P
F fac skrev:
Jag kollade nyss och jag har också rörlig elnätsavg och betalar

Dock brukar inte just elpriset vara det dyra. Utan alla andra kostnader som de lägger till :(
Yep. Nätavgiften är beroende av hur mycket el man förbrukar, vilket gör att priset per kWh för elhandel inte är vad man betalar per kWh.

Även elcertifikatskostnaden och energiskatten är beroende av hur mycket man förbrukar.

Det är moms även på energiskatten ...
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile:
Vad gör man inte för att övertyga sig själv om att ett dåligt beslut ändå är bra?

Vi gick från 32000 kWh/år till 14000 kWh/år i förbrukning när vi installerade värmepump i vårt gamla hus. Med ett elpris runt 1,30 kr blir det en besparing på 18000:- per år. Vi bodde i huset i 10 år utan att lägga en enda krona på reparationer eller annat "klydd".

I nuvarande hus har värmepumpen funkat i 13 år utan några som helst problem eller kostnader. Den investeringen är redan intjänad flera gånger om.

Om det behövs reparationer eller byte av värmepumpen redan efter 5 år har du varit dumsnål och köpt lågprisskit från Kina.

Du har säkert andra förutsättningar men du ska nog titta på alternativet med värmepump en gång till och med lite nyktra ögon. Du slösar pengar varje dag du är utan.
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile:
Vad gör man inte för att övertyga sig själv om att ett dåligt beslut ändå är bra?

Vi gick från 32000 kWh/år till 14000 kWh/år i förbrukning när vi installerade värmepump i vårt gamla hus. Med ett elpris runt 1,30 kr blir det en besparing på 18000:- per år. Vi bodde i huset i 10 år utan att lägga en enda krona på reparationer eller annat "klydd".

I nuvarande hus har värmepumpen funkat i 13 år utan några som helst problem eller kostnader. Den investeringen är redan intjänad flera gånger om.

Om det behövs reparationer eller byte av värmepumpen redan efter 5 år har du varit dumsnål och köpt lågprisskit från Kina.

Du har säkert andra förutsättningar men du ska nog titta på alternativet med värmepump en gång till och med lite nyktra ögon. Du slösar pengar varje dag du är utan.
Min totala elförbrukningen är nu cirka 13000 kWh per år varav högst hälften är uppvärmning . Säg att nettovinst (pumpen behöver också el) är c:a 6000kWh. Med ditt exempel 6000x1,30=7800

Pumpen som offererades inkl. montering mm gick på 30.000 Sek. Vinst börjar år 5.....då är räntekostnader oräknade ....

Och vem avstår från att köpa ett hus man vill ha strax utanför Malmö pga att det inte finns värmepump?

Kanske inte så skrattretande ändå ....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Bumlersson skrev:
Elbil?
Jag tänkte också på det, fast förbrukningen är nog för låg för det.
 
O Ottsi skrev:
Är väl inget konstigt, tragiskt däremot hur elmarknaden och försörjningen sköts av regeringen... :)
Exakt vad är det som sköts av regeringen?
Elmarknaden är avreglerad med fri konkurrens i enlighet med EUs krav.
Vad gäller "försörjningen" /elproduktionen så ges det väl incitament/bidrag för mycket inom förnybar energi så här får du nog förklara dig!!?
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Kontrollera att det inte blivit något fel på själva värmepumpen så att den går på enbart EL.
 
Jag bor i enplansvilla byggd med källare-73. 110kvm i varje plan och garage på 40kvm.
Nya fönster, mexitegel borttaget och tilläggsisolerad 70mm med träpanel samt vinden lösullsisolerad till ca 500mm. Uppvärmning med bergvärme 8,5 kw två borrhål på 140 och 80 meter. Vi är två vuxna som inte bryr sig speciellt mycket om energisparande. Varmt i huset, långa duschar, disk o tvättmaskiner går mycket. Årsförbrukning lite drygt 14100kw/h. Detta innan vi installerade ett utespa i aug-20. Räknar med en ökad förbrukning på 3-4000kw/h. Det jag är övertygad om som har varit utan tvekan den största energi besparingen är tilläggsisolering av vinden, även komfortmässigt ett lyft. Bergvärmeinstallationen har betalt sig med råge.
 
  • Förbrukningsdiagram visar månatlig energiförbrukning i kWh för 2018, 2019 och 2020 i en villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
144 kvm golvyta i ett souterränghus. Två vuxna och en bebis på heltid samt en tonåring på deltid, därtill två hundar. Uppvärmning består av FLVP med tillsats (typ FTX) samt L/LVP (främst för AC på sommaren). Har 21 grader inomhus - ingen kamin, pool eller elbil.
Stapeldiagram över elanvändning i kWh per månad för 2019 och 2020 med prognos för 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Levin_m
  • Laddar…
B Bumlersson skrev:
Jag bor i enplansvilla byggd med källare-73. 110kvm i varje plan och garage på 40kvm.
Nya fönster, mexitegel borttaget och tilläggsisolerad 70mm med träpanel samt vinden lösullsisolerad till ca 500mm. Uppvärmning med bergvärme 8,5 kw två borrhål på 140 och 80 meter. Vi är två vuxna som inte bryr sig speciellt mycket om energisparande.
Varmt i huset, långa duschar, disk o tvättmaskiner går mycket. Årsförbrukning lite drygt 14100kw/h. Detta innan vi installerade ett utespa i aug-20. Räknar med en ökad förbrukning på 3-4000kw/h. Det jag är övertygad om som har varit utan tvekan den största energi besparingen är tilläggsisolering av vinden, även komfortmässigt ett lyft. Bergvärmeinstallationen har betalt sig med råge.
Ska även lägga till att vi har FTX Östbergs Hero 130
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
Ursäkta men vilken bubbla har ni levt i?
 
