Eftersom de flesta rum i vårt hus är ganska små, har vi en Denon microstereo med Dali-högtalare. Ger mycket bra ljud i förhållande till pris/utrymme. Jag vill dock kunna köra MP3-filer direkt i stereon. Idag kopplar jag in den bärbara burken eller min mobil när jag ska spela MP3-filer, vilket är lite jobbigt. Söker ett kostandseffektivt, stationärt alternativ med så mycket HD-minne som möjligt (helst minst 250 GB).

Alternativ som jag inte är nöjd med:

1. Bärbar dator - tar för stor plats, alldeles för klumpigt, lång uppstart och ett operativsystem som inte är optimerat för uppgiften.

2. En liten MP3-spelare - bättre men för lite lagringsutrymme i förhållande till priset (80 GB hårddisk finns exempelvis men kostar för mycket i förhållande vad jag får för pengarna).

Vad göra? Lösningen ska vara enkel, liten eller ingen uppstartstid och rimligt billig. Samt ha ett lättnavigerat gränssnitt.
 
Hmm.. tack, ser intressant ut! 1700:- för Logitech-lösningen låter ju onekligen rimligt. Förutsätter iofs att jag har den stationära datorn igång men å andra sidna smidigt att samla musikbiblioteket till bara ett ställe. Inga problem att köra samtidigt med trådlösa routern, alltså de stör inte varandra på något sätt?
 
Du kan annars köpa en Slimdivicec Squeesebox, den strömmar musik trådlöst eller trådbundet från datorn till stereon!

De som äger den brukar vara mycket nöjda med ljudet och hanteringen.
 
SkaneErik skrev:
Du kan annars köpa en Slimdivicec Squeesebox, den strömmar musik trådlöst eller trådbundet från datorn till stereon!

De som äger den brukar vara mycket nöjda med ljudet och hanteringen.

Precis den jag rekommenderade 2 inlägg upp.
 
SkaneErik skrev:
Du kan annars köpa en Slimdivicec Squeesebox, den strömmar musik trådlöst eller trådbundet från datorn till stereon!

De som äger den brukar vara mycket nöjda med ljudet och hanteringen.
Tack för tips men jag beställde faktiskt igår Logitech Wireless DJ Music. Gillar den slimmade designen och funktionerna plus att den kostar drygt 1000 kr mindre än Squeezebox. Har googlat fram några djupdykningstester och det enda återkommande problemet med Logitech tycks vara att man måste bläddra igenom artister/album utan genvägar, vilket kan bli kämpigt om man har eller tusen låtar på hårdisken... Mjukvaran är dock uppdaterad nu med bokstavsregister. Ljudkvalitén ska vara näst intill perfekt (streamad musik blir väl aldrig perfekt men säkert fullt duglig med rätt kvalité och ursprungsfilerna.
 
Kasch skrev:
...Ljudkvalitén ska vara näst intill perfekt (streamad musik blir väl aldrig perfekt men säkert fullt duglig med rätt kvalité och ursprungsfilerna.
Det är ingen skillnad i kvalitet vid streaming mot vad du har på datorn. Digitalt, vettu!

Kan också påpeka att Logitech-prylen inte funkar med Mac. Det gör dock Squeezebox:en som även tillför annan funktionalitet som möjlighet att spela musiken på valfri mediaspelare.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är ingen skillnad i kvalitet vid streaming mot vad du har på datorn. Digitalt, vettu!

Kan också påpeka att Logitech-prylen inte funkar med Mac. Det gör dock Squeezebox:en som även tillför annan funktionalitet som möjlighet att spela musiken på valfri mediaspelare.
OK, men digitalt säger iofs inget om ljudkvalitén. När media ska streamas hänger det väl på hur väl den trådlösa överföringen fungerar. Sändaren eller externa störningskällor kan ju också orsaka biljud om det vill sig illa. Dessutom, om hag förstår det rätt, måste ju signalen konverteras från digital till analog innan den skickas in i stereon.
 
