Köpte ett litet hus på 55 kvm för snart 1 ½ år sedan med underbart läge.
säljaren friskrev sig från dolda fel och det var inga problem tänkte vi, planerna var
att bygga helt nytt på en annan del av tomten.

Efter en tids boende med grannar osv insåg vi att dock inte ville bygga på det andra stället, huset som står idag står på bästa stället av tomten.
började istället planera att bygga ut med 35 kvm och sedan renovera det gamla huset som är byggt på 70-talet.

nu börjar dock det jobbiga, frugan blev av med jobbet och är arbetslös sedan 1 år tillbaka och hon får inget jobb alls! nu klarar vi oss dock på min lön men det blir inte fråga om något större lån.
Det gör inget tänkte vi, då vi kan ta allt eftersom vi har råd...
Nu när vi hunnit bo lite så har vi dock märkt fler och fler skavanker med huset, bla den totala avsaknaden av ventilation som för med sig en hög luftfuktighet med spontana mögelangrepp inomhus som följd ( där möbler står för nära väggen) och nu senast
när jag var opp på vinden...allt jag såg var mögel, så har det inte varit senast i somras
måste bero på den fuktiga hösten och avsaknaden av ventilation i huset ... och diffspärr i taket!

Så nu står vi alltså med ett hus som sakterligen förfaller och är för litet för oss egentligen, utan möjlighet att ta ett stort lån och bygga helt nytt. vi kan inte heller riva det gamla och bygga nytt, ( har ingenstans att bo då) och sälja går ju knappast att göra om vi ska ha tillbaka någon del, plus att för dem pengarna vi eventuellt skulle få skulle vi inte kunna köpa något nytt i sthlmsområdet där vi måste bo pga mitt jobb!

vad sjutton ska vi göra??
en tanke var att bygga ut dem 35 kvm och inreda dem med kök och badrum samt övervåning med sovrum, sedan riva det gamla och bygga upp nytt på samma ställe...
men då blir inte planlösningen alls som vi har tänkt oss!
Har någon ett rimligt råd eller två?
vet inte vad vi ska ta oss till!!!

 
så här ser huset ut idag...
 
  • HUSET.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
så här var tanken att det skulle bli...
 
  • renthus.jpg
jo... problemet med den idén som jag också hade först är att det inte går att bygganytt annat än mitt på tomten och då måste jag riva både förråd och gäststugan, på ena sidan huset idag är det 3 meter till grannen, framtill är det 6 meter till tomtgräns, bakomhuset är det en nivåskillnad på 1 ½ meter och sedan en kulle (berg) 9 meter upp med ca 35 graders lutning och andra sidan är det då mitt på tomten och vid förråd och gäststuga... :'(

så det är verkligen preciiis där huset står idag eller ja... på överdelen av tomten, där vi inte vill bygga alls...
*stön*
 
Ett alternativ kan ju vara att köpa eller hyra ett par baracker som ni bor i under byggtiden.
 
jo... om det skulle gå att få till bra så, har inte nämnt att vi har 5 hundar och 2 katter också, så allt måste fungera med dem också...
 
;D gäststugan är en friggebod på 8 kvm!!
Annars var tanken god!
 
En "idiot"-idé som jag har sett genomförd är att bygga ett nytt hus runt och över det gamla. Vete fasen hur de gjorde. En tillbyggnadsdel som man kan bo i direkt vore bra förstås. Kräver nog lite planering... framför allt vilken typ av grund som fungerar, plintar ? Till slut plockar man ner det gamla huset som nu står inuti det nya, därefter antar jag att man fortsätter med golv och innerväggar.
 
Ist f barack skaffa en vinterisolerad husvagn man bor mkt bra i en sådan(har själv gjort det). Verkligen compactliving. djuren kan sova i främre delen eller i friggan om ni isolerar den. Innan du börjar renovera ditt hus kolla försäkringarna. Otaliga är ju de hus som brunnit pga fel på värmefläktar, linoljade golv som tar eld. ljus som glöms kvar/bort mm.
 
larsu skrev:
Innan du börjar renovera ditt hus kolla försäkringarna. Otaliga är ju de hus som brunnit pga fel på värmefläktar, linoljade golv som tar eld. ljus som glöms kvar/bort mm.
huh? vad menar du? :-?
 
jag menar att kontrollera dina försäkringar innan du börjar renovera ditt hus. Jag tror att risken för brand eller andra skador är större när man renoverar än när man "bara" bor i sitt hus. Jag menar oxå att man vänjer sig att bo på en liten yta under kortare tid , man kan tom uppskatta den lilla ytan vilken är lätt att hålla ordning på. Du kan fokusera på ditt renoveringsarbete alt nybyggnad. Du slipper bo i en byggarbetsplats.
Det var vad jag menade. LYCKA TILL!

skriv gärna några rader hur det går med renoveringen alt nybyggnationen.
 
ok, då är jag med.

jo jag får väl snart starta en sida om vårt projekt ( alla andra tycks ju göra så)
hittills har jag inte gjort så mycket annat än ritat och ritat om utbyggnaden av huset.
för det blir nog ändå så att bi bygger ut en ny del och sedan renoverar den gamla...

innan jag gör någonting ska dock elen ses över och till viss del bytas ut!
 
Fundera åtminstonde inte för länge och sitt definitivt inte och rita på en utbyggnad innan du greppar fuktproblemet, fukt bör åtgärdas snabbt.

Ingen gjord besiktning att kika på? Anlita nån som kan kika på det snabbt om du inte vet det själv. kan ju faktiskt vara så att nån plasttätat ett hus som tidigare haft självdrag.

Utan att veta något om problemet så kanske en/fler paxfläkt(ar) borde installeras direkt. Finns det ventiler på huset (ovan fönster/brevid fönster) bör dessa öppnas.
 
RoTe
Ett alternativ är ju att bygga garaget först och inreda det som boningshus medans man bygger.
 
RoTe skrev:
Ett alternativ är ju att bygga garaget först och inreda det som boningshus medans man bygger.

Inte garage men utbyggnaden skall bli först och sedan skall resten renoveras.
Fukten på vinden beror på noll ventilation inomhus vilket gör att värmen+fukt går upp på kallvinden där det kyls av och kondenserar ~ mögel.
Har dock kikat närmre på det nu och det är endast ytligt mögel och venilationen är på G, väntar bara på elektrikern som ska koppla in fläkten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.