir torkar ju ut ändå.

Vad tror ni?
 
K
Jag tolkar det som att detta är på avluftsröret som skickar ut luften utanför huset? Det bildas kondens i alla värmeväxlare när du tar inomhusluft som är 20 grader, värmeväxlar ner den så att den blir mycket, mycket kallare och sedan skickar man ut den utanför huset.

Så en del kondens bildas i röret (och även i värmeväxlaren) och sedan rinner det tillbaka mot lägsta punkten vilket oftast är runt värmeväxlaren eftersom röret ofta går ut genom taket. Min Östberg-FTX värmeväxlar just nu från 20 grader ner till -2 innan den skickar ut luften , och det är klart det blir kondens då. Men det händer bara om det är typ -18 grader eller kallare ute. Så fort det blir något varmare så värmeväxlar den inte ner lika långt i temperatur, och då torkar allting upp igen (långsamt). Jag har min FTX på kallvind, kan tilläggas.

Jag har kondensisolerat mitt avluftningsrör, men vad hjälper det när FTX-en värmeväxlar från 20 grader till under nollan och man har tonåringar som duschar hemma ;-)

En plåtlåda under FTXen och lägsta punkten på avluftningsröret funkar kanon. Ingen permanent lösning kanske, men det blir så lite vatten ändå.
 
  • Gilla
Jens Hallgren och 1 till
  • Laddar…
Säkert avluftskanalen det där och kan bero på bristande isolering och/eller för litet luftflöde,
 
För att undvika missförstånd: Aggregatet står alltså i ett varmt utrymme och kondensen uppstår vid kanal för avluft eller uteluft? I så fall beror det som sagt med största sannolikhet på felaktig isolering.
 
Hej, Vissa typer av FTX aggregat som inte kör med roterande cylinder för värmeväxling kan de uppstå kondens speciellt en plattvärmeväxlare med då skall det finnas ett avlopp ut från den. Korströmsväxlarekan kan få isbildning invändigt under gynnsamma förhållande. Aggregatet brukar ha en funktion som känner av det och stoppar inkommande uteluft en stund för att minska risken. Så fukten kommer nog inifrån aggregatet med rinner ut i lämpligt öppning
 
Hej, tack för svar från alla.

Aggregatet det står i ett uppvärmt utrymme.
Kondensen som uppstår är alltså utvändigt och inte invändigt.

Kondensen uppstår vid rörutgången som är benämnd uteluft - fresh air.
Tror ni det hade det hjälpt om man hade klätt in rörisoleringen med åldersbeständig plast?

Rörisolering med kondens nära märkt uteluftsutgång på ett uppvärmt aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Vissa typer av FTX aggregat som inte kör med roterande cylinder för värmeväxling kan de uppstå kondens speciellt en plattvärmeväxlare med då skall det finnas ett avlopp ut från den. Korströmsväxlarekan kan få isbildning invändigt under gynnsamma förhållande. Aggregatet brukar ha en funktion som känner av det och stoppar inkommande uteluft en stund för att minska risken. Så fukten kommer nog inifrån aggregatet med rinner ut i lämpligt öppning
Det är med roterande cylinder i denna modellen.
 
B Bigfoot skrev:
För att undvika missförstånd: Aggregatet står alltså i ett varmt utrymme och kondensen uppstår vid kanal för avluft eller uteluft? I så fall beror det som sagt med största sannolikhet på felaktig isolering.
Det stämmer Bigfoot. Aggregatet står i ett uppvärmt utrymme.
Jag upplever det som att kondensen kommer vid intaget av uteluft vilket man kan förstå då jag inte har någon plast som hindrar den fuktiga inneluften att kondensera med det kalla röret.

Kan det hjälpa att komplettera med åldersbeständig plast istället för att byta ut isoleringen? Jag hade inte haft möjlighet att montera ny isolering hela vägen till skorstenshatten då nuvarande rörisolering bryter genom snedtakets diffunsionsplast. Så det blir väldigt bökigt att nå hela vägen upp.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Säkert avluftskanalen det där och kan bero på bristande isolering och/eller för litet luftflöde,
Avluftskanalen är väl "exhaust air" dvs inneluft som skickas ut?
Jag upplever det som att det är "fresh air" dvs uteluft som tas in där kondensen bildas.

För lite luftflöde. Menar du i själva rummet där aggregatet står då?
 
K
S Snowflakes skrev:
Hej, tack för svar från alla.
Aggregatet det står i ett uppvärmt utrymme. Kondensen som uppstår är alltså utvändigt och inte invändigt. Kondensen uppstår vid rörutgången som är benämnd uteluft - fresh air.
Ok, om aggregatet står varmt inomhus så är det nog inte så konstigt att det blir kondens på utsidan. Googla på kondensisolering eller kondensstrumpa. Så i princip är det som du säger, det behövs isolering med plastfilm utanpå, för att rörisoleringen ska bli tillräckligt varm på utsidan och stoppa kondensen. Men det är jättesvårt att göra det fukt-tätt på egen hand. Skaffa kondensstrumpa. Du kan behöva kondensisolera fler än ett av dina rör för att det ska bli helt bra, typ röret som skickar ut luften ut ur huset också. Rören som går från FTX till dina rum och från dina rum är säkert ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.