P Pallewea skrev:
#190 tror jag det var så nämndes gemensamhetsanläggningar. Här är det fritt fram att ge de ingående fastigheterna långtgående ansvar. Jag var med i en där vi skulle sköta grönytorna och de var inte små. I nya stadsdelar har man hand om stickgator och torg så som i Uppsala. Så svaret är leta så finner du.
P Pallewea skrev:
#190 tror jag det var så nämndes gemensamhetsanläggningar. Här är det fritt fram att ge de ingående fastigheterna långtgående ansvar. Jag var med i en där vi skulle sköta grönytorna och de var inte små. I nya stadsdelar har man hand om stickgator och torg så som i Uppsala. Så svaret är leta så finner du.
Du menar att man kan jämföra gemensamhetsanläggningar med kommunal mark i stan? I så fall är gemensamhetsanläggningen ägd av kommunen och du ålagd att personligen sköta specifik del av den.
Detsamma gäller ditt exempel med stickgator och torg. Vilken del av dessa kommunägda enheter är du personligt ansvarig att ta hand om?
Nej misstänkte det - Det finns inget annat exempel på denna övervältrande av kommunens ansvar på en enskild individ.
 
Jag har gjort värnplikt och grävt upp och igen gropar, det är ju någon slags beordrad samhällstjänst. Med så många arbetslösa ungdomar, låt alla som inte betalar skatt och är friska få sköta snöskottning, skräpplockning och gräsklippning för att få lite lön / bidrag. De som utbildar sig eller har jobb kan få ha den lilla tid efter jobbet fredad.

Sen tror jag det mest rationella är att med traktor ploga trottoaren. Det tar mig 40 minuter och en traktor ca 30 sekunder. Tyvärr kan inte varje villaägare skaffa en egen traktor.

Annars tycker jag det vore rimligt att alla som inte har trottoarer själva (mig inräknat) blir ålagda att istället skotta hos de över 70 med trottoar i samma villaområde. Det vore faktiskt rätt vettigt, eller hur?

Carl Filip, om du inte har en egen trottoar att skotta, köp en traktor och erbjud dig att ploga grannar och pensionärers trottoarer för en billig peng/självkostnadspris.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har gjort värnplikt och grävt upp och igen gropar, det är ju någon slags beordrad samhällstjänst. Med så många arbetslösa ungdomar, låt alla som inte betalar skatt och är friska få sköta snöskottning, skräpplockning och gräsklippning för att få lite lön / bidrag. De som utbildar sig eller har jobb kan få ha den lilla tid efter jobbet fredad.

Sen tror jag det mest rationella är att med traktor ploga trottoaren. Det tar mig 40 minuter och en traktor ca 30 sekunder. Tyvärr kan inte varje villaägare skaffa en egen traktor.

Annars tycker jag det vore rimligt att alla som inte har trottoarer själva (mig inräknat) blir ålagda att istället skotta hos de över 70 med trottoar i samma villaområde. Det vore faktiskt rätt vettigt, eller hur?

Carl Filip, om du inte har en egen trottoar att skotta, köp en traktor och erbjud dig att ploga grannar och pensionärers trottoarer för en billig peng/självkostnadspris.
Nu är ju inte alla trottoarer breda nog för ens en Holder, men gillar idén med de trottoarlösas jobb, men som sagt även om det saknas en fysisk trottoar så måste man öndå dnöröja framför fastigeheten
 
T Television_Set skrev:
Nu är ju inte alla trottoarer breda nog för ens en Holder, men gillar idén med de trottoarlösas jobb, men som sagt även om det saknas en fysisk trottoar så måste man öndå dnöröja framför fastigeheten
Sådan trottoarer bör tas bort helt. Överhuvudtaget inte ens handikappvänligt, vare sig för rullstol eller permobil.

(klart att en holder måste få plats)
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Snöröjarens. (den som arbetar på väg)
va! Är väl ingen människa som jobbar med sånt!? Är väl typ ”kommunen” eller nåt? :)
 
BerraBo BerraBo skrev:
Du menar att man kan jämföra gemensamhetsanläggningar med kommunal mark i stan? I så fall är gemensamhetsanläggningen ägd av kommunen och du ålagd att personligen sköta specifik del av den.
Detsamma gäller ditt exempel med stickgator och torg. Vilken del av dessa kommunägda enheter är du personligt ansvarig att ta hand om?
Nej misstänkte det - Det finns inget annat exempel på denna övervältrande av kommunens ansvar på en enskild individ.
Nu vill du inte förstå. Exemplen jag tog upp var för att visa att kommunalt ägd mark visst kan skötas av andra än kommunen även om lagrummet är ett annat än snöröjning av trottoarer som är trådens tema.
 
