lastkaj skrev:
Men tålde det regn?
Vanlig segelduk tål inte fukt, det möglar. "Segeltaket" på mitt jobb var av typen "vit PVC-presenning". Rätt kraftig, men det var vinden oxå!
 
Jag funderar på ett billigare alternativ. Nimbus från härifrån
 
lastkaj skrev:
Jag funderar på ett billigare alternativ. Nimbus från härifrån
Menar du solskyddsseglet - det var det enda jag hittade. Det klarar nog inte någon vidare regnskur. Multiplicerar du kostnaden med 10 får du 7 kvm handsytt specialbeställt segel med linor och alla dom här nödvändiga seglarattiraljerna (vad dom nu heter :rolleyes: och som kostar multum) i lämpligt fibermaterial som klarar väta och som bör räcka ca 10 år med några tvättningar under tiden.
 
Hur som helst så kan det inte vara vanlig segelduk segelmakaren använder eftersom den bryts ned av UV-strålning tämligen snabbt. Det finns UV-skyddade dukar, men de blir väl rackarns dyra?

Varför inte hänga upp en vit PVC-presenning med "segelattrialjer"? Den kommer att hålla.
 
Vårt segel, på ca 24 kvm, är i kapellduk (har skrivit i denna tråd om detta innan). Vi valde kapellduken för den går att tvätta, går att återimpregnera, har längre livslängd och finns i flera färger och vi ville inte ha vit utan tog ljusgrå för att slippa det stickiga vita ljuset som blir under vitt. Det går att sitta under det när det regnar; vårt släpper igenom lite ibland i sömmarna men regnar det bara lite är det ok (vårt sitter så högt att det istället oftast slår in regn från sidorna). Vi har haft vårt uppe två år i rad och det ser inte smutsihgt ut ännu, de få fågelskitar som kommer ibland försvinner vi d nästa regn. Vårt går inte att rulla in utan istället "revar" vi det som ett vanligt segel (tänk en vajer som blir "mast"!)

Största anledningen till vårt segel är att skärma av solen som lyser på alla de fönster vi har i huset, det blir oliiidligt varmt inne annars!!!
Vi är toppennöjda!

/FlitigaLisa
 
Kapelltyg - bra tips. Det ska jag undersöka närmare.
 
Bifogar bild från sommaren 2005!

/FlitigaLisa

PS Om någon vill ha utförligare beskrivning på fästanordning mm, hör av er!
 
  • Segel för webben.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej FlitigaLisa!

PS Om någon vill ha utförligare beskrivning på fästanordning mm, hör av er!
Jag vill gärna se fler detaljer och förklara gärna det där med "revningen" lite mer ingående för en landkrabba, tack! :)
 
Behöver ta lite bilder för att förklara/visa, återkommer med svar via PM eller här!

/FlitigaLisa
 
zachris skrev:
Hej FlitigaLisa!


Jag vill gärna se fler detaljer och förklara gärna det där med "revningen" lite mer ingående för en landkrabba, tack! :)
Då ska jag försöka förklara!
Revning: Vi tar alltså inte ner hela seglet om det blåser kraftigt utan man kan säga att vi drar ihop det. Man släpper lite på repet (tåten på seglarspråk har jag lärt mig) som sitter på den spets som inte har någon vajer. Sen släpper man helt på de andra två men repen åker aldrig ur taljorna för de är lååånga. Eftersom vajern sitter högre på ena sidan glider seglet ner (med lite draghjälp). Man samlar ihop segler, spänner två remmar runt och sen kan man dra åt det rep som man släppte på först.

Fästanordningen är svetsade i rejäl plåt, tror det var 4mm tjock. Vi hade från början rejäla gungkrokar (sådana som är lite som spiraler) men av vinden rätade de ut sig! På järnfästena sitter taljor som repet glider igenom och sen ner till något som heter knap (den som repet är fastlindat runt).

