En av tre huvudsäkringar (3x20a) har på sistone börjat gå väl ofta (minst en varannan dag). Det är alltid samma säkring (längst till vänster). Detta har inte hänt innan. Huvudcentral och all el i källaren är ny från 2020, installerad av behörig elektriker. Vid samma tillfälle tillkom billaddaren.

Någon som utifrån bilderna har en tanke vad som kan stå på? Jag kan själv tyvärr inte utläsa vad som ligger på den säkring som slår ifrån.
 
  • Tre huvudsäkringar på en brun platta, den vänstra säkringen är utlöst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentralens märkskylt med varningsikon för högspänning och texten V14401, 4x6 MAX 25 A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk säkerhetscentral med flera jordfelsbrytare och märkta säkringar för hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentralens etikett med gruppnummer och anslutna enheter som värmepump, billaddare och spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Går proppen nu vintertid mer än tidigare så antar jag att värmepumpens el patron hoppar in oftare än vanligt som då inkl. billaddaren blir för mycket. Händer det i samband med nån vitvara som du kör också?
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Byt till 25A.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej,

Går proppen nu vintertid mer än tidigare så antar jag att värmepumpens el patron hoppar in oftare än vanligt som då inkl. billaddaren blir för mycket. Händer det i samband med nån vitvara som du kör också?
Hej, tack för svar. Även jag tänkte så, men i.o.m. att elen i källaren blev klar under vintern 2019-2020 ska elanläggningen redan ”bevisat” sig vintertid, vilket förbryllar mig.

Vid husköpet ärvde jag en underdimensionerad värmeanläggning, så vintertid går den mer eller mindre konstant med steg 1 eller 2 på el-tillsatsen.

Oftast sker det i samband med laddning av bil, men inte alltid. Samma sak med tvättmaskin, torktumlare; ibland samtidigt men inte alltid. Elektrikern ska ha lagt allt på ett bra sätt, är därför lite förvånad över detta.
 
P Pappa1986 skrev:
Byt till 25A.
Kan självfallet vara det som visar sig krävas, men tycker det först finns skäl enligt mitt andra svar att utreda om något annat kan göras.
 
Be en elektriker att kolla på belastning på respektive fas. På min förra elmätare kunde jag göra det själv. Det är möjligt att lägga om belastningen på respektive fas.
Alternativt beställa 25 A men då måste också en elektriker komma ut och fixa detta
 
Förra vintern hade vi väll ingen köldknäpp i Sth?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
Laddar bilen med trefas eller enfas?
 
S saltet skrev:
Be en elektriker att kolla på belastning på respektive fas. På min förra elmätare kunde jag göra det själv. Det är möjligt att lägga om belastningen på respektive fas.
Alternativt beställa 25 A men då måste också en elektriker komma ut och fixa detta
Tack för svar! Det går alltså inte att utläsa utifrån de bilder jag skickade vad som går på vilken fas?

Enig, jag tänker samtidigt att omläggning, om tillräckligt, vore att föredra, då slipper jag betala högre avgift till Ellevio.
 
Redigerat:
A anis16 skrev:
Förra vintern hade vi väll ingen köldknäpp i Sth?
Nej, det är enda skillnaden men toppbelastningen var utifrån ovan gällande värmepumpen lika hög om än inte lika ofta och länge, men jag trodde det var det förstnämnda och inte de två sista faktorerna som var relevanta för om säkringen löser ut?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Laddar bilen med trefas eller enfas?
Trefas. 16a 11kW.
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
O
Garanterat detta som är ditt problem...

Vad har du för bil?
 
  • Gilla
Fredrik. P och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Garanterat detta som är ditt problem...

Vad har du för bil?
 
  • Skärmdump av en jämförelsetabell över laddningsalternativ för Volkswagen Passat GTE på en hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Det jag nu säger är jag väldigt osäker på men
Tror den bilen endast kan ladda med 3,7kw 1fas...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
O
Därav er snebelastning.

Vilket uttag används?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.