B Byggdjuret skrev:
Fick för mig att läsa lite noggrannare. Det tydligaste dokumentet är anteckningar. Enligt den skulle det vara väggskydd. Det står bara Oxsten där. Inte vilken färg. Det är förstås klantigt, det är säkert på de anteckningar
hon skriver beställningen och hon får då för sig att det skulle vara en mörk skiva.
Men anteckningarna har ingen vikt alls. Så dessa kan man bortse ifrån. Det står däremot i beställningsunderlaget oxsten mörk. Man ska alltid läsa igenom alla avtal man skriver under.
Naturligtvis gäller det en beställning på bänkskivor.
Jag förstår att TS blir besviken, 19000:- på en bänkskiva man inte vill ha. Tyvärr så får man se det som en dyrköpt läxa, läs alltid ett avtal.
Däremot tycker jag att det är konstigt system de har då en människa som bara jobbar helg ska göra beställningen. Då borde man göra den direkt när kunden har gått. Om det går 3 veckor så glömmer man bort saker som sagts. Jag hade inte gillat att behöva vänta 3 veckor för att man råkar hamna hos någon som mara jobbar helg. Det är säkert anledningen till felet.
Men nästa gång tror jag TS kommer att läsa avtalet ordentligt :D
Enligt det dokumentet är ju dessutom bänkskivan björkmönstrad.. så ts case är minst sagt svagt..
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ts uppmärksammade dock felet, men valde att inte påpeka detta för ikea..
Nja, förstod i efterhand att de hade uppmärksammat felet. Men det spelar kanske mindre roll tänker jag, för TS är nog rökt oavsett. Jag vill bara föra fram att man bör agera på ett sätt som gör att man får rätt, inte visa att man har rätt. Företag kan alltid vägra, oavsett hur fel de har, så var smart när man ska reklamera.
 
Ska man reklamera oavsett anledning så kommer man alltid längre om man börjar med att vara trevlig.
Det är enkelt.. vi är alla människor. Om nån är sur och förbannad så är man inte lik sugen på att ge det lilla extra.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Nja, förstod i efterhand att de hade uppmärksammat felet. Men det spelar kanske mindre roll tänker jag, för TS är nog rökt oavsett. Jag vill bara föra fram att man bör agera på ett sätt som gör att man får rätt, inte visa att man har rätt. Företag kan alltid vägra, oavsett hur fel de har, så var smart när man ska reklamera.
En reklamation kräver ju dock att den vara man har fått på något sätt är felaktig.. I detta fall har väl (iaf som jag uppfattat det på ts beskrivning) de fått precis det de beställt, dvs det som det stod på offerten de godkände, sen att det inte var vad de egentligen ville ha.. det är nog inte skäl för reklamation..
 
Karlia
Tyvärr, när ARN säger att ni skrivit på papper kommer Ikea inte att ändra sig. ARN är ju en neutral part. Skulle ARN ha gett er rätt vore ni i en annan situation.
 
T
Har Ikea varit hemma hos TS och mätt upp för bänkskivan? Nej, det gör dom inte och hur kan det då vara ett mätfel från Ikeas sida? Det är ju kunden som tillhandahåller måtten.

Och personen som gnäller om att denne fick fel ugn är ju konstig då det hade varit lätt att byta till rätt modell utan problem vilket man inte kan göra med en måttbeställd bänkskiva.
 
T tank77 skrev:
Har Ikea varit hemma hos TS och mätt upp för bänkskivan? Nej, det gör dom inte och hur kan det då vara ett mätfel från Ikeas sida? Det är ju kunden som tillhandahåller måtten.

Och personen som gnäller om att denne fick fel ugn är ju konstig då det hade varit lätt att byta till rätt modell utan problem vilket man inte kan göra med en måttbeställd bänkskiva.
Har du läst tråden? Det var fel färg på bänkskivan.
 
Violina Violina skrev:
En reklamation kräver ju dock att den vara man har fått på något sätt är felaktig.. I detta fall har väl (iaf som jag uppfattat det på ts beskrivning) de fått precis det de beställt, dvs det som det stod på offerten de godkände, sen att det inte var vad de egentligen ville ha.. det är nog inte skäl för reklamation..
Självklart. Men de har ju beställt en sak, får en annan sak bekräftat och den saken levererat. De kommer aldrig få rätt, men jag tycker att ikea har en uns av ansvar för att det blev såhär.
 
