Har ett hus där vi på vissa ställen har dålig wifi, speciellt ute i ett kontor jag byggt ute på tomten ca 30m från wififörstärkaren. Jag köpte då 3st mesh enheter men detta hjälpte inte. Fick då nys om att det finns wififörstärkare som skickar signalen via elnätet i huset? Betyder detta att man ansluter till samma wifi oberoende av vilken förstärkare man är uppkopplad mot eller måste man koppla upp sig mot olika enheter beroende på var man är i huset?
Och skulle ni säga att dessa förstärkare är bättre än de "vanliga" trådfria?
Schematisk blått illustration av powerline-adapter kopplad till router och skärm, visar nätverk via eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mats-S
Här är några bra infosidor:
https://www.bredband.se/vanliga-fragor/hur-fungerar-bredband-eluttag
https://www.kjell.com/se/kunskap/hu.../lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet

Ja, du ansluter till samma WiFi som homeplug är anslutet till.

Men notera en viktig sak, alla eluttag som du använder för det här måste ligga på samma fas (mig veterligen, så reservation för den här infon ...)
Du kollar det enkelt genom att stänga av en av huvudsäkringarna, alla uttag som är strömlösa ligger då på den fasen. Testa med dom 2 andra huvudsäkringarna om strömuttagen inte passar ditt syfte.
Men som sagt, det här kravet kanske inte gäller längre, bara att testa, funkar det så funkar det :)

EDIT
Hittade det här
"Den maximala räckvidden för homeplug-signal är cirka 300 meter. Signalen kan hoppa mellan olika grupper och faser, men det leder till försämrad prestanda (det är av den anledningen som det kan vara värt att testa flera olika eluttag)"

Alltså, bäst att ligga på samma fas, max 300 meter ledning.
 
Redigerat:
harry73
Kan man inte dra en nätverkskabel till uthuset och sätta upp en ny accesspunkt där?
Det kan också vara skönt att ha möjligheten att ansluta jobbdatorn med nätverkssladd för de större digitala möten.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Hejsan, tack för bra svar!
Och nej de ligger inte på samma fas (olika delar av huset). Men måste jag koppla upp mig manuellt på olika förstärkare beroende på var jag är i huset?

Jag började titta på det här med accesspunkt och det får kanske bli att jag drar en nätverkskabel utomhus fram till kontoret.
Tack alla
 
Mats-S
harry73 harry73 skrev:
Kan man inte dra en nätverkskabel till uthuset och sätta upp en ny accesspunkt där?
Det kan också vara skönt att ha möjligheten att ansluta jobbdatorn med nätverkssladd för de större digitala möten.
Visst kan man det, men det är ju inte bara att lägga 30m ethernetkabel på backen ... dessutom är det inte vanlig "ful-ethernet" som ska dras, kräver bra kvalitet som ska dras i eget markrör ...

Men vill man ha ethernetkabel direkt i datorn (utan WiFi), så går ju denna att stoppa in direkt i homepluggens nätverksport (ethernet), så den lösningen är lika data-säker som att strula med 30 meter kabel. Men den är nog betydligt funktionssäkrare på sikt, än en ethernetkabel i marken.
 
Se ovan
 
Mats-S
R Rolle85 skrev:
Och nej de ligger inte på samma fas (olika delar av huset)
hmmm ... sidobyggnaden matas alltså direkt från ditt huvudskåp (inkommande elen med typ 3st 20AH säkringar. (Du har alltså inte 2st huvudskåp (inkommande el))
Vet inte riktig hur man ska tolka beskrivningen i det här fallet;
"Signalen kan dock inte skickas mellan olika elnät. Det är exempelvis inte möjligt att dela internetuppkoppling med grannen i huset intill med hjälp av ett homeplug-system."

Byggnaderna sitter ju på samma elnät och samma 3 faser, men faserna är på olika underskåp.
Jag skulle kontakta tillverkarna av homeplug och seriöst kolla upp om det här innebär ett hinder om du ser till att hompluggen går på samma huvudsäkring (fas).
Funkar det så har du sparat massor med jobb och ev framtida bekymmer :)
 
Jag har ett vanligt hus, på tomten byggde jag en friggebod som matas från stora huset.
 
J
Mats-S Mats-S skrev:
hmmm ... sidobyggnaden matas alltså direkt från ditt huvudskåp (inkommande elen med typ 3st 20AH säkringar. (Du har alltså inte 2st huvudskåp (inkommande el))
Vet inte riktig hur man ska tolka beskrivningen i det här fallet;
"Signalen kan dock inte skickas mellan olika elnät. Det är exempelvis inte möjligt att dela internetuppkoppling med grannen i huset intill med hjälp av ett homeplug-system."

Byggnaderna sitter ju på samma elnät och samma 3 faser, men faserna är på olika underskåp.
Jag skulle kontakta tillverkarna av homeplug och seriöst kolla upp om det här innebär ett hinder om du ser till att hompluggen går på samma huvudsäkring (fas).
Funkar det så har du sparat massor med jobb och ev framtida bekymmer :)
De som säljs numera behöver inte samma fas utan det brukar räcka med samma nollskena, vad jag förstått. På tex Kjell och Co brukar man få lämna tillbaka om det inte funkar.
 
Hmm ok får åka till kjell då
 
Verkar inte gå att köra i samma anläggning men på olika jfb, så samma nollskena verkar rimligt. Jag letade smidigt sätt för uppkoppling till garaget en gick bet, blir till att gräva istället
 
harry73
Jag förstår att man inte lägger 30m kabel i gräsmattan, men å andra sidan behöver det inte vara så mycket jobb att gräva ner det heller.
Och visst kan man välja utomhuskabel, men om man å andra sidan drar kabeln i en gammal trädgårdsslang och ser till att kabeln inte utsätts för solljus, funkar det säkert med standard kabel med
 
Jag funderar på att dra nätverkskabel längs med fasaden till ett förråd som sitter ihop med huset och sätta en accesspunkt där som kontoret kan koppla upp sig mot.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Mats-S
J Jocke Best skrev:
De som säljs numera behöver inte samma fas utan det brukar räcka med samma nollskena, vad jag förstått.
Helt rätt, men du får sämre prestanda om du inte kör på samma fas. Finns även mimo-varianter som kör på både fas och jord.
Kjell o CO brukar ha bra och kunnig personal, så beskriv läget så kanske dom kan ge ett korrekt svar :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.