Ursäkta att jag kapar tråden men exemplet har en bäring på problemställningen.

I en mindre kommun i Sydsverige beslöt man att expandera villabebyggelsen genom att stycka av ca 10 tomter i taget i flera etapper. Under resans gång beslöts att det behövdes ett större grönområde, läs gräsyta, i området. Resultatet blev att ett område på ca 1500m2 lämnades mellan två kommunala gator och de fastigheter (tror det var 8) som samtidigt bildades fick skötselansvaret för grönytan. När jag flyttade dit rullade det på och vi hade ett klippningsschema men ingen strulade även om vi tyckte att kommunen gott kunde åka dit ett par vändor med sina större maskiner. Efterhand byggdes grupphusområde med mindre tomter intill och självklart betraktades grönytan som en allmänning av alla, inklusive oss som klippte. Det spelades brännboll, rastades hundar etc. Kommunen skötte gatorna och någon cykelväg men det fanns inga trottoarer så det var ju inget att hetsa upp sig på.
 
P Pallewea skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden men exemplet har en bäring på problemställningen.

I en mindre kommun i Sydsverige beslöt man att expandera villabebyggelsen genom att stycka av ca 10 tomter i taget i flera etapper. Under resans gång beslöts att det behövdes ett större grönområde, läs gräsyta, i området. Resultatet blev att ett område på ca 1500m2 lämnades mellan två kommunala gator och de fastigheter (tror det var 8) som samtidigt bildades fick skötselansvaret för grönytan. När jag flyttade dit rullade det på och vi hade ett klippningsschema men ingen strulade även om vi tyckte att kommunen gott kunde åka dit ett par vändor med sina större maskiner. Efterhand byggdes grupphusområde med mindre tomter intill och självklart betraktades grönytan som en allmänning av alla, inklusive oss som klippte. Det spelades brännboll, rastades hundar etc. Kommunen skötte gatorna och någon cykelväg men det fanns inga trottoarer så det var ju inget att hetsa upp sig på.
Vi har ett område som ni här. De klipper bara halva och låter resten växa, och de som klipper gör det för att de vill det men är ok med att inga andra i området gör det.
 
P Pallewea skrev:
Nu vill du inte förstå. Exemplen jag tog upp var för att visa att kommunalt ägd mark visst kan skötas av andra än kommunen även om lagrummet är ett annat än snöröjning av trottoarer som är trådens tema.
Jo jag förstår till 100% men jämförelsen haltar ju helt eftersom privata aktörer i kommunal verksamhet är långtifrån unikt.
Grejen här är att man ålägger tillsyn och ansvar för kommunens egendom på enskild individ med en oplanerbar regelbundenhet.
Jag har ingen förståelse för hur man kan försvara en sådan ordning i vår tid. Antar att det var försvarbart förr i tiden då tillgången till maskiner och kommunens resurser var mindre och kanske framförallt samhälletsklimatet ett annat.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
BerraBo BerraBo skrev:
Jag har ingen förståelse för hur man kan försvara en sådan ordning i vår tid.
Inte jag heller.
Denna snöskottning är en särart i svensk samhällordning.
 
Paywall ger ju inte så mycket...
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Paywall ger ju inte så mycket...
Dåligt av mig :seenoevil:
Autoinloggning du vet :rofl:

Trottoar med upptrampad stig i snön längs en bostadsgata, med oklar ansvarsfråga för snöröjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Den som går på Lulsundsgatan i riktning upp mot Kungsgatan, i höjd med Boulognerskogen och på sidan som ligger in mot centrala Luleå, stöter snart på problem. Trottoaren är fint skottad men plötsligt kommer en sträcka om cirka 30 meter där det ligger en massa snö. Sedan är det skottat igen.

Personer som gått på denna sida om Lulsundsgatan har trampat upp en smal gångväg genom snön. På andra sidan vägen går däremot en gång- och cykelväg som snöröjs.

I samband med att vi besöker platsen kommer två kvinnor förbi, en har barnvagn.

– Men, varför har man inte plogat här, frågar sig en av kvinnorna högt när det tar stopp.