T
K Kane skrev:
Har du läst tråden? Det var fel färg på bänkskivan.
Ja, jag har läst tråden och det var ju snack om mätfel också som "rättades" till och att detta skulle vara Ikeas fel vilket ju är omöjligt då Ikea inte kommer hem till kunderna och mäter.

Konstig historia minst sagt och litar inte ett dugg på TS. Ikea är kända för att ha en väldigt tillmötesgående reklamation. Har själv lämnat tillbaka öppnade paket och utan kvitton utan ett enda knussel.

Har för mig att förr hade Ikea inget avtal som skulle skrivas under och kan bara tänka mig vilket helvete dom hade med kunder som "ändrade" sig på den tiden.
 
T tank77 skrev:
Ja, jag har läst tråden och det var ju snack om mätfel också som "rättades" till och att detta skulle vara Ikeas fel vilket ju är omöjligt då Ikea inte kommer hem till kunderna och mäter.

Konstig historia minst sagt och litar inte ett dugg på TS. Ikea är kända för att ha en väldigt tillmötesgående reklamation. Har själv lämnat tillbaka öppnade paket och utan kvitton utan ett enda knussel.

Har för mig att förr hade Ikea inget avtal som skulle skrivas under och kan bara tänka mig vilket helvete dom hade med kunder som "ändrade" sig på den tiden.
Den som tog emot måtten skrev av fel, enligt TS. Detta borde dock varit en varningsflagg för TS att kolla allt extra noga.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Självklart. Men de har ju beställt en sak, får en annan sak bekräftat och den saken levererat. De kommer aldrig få rätt, men jag tycker att ikea har en uns av ansvar för att det blev såhär.
Ska man gå på den linjen så skulle de ju haft en björkmönstrad bänkskiva och marmormönstrad väggplatta.. så det blir ju också galet, eller hur?
 
T tank77 skrev:
Har Ikea varit hemma hos TS och mätt upp för bänkskivan? Nej, det gör dom inte och hur kan det då vara ett mätfel från Ikeas sida? Det är ju kunden som tillhandahåller måtten.

Och personen som gnäller om att denne fick fel ugn är ju konstig då det hade varit lätt att byta till rätt modell utan problem vilket man inte kan göra med en måttbeställd bänkskiva.
Man kan betala för mätservice och då är det dom som står för det.
 
Unikt namn
B Byggdjuret skrev:
Men om du får fel ugn går den att lämna tillbaka. Så vad är problemet?
I ts fall var det en artikel att hålla reda på.
Att inte granska beställningsunderlaget innan man skriver under är klantigt.
Att du missade en artikel när man beställer ett helt kök är okej. Det går att byta om.
En mått beställd vara går inte att byta. Därför är det viktigt att läsa.
Det är när man slarvar som man hamnar med en bänkskiva som man inte passar och 19000 fattigare
Eftersom artikelnummerskiftet smög sig in vid säljarens ritningsbyte så hade jag varit tvungen att packa upp för att märka det (och ändå inte fått byta), eller jämföra levererat med den ursprungliga plocklistan istället för den som det beställts mot.

Jag gjorde inget av detta så ugnen hann monteras av snickaren, och då var det absolut för sent för ett byte enligt kundtjänsten.

Jag upplevde att felet var omöjligt att upptäcka, men med facit i hand hade jag givetvis kunnat göra flera olika saker.

För mig blev en dyr lärpeng, och givetvis vart jag sur.
 
Violina Violina skrev:
Ska man gå på den linjen så skulle de ju haft en björkmönstrad bänkskiva och marmormönstrad väggplatta.. så det blir ju också galet, eller hur?
Men de skulle ju ha det? Allt blev ju rätt bortsett från att det blev fel färg på Oxsten för att säljaren blandade ihop deras beställning och TS var slarvig med att kolla bekräftelsen.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men de skulle ju ha det? Allt blev ju rätt bortsett från att det blev fel färg på Oxsten för att säljaren blandade ihop deras beställning och TS var slarvig med att kolla bekräftelsen.
Nej, de ville ha ljus bänskiva i marmor..

I första dokumentet från Ikea står björkmönstrad bänkskiva och marmormönstrad väggplatta

I offerten (och det de fick) står mörk oxsten marmormönstrad bänkskiva/väggplatta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.