Har flyttat i i ett hus med el från 70 talet.
Har problem med ett element i köket som inte funkar. Mätte i proppskåpet och på 3 proppar så har jag 110v mellan fas och jord på ett elutag under skåpet. Dessa 3 proppar ligger för elvärmen. Men på samtliga andra proppar har jag 220v. De tre jag har 110v på ligger i horisontell rad så antar det är samma fas då? Men va kan det bero på?
Kan ta ett foto på centralen senare
 
Hej, Horisonten på en central med dvärgbrytare brukar alla faser finnas på samma rad, dvs de upprepas vart 3:e gång så det är tre skonor i varje rad. Äldre centraler så brukar det vara en fas per rad så tre rader behövs då

Så 110V finns ej utan de skall vara 230V mellan fas och nolla (blå)
 
Det går att tänka sig ett par saker. det första är att fasledaren inte har kontakt med inkommande fas. Om den ligger i samma rör som en fasledare och inte har kontakt med något så kan det ske en induktiv koppling mellan fasledaren och den lösa ledaren som räcker för att ge utslag på instrumentet. Om så är fallet är frågan om du mäter på rätt ledare. Eller om den verkligen saknar kontakt med både element och central.

En annan tänkbar förklaring är att jorden du mäter mot inte har kontakt med centralen. I övrigt samma förklaring men med tillägget att det även kan finnas filter på apparater som leder över spänningen. Om detta är fallet är det ett lite värre fel. Har du provat att mäta mellan fas och nolla?
 
Vad mäter du med? Multimeter? Spänningsprovare?
Mäter du upp exakt 110, eller fladdrar det?
 
Står det på elementet om det är 400 volt?
I så fall kan det vara en trasigsäkring och då hamnar spänningen lite på halv stång.

Protte
 
A Avemo skrev:
Det går att tänka sig ett par saker. det första är att fasledaren inte har kontakt med inkommande fas. Om den ligger i samma rör som en fasledare och inte har kontakt med något så kan det ske en induktiv koppling mellan fasledaren och den lösa ledaren som räcker för att ge utslag på instrumentet. Om så är fallet är frågan om du mäter på rätt ledare. Eller om den verkligen saknar kontakt med både element och central.

En annan tänkbar förklaring är att jorden du mäter mot inte har kontakt med centralen. I övrigt samma förklaring men med tillägget att det även kan finnas filter på apparater som leder över spänningen. Om detta är fallet är det ett lite värre fel. Har du provat att mäta mellan fas och nolla?


Här kommer bilder. Det är de tre propparna längst ner i den lilla centralen. 18.19.20
 
  • Elcentral med proppar märkta 18, 19, 20 längst ner, används i diskussion om elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk fördelningstavla med säkringar och de nämnda propparna på platser 18, 19 och 20.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppen lucka som visar grupper 18, 19, 20 och en låda med säkringar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag inser att jag missförstod ditt första inlägg. Det är alltså när du mäter direkt på propparna i centralen som du får 110V? Om du i stället mäter mellan propparna på olika rader. vad blir då resultatet? Alltså tre mätningar. Översta till mittersta, Översta till understa och mittersta till understa. Du skall få 400V när allt är som det skall. Sedan gör du samma mätning i den stora centralen. Skiljer resultatet? Och som @prototypen skriver. Kolla om det är 400V radiatorer. Du verkar inte ha L3 in i den lilla centralen. Det kan vara en trasig huvudsäkring eller trasig huvudbrytare på lilla centralen till exempel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Jag inser att jag missförstod ditt första inlägg. Det är alltså när du mäter direkt på propparna i centralen som du får 110V? Om du i stället mäter mellan propparna på olika rader. vad blir då resultatet? Alltså tre mätningar. Översta till mittersta, Översta till understa och mittersta till understa. Du skall få 400V när allt är som det skall. Sedan gör du samma mätning i den stora centralen. Skiljer resultatet? Och som @prototypen skriver. Kolla om det är 400V radiatorer. Du verkar inte ha L3 in i den lilla centralen. Det kan vara en trasig huvudsäkring eller trasig huvudbrytare på lilla centralen till exempel.
Trasig huvudsäkring, kolla vid mätaren.

10A uppe till vänster har gått.
 
Skrev fel i mitt första inlägg. Det är ju samtliga 4 proppar på nedersta raden som jag har 110v mellan jord och fas. Mellan de 2 övre raderna har jag 400 mellan fas och fas. Men mellan övre och undre samt mellersta och undre endast 200 typ
I det stora skåpet så är det 400 mellan samtliga
 
Panor82
Som skrivits i tidigare inlägg, kontrollera huvudsäkringarna.
 
Fast om det vs huvudsäkring så skulle det ju va samma problem i den stora centralen?
 
Panor82
A Avemo skrev:
Du verkar inte ha L3 in i den lilla centralen. Det kan vara en trasig huvudsäkring eller trasig huvudbrytare på lilla centralen till exempel.
Då är det dags att lyfta på locket till den lilla centralen och kolla anslutningar och huvudbrytare som Avemo skriver. Gör det endast om du känner dig bekväm med det.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Värdena verkar så exakta så man nästan tro att denna grupp matas via en 230/110V trafo, men en sån borde synas nånstans i närheten av EC och varför skulle man mata elradiatorer med 110V?
 
Vad mäter du mot?
Mäter du mot centralens hölje så kan det vara normalt om det inte finns en jordtråd mellan hölje till PE-skenan!
 
Läs TS inlägg #9 där det framgår att det är korrekt mätt även mellan faser och man kan dra slutsatsen att matningen till nedre raden någonstans felar. Som Avemo redan tidigt nämnt och Panor82 sen ger fortsatt råd att kolla om man är med på hur det görs på ett säkert och bra sätt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.