Låter inte så farligt...vi har ca 1500kr/mån under vintern bara för hushållsel. Många barn = tvättmaskin som går "dygnet runt", enbart golvvärme i en av toaletterna och en plasma tv som agerar både tv och element ;-)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Min landade på 1850kr för december så det blir nog några kronor till för januari som är kallare.
Nu är ju den faktiska förbrukningen en liten del, endast 590kr, resten är avgifter och skatt.
Jag har bergvärme samt ftx och dec landade på 1400kWh varav en stor del säkert är belysning och div apparatur, säg 800 kWh på värme och vent.
Håller 22-23 grader inne (185 kvm) och 16 grader i garaget (50 kvm).
Nu är är min kåk extremt tät, bra isolerad, bra fönster, vi är fyra pers, kamin, ett ftx som är bland det bästa på marknaden samt en modern bvp med väl tilltaget djup. Du får ställa det i relation till vilken typ av installationer du har samt när huset är byggt.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Verkar inte så farligt, beroende på kyla och elavtal
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag skrattade bara åt alla dina argument om varför värmepump är dåligt t ex. att den behöver repareras / bytas ut redan efter 5 år, för så mycket oljud att grannarna har synpunkter, också oron för att den går sönder och allt annat klydd med att äga den.:crysmile: Du målar verkligen fan på väggen.

Men om du nu tänker sälja huset i närtid så förstår jag att det inte är aktuellt med en investering för framtiden. Och jag tror inte att någon avstår ett husköp för att det inte finns värmepump. Men jag tror samtidigt att de flesta är beredda att betala betydligt mer än 30000:- extra, för ett hus med riktigt låg elförbrukning.

Men jag förstår inte hur du med direktverkande el kan värma en 120 m2 fristående villa + varmvatten, med bara 7000 kWh/år. Bor du helt ensam och har 16˚ inomhus?:thinking:
Det är 2 personer som bor I huset . Största delen av det är byggd i självisolerande tysk gasbetong av hög kvalitet , det är högst 10-15 dagar om året som det är minusgrader ute här nere.
I vardagsrummet och övriga icke sovrum är det 20 grader i sovrum är det 17-18 Grader. Tack för dina synpunkter och adjö.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Har ni kollat att kompressorn i bergvärmen funggerar kan vara att huset går på elpatronerna i pannan man märker inget av det, stäng av dom och se hur pannan funggerar om det är varmt på elementen
 
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Jag skaffade bergvärme 2019. Mekanisk ventilation. Men Greenely visar deras snitt. Ganska bra mätpinne.
Det är ju för att du inte laddar mobilen. ;)
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Gällde räkningen endast el-handel? Eller är det nätkostnad också?
 
Vårt hus är 160 kvm plus garage 40 kvm. Luft/luft värmer upp hela huset plus stöttning av kakelugn dagligen. Garaget har elradiatorer. Elräkning för december var totalt 1900 kr varav 1700 var nätägaren och resterande 200 från elleverantören. Ångermanland. Tror vi låg på runt 1800 kwh? Blir nog 2500 kwh i januari.

Så galet tycker jag inte att 2500 är. Men jag skulle väl inte vara helt nöjd med den siffran om jag hade bergvärme och bodde i Skåne.
 
Kan tillägga att min december-räkning för enbart EL var 684,-. Då ingår inte NÄTkostnad. Huset 150 m2 + källare. MARKVÄRME. Huset beläget på västkusten.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Ni är sparsamma med elen helt enkelt. Bra för er, bra för miljön
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
December 1139kWh. 257kvm, frånluft värme Nibe 750. Byggt 2020. Två hushåll i huset så två kök osv. Tibber. Göteborgsregionen.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Den största boven här är staten som lagt energiskatt på runt 33% (zon4) och har dessutom lagt momsen ovanpå det. Varför det?
Nästa som kapar åt sig runt 25% är elnätsleverantörerna som gör enorma vinster med statens goda minne.
Var så säker på att dessa två aktörer struntar i att ni får höga elräkningar och urholkad köpkraft! Tänk på det när ni röstar nästa gång.
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Har någon beräknat hur djupt ditt borrhål skall
vara?Du bör ha en geolog som gör detta det finns olika bergarter nämligen
Detta kan inte normalt din leverantör svara på
De använder shabloner från datorprogram
Sen kan du också prova öppna alla termostater
låta utegivaren styra värmen i dit hus
Då får du en gämnare ökning av temperaturen
Och därmed hinner värmepumpen med utan att använda elpatronen
Herregud hjälp!
K KjellTimell skrev:
Bara för att man har bergvärme betyder det inte att det är billigt.
Ett för snålt borrat hål och/eller liten pump kan få elpatron att gå onödigt mycket redan kring nollgradigt.
Ett gammalt hus med dålig isolering kräver högre framledningstemperatur och därmed får pumpen gå ännu hårdare.
Ett fel på värmepumpen får den att gå på elpatron, vilket inte är så effektivt.

Vart i landet och hur kallt var det under december?
 
R Rip skrev:
Tänk på det när ni röstar nästa gång.
Något av partierna som har på agendan att ändra detta?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
K Kane skrev:
Något av partierna som har på agendan att ändra detta?
Kanske inte ur statsfinansiellt perspektiv. Det är däremot kopplat till energipolitik, och där finns det givetvis olika grader i helvetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.