Pratar du i telefon när du kör bil?

  • Antal röster
    145
P PappasHammare skrev:
Den inbyggda bluetooth kopplingen funkar helt utmärkt..
Förvisso, men om du ska ringa upp, så måste du koncentrera dig en stund på adressboken ( även om den syns bra på instrumentbrädans display eller än värre om displayen är samma som radions) ........
 
Fairlane
P PappasHammare skrev:
Ja varför inte? Den inbyggda bluetooth kopplingen funkar helt utmärkt..
Om det skulle vara så farligt jämfört med att prata med en passagerare så vad skulle inte ett barn i bilen vara?
Folk sitter ju både leker och till och med matar barn samtidigt som de kör.. Varför har man inte förbjudit det?
Det är väl förbjudet?
Vårdslöshet i trafik?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Förvisso, men om du ska ringa upp, så måste du koncentrera dig en stund på adressboken ( även om den syns bra på instrumentbrädans display eller än värre om displayen är samma som radions) ........
Nää jag trycker på knappen för röststyrningen och säger "ring xxx" och den letar upp numret, visar det på skärmen och frågar om det är rätt nummer?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl förbjudet?
Vårdslöshet i trafik?
Varför är det inte några som bötfälls?
 
Det händer. Jag kör även över tillåten hastighet ibland. Har dessutom en korsning med stopplikt i närheten som jag nästan alltid bryter mot. Däremot använder jag alltid blinkers när man ska. "I´m a sinner, I´m a saint" :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P PappasHammare skrev:
Varför är det inte några som bötfälls?
Jag misstänker att om polisen ser någon som sitter och matar sitt barn samtidigt som de kör bil så kan de nog skriva ut en böteslapp. Det kanske sker varje dag utan att det kommer till övriga trafikanters kännedom.

Jag har sett folk som sitter och rakar sig eller sminkar sig eller läser en tidning/bok när de kör. Jag har aldrig hört att någon fått böter för det, men det gör ju inte att jag tror att det är tillåtet för det.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Folk sitter ju både leker och till och med matar barn samtidigt som de kör.. Varför har man inte förbjudit det?
Det är redan förbjudet. Precis som att fippla med telefonen också var förbjudet redan innan den nya lagen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det är redan förbjudet. Precis som att fippla med telefonen också var förbjudet redan innan den nya lagen.
Men varför denna hets mot telefonen när det finns så många andra saker som är lika farliga att göra i bilen?
 
Det är en enkel fråga att ställa för de flesta har ställts inför valet att prata i telefon i bilen eller inte.

Du kan väl själv starta en omröstning och fråga hur många som löser korsord när de kör bil.
 
P PappasHammare skrev:
Men varför denna hets mot telefonen när det finns så många andra saker som är lika farliga att göra i bilen?
Den nya fipplamedkommunikationsutrustningslagen är väl mest populistisk och kom till för att politikerna behövde ytterligare några åtgärder för att framstå som att man jobbar för trafikverkets nollvision.
Redan innan lagen klubbades igenom fanns det kritik mot att den egentligen inte tillför något nytt, utan allt den förbjuder rymdes redan i befintlig lagstiftning. Men det blir väl kanske enklare att prioritera polisens arbete när det finns en specifik lag som förbjuder ett specifikt beteende...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja i telefonen
Ja med handsfree
Nej.
 
Fairlane
Precis som Useless skriver så borde den befintliga lagen räckt, men den här nya mot just telefoner (eller kommunikationsutrustning) blir ju rätt lätt att bevisa, jämfört med vårdslu i trafik. Varför just mobiler fick en egen lag är väl för att det är mångdubbelt fler som fipplar med den än det är som läser bok, matar barn, sminkar sig etc.
 
Maria T
Ja, det händer att jag talar i mobilen via handsfree när jag kör, jag väljer inte att ringa upp själv men jag svarar (oftast) om jag blir uppringd. Funkar att föra ett inte alltför krävande samtal vid körning på bekanta vägar, precis som det går att prata med en passagerare, men om jag får krångliga jobbrelaterade frågor, eller jag kör i stadstrafik eller områden där jag ska leta mig fram via skyltar, så brukar jag säga helt kort "är ute och kör, får ringa upp senare" och sen avsluta samtalet.
Hellre att nån känner sig avsnoppad/kränkt ;) än att jag hamnar i en krånglig trafiksituation.

En bekant blev bötfälld då han messade vid ett rödljus, i en sån korsning som tar evigheter att vänta in grönt. Så snart vågar jag väl knappt ha mobilen liggande i passagerarsätet...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Nää jag trycker på knappen för röststyrningen och säger "ring xxx" och den letar upp numret, visar det på skärmen och frågar om det är rätt nummer?
Själv har jag Android Auto i bilen och behöver inte trycka på någon knapp för att ringa. Säger bara OK Google, ring Knut Persson. Funkar även att skicka sms på samma sätt.
Ytterligare ett steg i rätt riktning
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.