Vad är det för byggår på huset. Vad skönt med någon som jag som investerar i det gamla. Jag tänker att mina rör mycket väl kan funka i 20 år till.
 
Jag såg nu att det var du som startat tråden. Rören är alltså från slutet 60-tal.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag såg nu att det var du som startat tråden. Rören är alltså från slutet 60-tal.
Ja, huset är byggt 67-69 någonstans.
 
T TechChad skrev:
Lite bilder tack skulle underlätta en hel del
Fått bilder via sms, därav inte bästa kvalitén.
Grått avloppsrör omgivet av sågspån och trästöd med låg bildkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör i vägg med isolering och sågspån runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått avloppsrör omgivet av sågspån och trästöd med låg bildkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör i vägg med isolering och sågspån runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråa avloppsrör bland spån och timmer i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
B bobman skrev:
Fått bilder via sms, därav inte bästa kvalitén.
Ninos förslag är ju bäst. Men det är ser ut som att det är "mitt på en slinga"? För det är väl gjutjärnsröret (ser ut som ett iaf på andra bilden längst ner) som är huvudstammen? Sen går det vidare till något mer utrymme om man tittar på samma bild högst upp?

Om så är fallet så blir det kanske lite klurigare att få bra?
 
T TechChad skrev:
Ninos förslag är ju bäst. Men det är ser ut som att det är "mitt på en slinga"? För det är väl gjutjärnsröret (ser ut som ett iaf på andra bilden längst ner) som är huvudstammen? Sen går det vidare till något mer utrymme om man tittar på samma bild högst upp?

Om så är fallet så blir det kanske lite klurigare att få bra?
Det du ser i gjutjärn är golvbrunnen. Om vi sedan följer ledningen från golbrunnen kommer vi till ett stick som går till handfat. Därefter kommer anslutning WC-stol. Efter detta lämnar röret badrummet och går cirka 3 meter i bjälklaget innan det kommer ut i källartaket. Det är dessa 3 meter problemet handlar om.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
B bobman skrev:
Det du ser i gjutjärn är golvbrunnen. Om vi sedan följer ledningen från golbrunnen kommer vi till ett stick som går till handfat. Därefter kommer anslutning WC-stol. Efter detta lämnar röret badrummet och går cirka 3 meter i bjälklaget innan det kommer ut i källartaket. Det är dessa 3 meter problemet handlar om.
Okej! Då skulle jag absolut köra på Nino-lösningen!
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
janwide
Var ska du lägga skarven mellan det nya och det gamla röret? Dels måste ju skarven bli tät och dels måste det bli lätt att komma åt och göra om skarven när du i framtiden byter de 3 metrarna gammalt rör. Om det inte är ett enormt extrajobb så skulle jag definitivt byta allt på en gång.
 
janwide janwide skrev:
Var ska du lägga skarven mellan det nya och det gamla röret? Dels måste ju skarven bli tät och dels måste det bli lätt att komma åt och göra om skarven när du i framtiden byter de 3 metrarna gammalt rör. Om det inte är ett enormt extrajobb så skulle jag definitivt byta allt på en gång.
Nej det är inget extremt extra jobb och gör "jag" det nu så kanske man kommer undan skarven men skarvar blir det hursomhelst lite här och var i bjälklaget. Får kolla med dom som ska göra jobbet vad dom tycker.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
B bobman skrev:
Nej det är inget extremt extra jobb och gör "jag" det nu så kanske man kommer undan skarven men skarvar blir det hursomhelst lite här och var i bjälklaget. Får kolla med dom som ska göra jobbet vad dom tycker.
Jag menar inte att det är ett problem i sig att det blir en skarv. Skarvar blir det som sagt lite här och var och det är inget problem. Jag menar snarare att det kanske är enklare att göra skarven nu än vid ett senare tillfälle.
 
janwide janwide skrev:
Jag menar inte att det är ett problem i sig att det blir en skarv. Skarvar blir det som sagt lite här och var och det är inget problem. Jag menar snarare att det kanske är enklare att göra skarven nu än vid ett senare tillfälle.
Okej. Det är nog tyvärr samma jobb när man än gör det. Dock kan det väl kännas bättre att göra det nu och se att allt är ok, än att börja greja med rören under nyrenoverat badrum.
Men slarvas det inte med fastsättning av rör så borde det inte vara något problem.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.