Vi ser även andra som går ute på gatan för att komma förbi snöpassagen. 83-årige Sigvard Nilsson, som bor alldeles intill, väljer också att gå ut på gatan i stället.

– Ja, hur många gånger har jag inte fallit när jag går där. Det går inte, säger han och tittar mot den knöliga stig som bildats när folk gått genom snön.

Sigvard Nilsson har bott på Lulsundsgatan sedan början av 80-talet och enligt honom har den aktuella sträckan inte snöröjts på flera år. Det är han helt säker på.

Han har själv haft kontakt med kommunen men inte fått gehör. Kommunen har en egen fastighet alldeles intill efter Lulsundsgatan som de snöröjer framför men när traktorn kommer fram till den fastighet som Sigvard Nilsson bor i händer något.

– Det har hänt att traktorn snöröjt där och när de kör förbi här lyfter de upp skopan. Jag tycker det är fräckt, ynkligt, säger han.

Han är besviken på kommunen men också på ägaren till den fastighet där snön får ligga kvar på trottoaren. Det är nämligen fastighetsägarnas ansvar att hålla undan snö på trottoaren närmast fastigheten.

Patrik Ruumensaari, sektionschef för gatudriften, reder ut ansvarsfrågan:

– Som fastighetsägare har man skyldighet att ploga och sanda gångbaneutrymme framför sin fastighet, även om det som i det här fallet är en annan ägare av marken så är det deras skyldighet att röja trottoaren framför. Det är så runtom i hela stan, undantaget är där vi har busstrafik. Där röjer vi så att folk kan ta sig till busshållsplatserna.

När kommunen får reda på att det inte skottas har det hittills räckt med att de hör av sig till den aktuella fastighetsägaren och påtalar problemet.

– Jag tycker fastighetsägarna i Luleå är duktiga på att hålla efter, det är på några ställen vi har det så här. Av tidigare erfarenheter så vet jag att vid den här fastigheten var det ofta problem att det inte var snöröjt, säger Patrik Ruumensaari.

Om en person skadar sig, halkar eller faller på grund av att fastighetsägaren inte skottat eller sandat, kan det bli tal om att fastighetsägaren tvingas betala skadestånd.

Kommunen kommer inte att börja skotta denna trottoar.

– Vi måste behandla alla lika och kan inte göra undantag. Då blir det att vi ska göra det överallt, de resurserna och den ekonomin har vi inte. Vi gör inga förändringar där utan har ett gång- och cykelstråk som vi plogar upp på andra sidan. Om den här fastighetsägaren inte sköter sig, vi har inga resurser mer än att påtala vilket åtagande man har som fastighetsägare, säger Patrik Ruumensaari.

Den fastighetsägare som inte skottar trottoaren är Tigern Fastigheter i Luleå AB. De äger två fastigheter intill varandra på Lulsundsgatan.

Det cirkulerar en historia i grannskapet om att bakgrunden till att Tigern Fastigheter inte skottar sträckan handlar om att Tigern fick betala kommunen en markavgift när de behövde ställa en byggställning på den aktuella trottoaren i samband med ett fasadjobb. Och om kommunen kan ta ut en avgift för detta så borde marken rimligen vara deras och således ska de stå för sjöröjningen. Kent Karlsson, ordförande och delägare i Tigern fastigheter bekräftar historien om avgiften, men inte att det skulle vara anledningen till att de inte skottar framför fastigheten.

– Nej, det kan jag inte påstå, säger Kent Karlsson.

I stället har det enligt Kent Karlsson handlat om att det funnits en osäkerhet om vem som har ansvaret.

– Ingen riktigt vet. Men det är bra, blir det klartext är det suveränt. Då får man anpassa sig, det är inte mer än så.

Så ni ska börja skotta nu?

– Ja, vi är på väg. Vi får börja göra det lite bättre. Jag tycker bara det är grannarna som går där men de ska ju också kunna gå, absolut. Ska vi skotta så ska vi skotta. Det är inte mer än så."
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Jag tycker att artikeln förklarar allt. Fastighetsägarna ska sköta sin del och det finns några lyckligt lottade som slipper det. End of discussion.
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Jag tycker att artikeln förklarar allt. Fastighetsägarna ska sköta sin del och det finns några lyckligt lottade som slipper det. End of discussion.
Och det är huruvida det är en vettig ordning som den här tråden handlar om.
Välkommen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.