Vet att det är ett gammalt inlägg, men vill gärna dela med mig angående återställning av överhettningsskyddet. Jag har en Tesy GCV 120lit. med termostat och återställningen sitter under temp vredet och när man har tagit bort den mindre regler armen som sitter bakom vredet, återställs med tex liten skruvmejsel. Se bifogad bild. Termostat på en Tesy GCV 120l vattenvärmare med återställningspunkt markerad med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bastumannen och 1 till
  • Laddar…
MR Teknik MR Teknik skrev:
Vet att det är ett gammalt inlägg, men vill gärna dela med mig angående återställning av överhettningsskyddet. Jag har en Tesy GCV 120lit. med termostat och återställningen sitter under temp vredet och när man har tagit bort den mindre regler armen som sitter bakom vredet, återställs med tex liten skruvmejsel. Se bifogad bild.[bild]
Det här var ju nästan lite läskigt, men STORT TACK för att du ändå svarade på den här gamla tråden med ditt tips. Min slutade fungera i förrgår och jag har försökt luska eventuella fel. Ditt tips om var återställningen av överhettningsskyddet sitter löste biffen. Så nu kan jag ta årets första bad i badkaret! =)
 
Japp, STORT TACK! Har precis suttit i samma sits med "död" TEASY VVB 150 lit.
Jag tog bort plastvredet, men lät "reglerarmen" sitta kvar. Det finns en liten "rundad öppning" på "reglerarmen" som när jag vred runt passade mot ett litet runt "nånting". Trycke in en penna och det klack till. Nu stiger tempen sakta men säkert. Vi har snart varmvatten igen!
 
Fixade min i dag . Obs! Tryck rätt hårt för den ska återställas.
 
  • Eluttag med anslutna kablar och en markering som indikerar tryck för återställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bastumannen
  • Laddar…
Hej, mitt överhettningsskydd spökar också. Fina närbilder, är det någon som ids ta en översiktsbild vart jag ska börja?

//Björn
 
Närbild på en röd återställningsknapp på en Tesy anticalc 100l vattenvärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre del av en Tesy anticalc 100l vattenvärmare med en utlöst röd säkerhetsknapp och termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fått instruktioner kring återställning av Tesy anticalc 100l från återförsäljare idag. Röda knappen ser ut som på bilden, lyckas inte trycka in den, ska den ”hoppa ut” om den löser ut?

//Björn
 
B bjoesk skrev:
Hej, mitt överhettningsskydd spökar också. Fina närbilder, är det någon som ids ta en översiktsbild vart jag ska börja?

//Björn
Skruva bort locket där temperaturvredet sitter( undertill)
 
  • Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Ärendet löst via att vvb byts ut på k-rauta trots att garantin gått ut. Överhettningsskyddet hade inte löst ut.

//Björn
 
LukasC LukasC skrev:
Fixade min i dag . Obs! Tryck rätt hårt för den ska återställas.
Stort tack för allas hjälp!!!! Lyckandes återställa och sparade 10000 kr, åtminstone denna gång.
 
  • Gilla
AlfredssonTonna
  • Laddar…
Lite off topic..
På den METRO VVB jag har så sitter reset knappen i toppen.

Man får skruva ur en sjärnskruv sedan tog jag en lite spik och tröck ner i hålet.

Voila nu lyser lampan och varm vatten finnes.

Sedan kan man ju fundera varför vvb är monterad där den är?
 
LukasC LukasC skrev:
Fixade min i dag . Obs! Tryck rätt hårt för den ska återställas.
Tackar, såg precis likadant ut på min. De gör det inte tydligt direkt, hehe. Men kollar man noga så står det på plasten "reset typ" med en pil mot det hålet. Nu fungerar pärlan igen.
 
Hej,
Jag har en teasy varmvattenberedare på 100l.
Hux flux så har jag inget vatten alls som kommer från kranen för varmvattnet, inte en droppe kommer det… Dock så är varmvattenberedaren varm, men inget vatten alls från någon varmvatten kran i huset, kallvattnet rinner som vanligt. Det är som sagt 30grader ute så inga frusna rör.

kan någon hjälpa mig med vad problem kan vara?
Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.