hahalj
Müssli Müssli skrev:
Testa 4G-filtret, jag har monterat många såna efter oktober 2019 då de flyttade runt frekvenserna från Brudaremossen. Ibland behövs två direkt efter varandra men det har löst många konstiga problem på mux 6. Försök sätta filtret så nära antennen som möjligt.
Jaha, det är just den masten vi pekar på. Filtret är på väg med posten, så får vi se då.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Var kan man köpa sådana filter. Har också problem med Brudarmossen. Ibland HD-kanalerna SVT1, SVT2, TV3, TV4 och kanal5, men även Discovery kommer och går med pixliga bilder. Kanske är "samma fel" här. Dock har vi haft dem före okt. -19.
 
hahalj
R roli skrev:
Var kan man köpa sådana filter. Har också problem med Brudarmossen. Ibland HD-kanalerna SVT1, SVT2, TV3, TV4 och kanal5, men även Discovery kommer och går med pixliga bilder. Kanske är "samma fel" här. Dock har vi haft dem före okt. -19.
Jag beställde denna https://www.digitaltvexperten.se/22...tlp-048-lte4ggsm-filter-mot-storningar-694mhz
Ja, jag har märkt lite pixling på andra kanaler som Discovery etc, men aldrig att de försvinner helt som HD-kanalerna gör.
 
R roli skrev:
Var kan man köpa sådana filter. Har också problem med Brudarmossen. Ibland HD-kanalerna SVT1, SVT2, TV3, TV4 och kanal5, men även Discovery kommer och går med pixliga bilder. Kanske är "samma fel" här. Dock har vi haft dem före okt. -19.
Felet har funnits sedan 4G dök upp så dessa störningar har funnits i flera år.
 
hahalj
Fick mitt filter idag, monterade det direkt på antennens uttag, blev det nåt bättre tro? Nej, ingen som helst förbättring. Alla HD-kanalerna borta, alla andra kanaler superbra signalstyrka och kvalitet.
Det var det, nu skiter jag i detta.
 
Undrar om du fick ording på kanalerna.
Jag ha liknade problem.
HD kanalerna vill bara vara med ibland.
Har bytt antenn och kabel, men har samma fenomen. Men bara ibland....
Det började runt årsskiftet. Så mitt problem är snarare när det är kallt :(
 
hahalj
Lasse-Gbg Lasse-Gbg skrev:
Undrar om du fick ording på kanalerna.
Jag ha liknade problem.
HD kanalerna vill bara vara med ibland.
Har bytt antenn och kabel, men har samma fenomen. Men bara ibland....
Det började runt årsskiftet. Så mitt problem är snarare när det är kallt :(
Vet inte vad jag ska tro. Problemet kommer och går, det kan vara kanonbra bild och stabilt i flera veckor, sen lika tvärtom helt kass och flera kanaler försvinner helt i dagar eller veckor. När man tror sig se nåt samband med väder, temperatur eller andra omständigheter så ändras beteendet helt plötsligt och de teorier man hade byggt upp stämmer inte längre.

Jag har gett upp detta, går över till fiber-TV till våren eller sommaren.
 
  • Gilla
Lasse-Gbg
  • Laddar…
om ni bor i södra sverige så kan det vara tyska sändare som stör, de når längre upp i sverige när det är högtrycksväder
 
hahalj
T tergo skrev:
om ni bor i södra sverige så kan det vara tyska sändare som stör, de når längre upp i sverige när det är högtrycksväder
Öster om Göteborg, men har uteslutit väderfaktorn, kan vara superbra eller svindåligt oavsett låg/högtryck, varmt/kallt, torrt/blött osv.
 
  • Gilla
Lasse-Gbg
  • Laddar…
T tergo skrev:
om ni bor i södra sverige så kan det vara tyska sändare som stör, de når längre upp i sverige när det är högtrycksväder
hahalj hahalj skrev:
Öster om Göteborg, men har uteslutit väderfaktorn, kan vara superbra eller svindåligt oavsett låg/högtryck, varmt/kallt, torrt/blött osv.
Lika illa 20km söder om Göteborg. Kan det vara sändaren som trilskas med oss???
 
hahalj
Lasse-Gbg Lasse-Gbg skrev:
Lika illa 20km söder om Göteborg. Kan det vara sändaren som trilskas med oss???
Kanske, men enligt Teracom är det inga fel på Brudaremossen iaf.
 
  • Gilla
Lasse-Gbg
  • Laddar…
Lasse-Gbg Lasse-Gbg skrev:
Undrar om du fick ording på kanalerna.
Jag ha liknade problem.
HD kanalerna vill bara vara med ibland.
Har bytt antenn och kabel, men har samma fenomen. Men bara ibland....
Det började runt årsskiftet. Så mitt problem är snarare när det är kallt :(
Kör du Boxer med en mottagare som har nätverksanslutning, samt har hyfsat bredband så kan antennen skrotas.
 
Atmosfäriska problem har jag bara upplevt på sommaren och vid fint och varmt väder.
Fel på sändaren, extremt ovanligt.
Strul med mottagningen, det finns tyvärr inga genvägar. Bra antenn och antennplacering (högt och fritt) krävs för att det ska bli bra.
Digital-sändningen har inga toleranser för halvtaskig signal som det analoga hade.
 
  • Gilla
Lasse-Gbg
  • Laddar…
hahalj
E etompau skrev:
Atmosfäriska problem har jag bara upplevt på sommaren och vid fint och varmt väder.
Fel på sändaren, extremt ovanligt.
Strul med mottagningen, det finns tyvärr inga genvägar. Bra antenn och antennplacering (högt och fritt) krävs för att det ska bli bra.
Digital-sändningen har inga toleranser för halvtaskig signal som det analoga hade.
Håller med, men har du någon förklaring till varför det ena dagen fungerar utmärkt med 100% signalstyrka o 95-100% kvalitet medans nästa dag så är signalstyrkan 100% och kvalitet <30%?
 
hahalj hahalj skrev:
Håller med, men har du någon förklaring till varför det ena dagen fungerar utmärkt med 100% signalstyrka o 95-100% kvalitet medans nästa dag så är signalstyrkan 100% och kvalitet <30%?
Inte mer än att dina grejor inte är optimalt installerade eller utrustningen ej optimal för mottagningsförhållandena..
Har du kollat med grannar eller andra fastigheter i området och sett vilka antenninstallationer de har?

Som sista utväg så kan en (lokal) antennfirma komma med råd som gäller för just ditt område, och även bistå med injustering.
Kostar dock en slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.