G Granström2 skrev:
Viktigaste frågan: har du termostater på elementen? Då kan du glömma den urgamla och förmodligen icke fungerande shuntstyrningen och lägga din tid till annat.
Förmodligen har "någon" kopplat i för mycket förbrukning på en fas så en säkring har gått.
Strömkännare är mycket värdefullt att ha inkopplat i pannan, den stänger av elpatronen så fort överbelastning inträder.
Termometer på elementen? Är det någon som har det? Det finns en sensor i framledningsröret som går från pannan.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Finns det endast utgivare och den kör efter kurva borde inte ev termostater på elementen spela någon roll?

Det är ju ingen speciellt gammal panna eller shuntstyrning.
En del har helt nya termostater och andra har gamla.
 
Elräkningen kommer att bli saftig för Januari. Lär hamna på ca 3100kWh. Jag måste investera i en LVV. Hur ska man dimensionera vilken variant som jag ska ha? Bör CTC EcoAir 406 räcka för mig? 3vån med källare ca 120kvm. 4 pers i huset. Bor i Malmö. Vad kan installationen hamna på dvs för endast ytterdelen? Jag har ju redan EcoEl 1550 som nämnt tidigare i tråden.
 
  • Skärmdump som visar elanvändning för januari med totalt 2930 kWh och daglig förbrukning med temperaturdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Hur stor är källaren, är den uppvärmd idag ?:thinking:
 
Redigerat:
T tobbetk skrev:
Är källaren uppvärmd idag ?
Det installerades 3st nya element i tisdags enligt nedan.
Bild 1. Element 40x60 i Oisolerad klädförråd.
Bild 2. Element 120x60 i oisolerad rum/kontor
Bild 3. Element 80x60 i oisolerad tvättstuga/badrum.
.
 
  • Nyinstallat element storlek 40x60 i ett oisolerat klädförråd, placerat under en vit hylla med kläder och bredvid en vit enhet på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element 120x60 installerat under fönstren i ett oisolerat rum med betonggolv och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element på vägg i oisolerad tvättstuga med handduk och klädhängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Hur stor är källaren, du behöver räkna med den i den totala ytan ;)

Men en 406a är nog på gränsen till att vara för liten en 408 bör dock räcka och bli över, men ta kontakt med en installatör så bör dom kunna hjälpa dig att räkna ut hur stor maskin du behöver :thinking:
 
Redigerat:
T tobbetk skrev:
Hur stor är källaren, du behöver räkna med den i den totala ytan ;)
Källaren är ca 40kvm. Kommer inom kort att bygga ut så då kommer jag att hamna på total yta ca190-200kvm som behöver värmas upp.
 
Hej!

Har fått precis samma problem som du beskriver med min CTC EcoEl. Kom du fram till vad som var fel? Var det inställningar, säkring eller något annat?

Tack på förhand!
 
B bitsandbobs skrev:
Hej!

Har fått precis samma problem som du beskriver med min CTC EcoEl. Kom du fram till vad som var fel? Var det inställningar, säkring eller något annat?

Tack på förhand!
Se så att inte någon av faserna har gått.
 
  • Gilla
bitsandbobs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.