Mikael_L
Jadu Kjell_G, det var roande läsning här.
Rena cowboy-badrummet det här (parafras på cowboy-kåken).

Märkligt att lägga såpass mycket jobb och pengar på smink, kollade du hur omfattande och dyrt det hade blivit att göra rätt och riktigt istället?

Men annars gillar jag trots allt tråden, du har helt rätt i att ibland kan man fuska grovt, bara man fuskar rätt, är medveten om vad man håller på med, och inte har för avsikt att lura någon sen.
Så hatten av, jag gillar ditt tilltag, och att du dokumenterar här, saker kan behöva avdramatiseras lite. Bra att du är tydlig med att det inte någonstans är korrekt utförande, men varför du väljer dina lösningar.

Det ser också ut som att det kommer bli en sminkning man kan leva med några år. (y)
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Tack, det var fint. Bidrar gärna med ett smil
Lite av mina skäl framskymtar kanske här och där. Rimligtvis hade badrummet hängt med i minst tio-femton år till, alltså inte motiverat att göra om av det skälet. I värsta fall ramlar kaklet ner! och då får det bli en renovering.
Kostnader för nytt badrum enligt artikel på forum landar på ca 10 000kr/kvm (efter rot) Räknat utan inredning. Detta är på 4,8 kvm vilket skulle kostat ca 50 000:- men troligtvis lite mer med tanke på grundkostnader för hantverkare.
OM jag skulle gjort från scratch; slitit ner mattor, bytt skivor och tätare regling så hade det tagit längre tid och blivit jobbigt på riktigt.
Så här ser kostnader ut hittills, inkl beräknade. Handdukstork fanns redan men fåfängan ville ha en svart, spegelbelysning byts troligen också och jag dreglar över en kristallplafond (svart) för 1900:-
Kakling badrum

Kakel 2100:- inkl resa Sthlm

Fix. 800:-

Fog 360:-

Primer 200:-

Gucka 300:-

Verktyg 1200:- kakelsåg, diamantskiva mm

Hörnhyllor 700:- (mummel, mummel)

Handdukstork 1500:- (fåfängt)

Elektriker 2400:- ?

Rördragning mtrl 1000:-?
 
  • Gilla
Assar robert
  • Laddar…
Fogat, men inte klart. Fattas mjukfog och inredning. De stora ytorna funkar, allt linjerar inte men i hörnet kanske en mjukfog kan förvirra ögat
 
  • Kaklade väggar med nyligen fogade kakelplattor, förarbete inför mjukfog och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvitt rutigt kakelgolv i ett badrum med pågående renovering och synliga vattenledningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställt badrum med fogade svartvita golvplattor och kaklade vita väggar, saknar inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mjukfog aka Light Grey Silicon.
Första gången med Pattex fogverktyg - riktigt bra grejer för en hundring.
 
  • Hand håller ett orange Pattex fogverktyg mot kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller förpackning av Pattex fogverktyg med illustrationer som visar olika fogprofiler och användningsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av Pattex fogstrykarsats mot ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre bild på fogen. Bonus - bild på poster som ska upp på väggen.
 
  • Hörn i badrum med vita och svarta kakelplattor och en synlig fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schackpjäser i svartvitt på schackbräde, bonusposter otydlig i förgrunden.
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Bra val av dekoration i just det badrummet! :D
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Listningen special. Extra profil mot taket för att få gamla listerna att gå ner över kaklet. Smidigt med fräs, inte så ofta man får till det.
 
  • Hörn där tak möter vägg med en anpassad trälist över kaklat badrum som går ner över kaklen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specialanpassad listning där taklisten har formats för att möta väggkaklet i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
List målad. Handdukstork uppe men inte inkopplad.
 
  • Badrumsvägg med schackrutigt kakel och en monterad men ej inkopplad handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad taklist i hörn ovanför svart och vit kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Och nu är det nära. Badkar redo att kopplas på. Elen dröjer tills belysningen anlänt. Rimligt till veckan och återinvigning till helgen?
 
  • Renoverat badrum med hörnbadkar, svartvitt rutigt golv och växt på hylla nära fönstret med frostat glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Och nu är det nära. Badkar redo att kopplas på. Elen dröjer tills belysningen anlänt. Rimligt till veckan och återinvigning till helgen?
Hej
Det blev perfekt och snyggt, jag missade början av ditt projekt, hur gjorde du med golvbrunnen med tanke på din golvmattan?
Lyfte du det? Hur mycket? Jag tänker att göra som du, tack för att tips i tråden.
 
Golvbrunnen är intakt, men jag gjorde en höjning av den med dräneringshål så vattnet inte skulle bli stående. Höjningen gav ett stöd för ramen och tillsammans med fix blev det stabilt. Lycka till
 
  • Gilla
Assar robert
  • Laddar…
A Assar robert skrev:
Hej
Det blev perfekt och snyggt, jag missade början av ditt projekt, hur gjorde du med golvbrunnen med tanke på din golvmattan?
Lyfte du det? Hur mycket? Jag tänker att göra som du, tack för att tips i tråden.
Kolla inlägg #16 där finns bilder.
 
  • Gilla
Assar robert
  • Laddar…
Kunde inte vänta... Ett bad utan bubblor är också ett bad. Sex veckor sedan (har dock duschat, om nu någon skulle undra). ”Intresseklubben antecknar”
 
  • Ett hörnbadkar med vatten och ett glas märkt "WHISKY" fyllt med chokladkulor på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Assar robert och 2 till
  • Laddar…
Härligt uppfriskande att se en renovering som inte har ett uns av skitnödighet!
Rejält upplyft mot det gamla.
 
  • Gilla
AWS46
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt uppfriskande att se en renovering som inte har ett uns av skitnödighet!
Rejält upplyft mot det gamla.
Tack, det värmer. Lite av en chansning men helt klart värt det - så här långt. Och, ja, det är ett lyft. Precis som frugan hävdade från början ;)
 
  • Gilla
AWS46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.