Kasch skrev:
OK, men digitalt säger iofs inget om ljudkvalitén. När media ska streamas hänger det väl på hur väl den trådlösa överföringen fungerar. Sändaren eller externa störningskällor kan ju också orsaka biljud om det vill sig illa. Dessutom, om hag förstår det rätt, måste ju signalen konverteras från digital till analog innan den skickas in i stereon.
Du har rätt i princip, men det kan inte appliceras på detta exempel.

När du skickar musiken i digital form från datorn via ett trådlöst nätverk som streaming, är allt digitalt och ostörbart. Då fungerar det antingen till 100% eller inte alls. Det kan alltså inte börja brusa eller knastra pga av den digitala singalen störs. Skulle någonting störa finns det felkorrigering som reparerar databitarna on-the-fly eller så skickas paketen helt enkelt om igen. Detta ryms vanligtvis i transport-bufferten. Ryms det inte tidsmässigt får man ett uppehåll i musiken tills bufferten är fylld igen.

Ljudkavliten i den digitala delen är alltså varken sämre eller bättre än originalfilen på datorn. När sedan signalen skall "analogiseras" för att kunna lyssnas på kan detta göras bättre eller sämre. Allt beroende på ingående komponenter som tex. D/A-omvandlare och operationsförstärkare jobbar.

Logitechs pryl omvandlar till analogt precis innan stereons ingång. Squeezeboxe:en kan även levereraut digitalt till stereon (S/PDIF), som i sin tur får analogkonvertera.
 
Smokehead skrev:
Precis den jag rekommenderade 2 inlägg upp.
Oj slarvigt av mig.
 
Tekniskt sett är Squeezeboxen numera också en Logitech pryl. Dom köpte Slim Devices i oktober.

Som en Squeezebox-ägare sedan 1½ år tillbaka kan jag bara hålla med och starkt rekommendera den - det har jag gjort tidigare i detta forum.
 
"Klämlådan" stödjer väl betydligt fler format också, speciellt är de sk. "lossless" formaten där du inte tappar någon kvalitet på att konvertera från cd til ldigitalformat, som du tex. gör vid konvertering till mp3.
 
Har nu fått och installerat Logitech Wireless Music DJ. Tackar för tipset - är otroligt nöjd. Squeezeboxen är säkert också värd sitt pris men designen med allt i en handenhet - "menyn i näven" - är precs vad jag vill ha. God kvalitetskänsla också och tog knappt tio minuter att installera. Enda problemet var att ljudet "glitchade" lite först men det avhjälptes genom att jag flyttade sändaren lite längre bort från datorn.

Vad gäller lossless-formaten som FLAC saknar jag inte det direkt. Jag vet av erfarenhet och elaka blindtester på hifitokkompisar att få faktiskt hör skillnad på MP3-filer på åtminstone 192/256 Kbps och vanlig cd-kvalité.

Logitechen klarar även WMA och AAC/iTunes men som sagt inte FLAC.
 
Logitechen låter som ett väldigt bra köp.

Har själv en gammal B&O (utan cd) som jag tänkte sparka lite nytt liv i.
Den har ju snygg design och ett underbart ljud, men har inte blivit använd de senaste åren.
Logitechen ser ju ut att bli ett bra kompliment både design- och teknikmässigt till denna stereo så det blir nog att inhandla en sådan!
 
"När du skickar musiken i digital form från datorn via ett trådlöst nätverk som streaming, är allt digitalt och ostörbart. Då fungerar det antingen till 100% eller inte alls. Det kan alltså inte börja brusa eller knastra pga av den digitala singalen störs."
Nej allt är inte oförstörbart bara för att det är digitalt..
Om felkorrigeringskretsarna jobbar betyder det missad info och då gissar kretsarna vad det skulla vara för något. Detta skapar jitter som är helt hörbart och ger en negativ musikupplevelse..naturligtvis.
Sen om man störs av det är naturligtvis upp till var och en.
Myten om att allt digitalt låter lika och att vilken billig cd/dvd -spelare som helst kan återge en digital signal rätt sitter djupt rotat.

// Jonas

.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.