Tack Martin för att du startat en mycket intressant och givande tråd! Du har dessutom mycket kunskap som du delar med dig av. Det uppskattas verkligen!

Hur förberedd jag är idag:
Tyvärr 6 på de största punkterna. Håller tummarna och hopps att inget händer.
Värme:
Går elen finns ingen värme. Kommer väl då försöka tappa rören så gott det går om det blir minusgrader. Huset är gammalt och knappt isolerat så i övrigt klarar det nog att kallställas ok.

Mat:
Har flera camingkök med både gas och T-röd. Mat i kyl och frys ut på balkongen om kallt. Rätt mycket torrmat - klarar nog oss ett par månader med lite tillskott av protein från fiske.

Vatten till tvätt:
Hinka från gammal brunn med tvivelaktig kvalitet. Värma på gaskök. Har även LDC som funkar bra i kallvatten att både tvätta sig själv med och diska i.
Dricksvatten från källa på cykelavstånd med cykelkärra och dunkar ifrån Biltema.

El:
3 st Elcykelbatterier på 48V/17,5Ah som för det mesta är laddade till 85%. Med omvandlare till 12V kan jag ladda laptop, telefoner och ficklampor rätt länge. Sedan åka och ladda batterierna om inte hela Stockholm är strömlöst. Även en hög batterier till verktyg med omvandlare för 5V samt div powerbanks.
Blir det riktigt kritiskt finns Vevradio med lampa och ladduttag för mobil.

Plan för nära framtid:
2st 180W solpaneler och laddregulator/240v omvandlare finns redan inköpta till skåpsläp som används som snickarbod. Behöver ett fritidsbatteri och monteras upp.

Ska snart dra nya vattenrör i tvättstugan i källaren och tänker då försöka få till ett bra fall på rören och avtappning längst ner.

Planer för framtiden:
Restaurera skorsten och sätta in kassett i öppna spisen.

Solceller på taket omkopplingsbart till ö-drift.

Lågvoltssystem i huset. Dock inte bestämt än vilka spänningar. Men troligen 3,3 5 12 samt 24 eller 48. Tänkt försöka få till så det blir batteribackupat.
Kanske ett elverk även köps in för December och Januari då inte solcellerna ger så mycket.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Hej

Om vi ska lyssna på företrädare i kraftbranschen så ökar riskerna för att vi får elavbrott.

”Kraftverkschefen: Då slocknar Sverige – räkna med akuta elkriser framöver. Sveriges sista livlina för elproduktion, oljeeldade Karlshamnsverket, har satts i beredskapsläge. Men det beror inte bara på kylan. Snart kan de akuta elkriserna komma betydligt tätare, enligt kraftverkschefen Henrik Svensson. – Marginalerna har minskat och systemet har blivit mer instabilt. Det är en väldigt negativ utveckling som måste bromsas för att inte försätta oss i en situation som vi inte reder ut, säger Henrik Svensson, kraftverkschef på Karlshamnsverket, till fPlus.”

https://www.fplus.se/kraftverkschefen-da-slocknar-sverige-rakna-med-akuta-elkriser-framover/a/GaBk3q

Vi har de senaste åren grävt ned kablar för att minska strömavbrott men samtidigt så orsakar grävarbete många gånger strömavbrott; ”Över 2000 strömavbrott i E.ONs elnät under förra året orsakades av elkablar som skadats i samband med grävarbete. Det är över 100 fall fler än året innan, enligt ny statistik från E.ON.”

https://aktuellenergi.se/okning-av-antalet-stromavbrott-pa-grund-av-avgravda-elkablar/

Om vi utelämnar synpunkter vad kraftbranschen skall göra, något som kommer att ta tid, och i stället tittar på oss själva, vad kan vi göra?

Troligtvis så finns det mycket vi kan tänka på gällande elinstallationer och val av teknik och apparater i våra hem.

Är det alltid "någon annan" som skall agera?
 
M Martin Lundmark skrev:
Är det alltid "någon annan" som skall agera?
Har vi inte redan konstaterat att det ansvaret ligger på individen?
Mig veterligen finns det ingen fastighetsägare som ger SLA på varken elektricitet eller varmvatten i flerfamiljshus.
 
X xLnT skrev:
Mig veterligen finns det ingen fastighetsägare som ger SLA på varken elektricitet eller varmvatten i flerfamiljshus.
Vad är "SLA"?

Är det många "individer" som agerar?
 
M Martin Lundmark skrev:
Vad är "SLA"?

Är det många "individer" som agerar?
SLA står för Service Level Agreement och i det stipuleras vilken ersättning/åtgärdstid man har rätt till vid avbrott på tjänster. I de BRFer jag bott i har det varit best effort på både elektricitet och varmvatten.
Ja, jag tror varje individ agerar på ett eller annat sätt när de inte har elektricitet eller varmvatten.
Det är (enligt mitt tycke) individens ansvar att själv se till att förbereda sig (efter egna gränser) på olika scenarier.

Varför har du fått pippi på att hitta lösningar som samhället ska ta fram och stå för i denna frågan?
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
Ja, jag tror varje individ agerar på ett eller annat sätt när de inte har elektricitet eller varmvatten.
Det är (enligt mitt tycke) individens ansvar att själv se till att förbereda sig (efter egna gränser) på olika scenarier.

Varför har du fått pippi på att hitta lösningar som samhället ska ta fram och stå för i denna frågan?
Hej xLnT

Du skriver ” som samhället ska ta fram och stå för”

Om elberoende gäller hela samhället och i princip alla individer, vilka är det då som; ”ska ta fram och stå för”?