Vajern är förankrad med vantskruv så den går att spänna rejält. På den är seglet fäst med små hakar (som heter något fint jag inte minns).

Bifogar bilder som nog hjälper till att förstå!!
 
  • Segelfästen 001.jpg
  • Segelfästen 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Segelfästen 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Segelfästen 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inne på andra året nu med mitt segeltak och tänkte dela med mig lite om vad jag tycker. En stor geneua från en Maxi-77:a som jag i dagarna åter spännde upp för säsongen.

Precis som någon redan kommenterat så är det läckert, men kanske inte så praktiskt. Skålningen i ett riktigt segel gör att den, i och för sig precis som den är konstruerad att göra, fångar upp vinden och ger ordentlig dragkraft och då blir det mycket starka krafter där den är infäst. Än så länge har detta hållit hos mig. Man får räkna med att det slår en hel del i tyget även när det bara blåser måttligt. Trivsamt för gamla sjöbjörnar men oroligt för landkrabbor. Segelduken i ett modernt segel tål vatten, såklart , men helt tätt blir det inte vid regn. Bäst är att montera det med lutning som en skidbacke, dock är det svårt att helt undvika vatten ansamlingar och därför är det bästa att rulla in det. Har inget system för detta utan tar det manuellt och hissar ned på ena sidan, tar tag i fliken och börjar rulla som en matta. Snor runt med resorstrappar längs med vajern på motsatta sidan.

För mig fungerar det bäst som ett skydd mot solen och ljudet när det fladdrar i vinden är trivsamt för det mesta. Dock kan man hicka till lite om det sveper in en åskskur med turbulenta vindar, och då gör man klokt i att slacka efter /spänna så att vattnet kan rinna ut för det blir extremt tungt annars.

Tipset är alltså att om man använder ett båtsegel (skålat) att spänna och luta det optimalt så att vattnet alltid kan rinna ut av sig själv, för man orkar/kommer inte ihåg att springa ut och justera fallet vid varje väderomslag. Göra infästningarna mycket starka, inte minst att se till att materialet man fäst det i är starkt i sig. För mig var dett värt att pröva därför att jag i princip fick seglet av en en kompis, men köp för all del inget riktigt båtsegel för dyra pengar pga av det skall ge den " rätta känslan", för det blir aldrig en perfekt lösning när den är sydd konvex/konkav.
 
Redigerat:
J
T&H skrev:
Precis som någon redan kommenterat så är det läckert, men kanske inte så praktiskt. Skålningen i ett riktigt segel gör att den, i och för sig precis som den är konstruerad att göra, fångar upp vinden och ger ordentlig dragkraft och då blir det mycket starka krafter där den är infäst.
Inte funderat på att fästa en "mast" mitt i skålningen så att vatten inte ligger kvar och det inte blir sådan ryck av vinden?
 
John J skrev:
Inte funderat på att fästa en "mast" mitt i skålningen så att vatten inte ligger kvar och det inte blir sådan ryck av vinden?
Javisst, det har jag. Bra idé i och för sig, men därmed får man en pelare som stör var man kan sätta sina möbler, varför man likaväl kunnat ha ett stort parasoll. Seglet är ju sen avlångt trekantigt som en ostskiva vilket inte ger så mycket utryme att spela på. Men visst är det en utmaning som kanske går att lösa, så tack för förslaget. :)
 
Redigerat:
J
Enklast kanske är att sy om seglet så det blir platt, inte så svårt om det låter
 
John J skrev:
Enklast kanske är att sy om seglet så det blir platt, inte så svårt om det låter
Ja, varför inte? :cool:

Kan man sy på en vanlig maskin ( mormors gamla gröna Husqvarna)? Vad skall man för tråd? Daccron?

Borde ju fungera att bara lägga ut seglet på gräsmattan, lyfta upp de veck som bildas i mitten pga av skålningen, och sedan vika & nåla fast. In med det till sysmaskinen och sy dubbel raksöm så det stannar på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.