Någon annan?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Du skriver ” som samhället ska ta fram och stå för”

Om elberoende gäller hela samhället och i princip alla individer, vilka är det då som; ”ska ta fram och stå för”?

Någon annan?
Resonerar du på samma sätt om föda?
 
X xLnT skrev:
Resonerar du på samma sätt om föda?

Du skrev "Resonerar du på samma sätt om föda?"

Om du menar att vi ansvarar för vår del av hanteringen av föda, JA!

Men det är väl inte ämnet för tråden?:)
 
M Martin Lundmark skrev:
Du skrev "Resonerar du på samma sätt om föda?"

Om du menar att vi ansvarar för vår del av hanteringen av föda, JA!

Men det är väl inte ämnet för tråden?:)
Så om jag fattar dig rätt så tycker du att det är individens ansvar att se till att man har föda vid en kris.
men när det gäller elektricitet ska det vara samhällets ansvar?
 
X xLnT skrev:
Så om jag fattar dig rätt så tycker du att det är individens ansvar att se till att man har föda vid en kris.
men när det gäller elektricitet ska det vara samhällets ansvar?
Hej xLnT
Frågan i tråden (som handlar om ämnet el och elinstallationer), gällande ”allvarliga samhällsstörningar” var;

”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”

Skulle detta vara en tråd för ”Mat” så hade min fråga troligtvis, gällande ”allvarliga samhällsstörningar” varit:

”Mat, hur gör man, klarar man en vecka?”

Jag hoppas vi nu kan hålla oss till trådens ämne.:)
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT
Frågan i tråden (som handlar om ämnet el och elinstallationer), gällande ”allvarliga samhällsstörningar” var;

”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”

Skulle detta vara en tråd för ”Mat” så hade min fråga troligtvis, gällande ”allvarliga samhällsstörningar” varit:

”Mat, hur gör man, klarar man en vecka?”

Jag hoppas vi nu kan hålla oss till trådens ämne.:)
Det är ju absolut att hålla sig till ämnet, det var en liknelse i ditt resonemang till frågeställningen.
Varför kan du inte bara svara på frågan?
Var det ett medvetet val att inte svara på de övriga frågorna eller kommer det i senare inlägg?
 
X xLnT skrev:
Det är ju absolut att hålla sig till ämnet, det var en liknelse i ditt resonemang till frågeställningen.
Varför kan du inte bara svara på frågan?
Var det ett medvetet val att inte svara på de övriga frågorna eller kommer det i senare inlägg?

Hej

Vad är det för fråga jag inte svarar på, i ämnet el och elinstallationer för konsumenten vid ”allvarliga samhällsstörningar”?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Vad är det för fråga jag inte svarar på, i ämnet el och elinstallationer för konsumenten vid ”allvarliga samhällsstörningar”?
Varför du har fått pippi på frågan.
 
X xLnT skrev:
Varför du har fått pippi på frågan.
Hej xLnT

På vilket sätt har jag fått pippi på frågan?

Det är en allvarlig samhällsfråga som ökar i aktualitet hela tiden.

Om vi t.ex. väljer att ”totalautomatisera” vår villa där allt styrs t.ex. via mobiltelefonen, då bär vi själva ansvaret för det valet av teknologi. Får vi bekymmer, då kan vi inte skylla det valet på ”någon annan”.

Många konsumenten ställer här frågor om ämnet el och elinstallationer, som innebär val, där de ökar sitt elberoende. De gör teknikval, och köper utrustning, utan att kanske förstå konsekvenserna förrän senare.

Ibland är det svår (och kostsamt) att backa ur ett teknikval som inte fungerar, eller som har konsekvenser de inte tänkt på.

Med mina inlägg försöker jag, utifrån myndigheternas information om ”allvarliga samhällsstörningar”, att beskriva och diskutera vad olika val kan innebära för konsumenten som äger en elinstallation, och det gärna innan teknikval, inköp och idrifttagning är gjord. Så att man förhoppningsvis har myndigheternas information i tankarna och kan styra valen därefter.

Jag ställer inget krav på dig att du läser vad jag skriver.
 
X xLnT skrev:
Så om jag fattar dig rätt så tycker du att det är individens ansvar att se till att man har föda vid en kris.
men när det gäller elektricitet ska det vara samhällets ansvar?
Den sista lilla diskussion låter som ett missförstånd. Tror inte Martin tycker att elen ligger 100 procent på samhället. Då hade inte denna tråd startats. Så jag förstår det som att ni tycker samma sak, eller har jag missuppfattat dig xLnT?
Min syn på det hela.
Samhället ska vara så förberett det ekonomiskt är försvarbart för oförutsedda händelser. Tyvärr tycker jag i stort inte att det svenska samhället är det idag. På vissa områden verkade det börja vända lite redan innan Corona, men hoppas att Corona innebär att samhället förbättras rätt rejält på denna punkt. Just när det gäller elektricitet verkar det tyvärr hittills snarare gått åt omvänt håll, vilket Martins inlägg styrker. Men även om samhället tar ett rimligt ansvar så finns massor av saker som kan inträffa som faller utanför ramarna.
Så, har man förutsättningar att själv hålla en beredskap så bör man göra det på alla områden. Själv behöver jag komma mycket längre. Allting är dock relativt, pratade för en tid sedan med några vänner om att jag hade hittat bra ficklampor. -Varför behöver man ficklampor i dagens samhälle? var svaret jag fick. Jag blev lite ställd och viste inte riktigt var jag skulle börja :) Själv använder jag ficklampor till allt möjligt, även när det finns ström i uttagen. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.