  • Gilla
dinos och 3 till
  • Laddar…
G gunnar blomkvist skrev:
Hej.
Det värsta när man läser elräkningen är ju avgifterna utöver förbrukningen.
Kostnaden för varje kilowatt när ju marginell. Allt annat är dold beskattning.
Nåja, inte så vidare dold väl?

Z Zodde skrev:
... Vi lever inte på 80talet längre.
Nej, tyvärr.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Finns ju att läsa lite överallt om man vill, tex tidningen "Ny Teknik" har haft lite artiklar om detta. Kärknkraft drar med sig enorma kostnader, och uranbrytning är inte direkt miljövänligt heller. Så det har inget med populism att göra, utan sanningen är att det inte längre är kostnadseffektivt. En annan "kul" grej är att de som äger verken (Vattenfall och Eon) bara är skadeståndsskyldiga upp till 13 miljarder, medans haveriet i Fukushima beräknas få en slutnota på 500 miljarder! Vem ska stå för resten om det smäller? Jo det blir staten, dvs vi skattebetalare.
Kärnkraftsenergi är bland det billigaste man kan få så jag förstår inte var de enorma kostnaderna skulle ligga. Visst, stora investeringar men så är det ju med allt.

Att det inte skulle vara kostnadseffektivt är ju helt fel. Skulle man inte straffskatta kärnkraften så skulle det vara mycket lönsamt, men med "rätt" pålagor så kan man alltid hävda att marknaden bestämt att det inte är lönsamt längre. Och som lök på laxen subventionerar man intermittenta kraftkällor för att de ens skall kunna konkurrera. Vilket enormt skämt!

Ja, den dagen du får samma förutsättningar med svensk kärnkraft som man har i Japan så kan det väl vara aktuellt med sådana slutsatser, men här blir det ju bara löjligt.
 
  • Gilla
rosen.johansson och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Dom äger Stamnäten ja, men vad med regionala och lokala nät?
Antar att du inte får in 100KV i ditt stömuttag
Vattenfall är väl en av de största nätägarna i Sverige?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Barsebäck var vad jag vet först i Sverige och världen med särskilda, stora, runda stenfilter som byggdes utanför reaktorbyggnaderna för att kunna fånga upp gaserna från reaktorerna vid en eventuell härdsmälta, så att radioktivitet inte skulle spridas i omgivningen. Redan 1985 var de på plats i Barsebäck, så nog låg det verket i framkant när det gällde säkerhet och modernitet.
Starta en egen tråd om ni vill diskutera kärnkraft
 
Nicke Nyfiken
M Michael_P skrev:
Min totala elförbrukningen är nu cirka 13000 kWh per år varav högst hälften är uppvärmning . Säg att nettovinst (pumpen behöver också el) är c:a 6000kWh. Med ditt exempel 6000x1,30=7800

Pumpen som offererades inkl. montering mm gick på 30.000 Sek. Vinst börjar år 5.....då är räntekostnader oräknade ....

Och vem avstår från att köpa ett hus man vill ha strax utanför Malmö pga att det inte finns värmepump?

Kanske inte så skrattretande ändå ....
Jag skrattade bara åt alla dina argument om varför värmepump är dåligt t ex. att den behöver repareras / bytas ut redan efter 5 år, för så mycket oljud att grannarna har synpunkter, också oron för att den går sönder och allt annat klydd med att äga den.:crysmile: Du målar verkligen fan på väggen.

Men om du nu tänker sälja huset i närtid så förstår jag att det inte är aktuellt med en investering för framtiden. Och jag tror inte att någon avstår ett husköp för att det inte finns värmepump. Men jag tror samtidigt att de flesta är beredda att betala betydligt mer än 30000:- extra, för ett hus med riktigt låg elförbrukning.

Men jag förstår inte hur du med direktverkande el kan värma en 120 m2 fristående villa + varmvatten, med bara 7000 kWh/år. Bor du helt ensam och har 16˚ inomhus?:thinking:
 
I december fick jag en räkning på ca 2500:- för både el vatten och fjärrvärme. Har Mälarenergi som har en grundavgift som varierar under året. När folk förbrukar mindre värme och el under sommaren är grundavgiften mycket lägre och på vintern höjer man avgiften eftersom fjärrvärmeverket måste producera både mer el och mer fjärrvärme. Funderade på att sätta upp solceller på taket och ev. ha en värmepump på vintern. Dessvärre är mitt hus tilläggsisolerad vilket gör att jag inte förbrukar så mycket värme. Eftersom jag oftast bor ensam i huset förbrukar jag inte heller så mycket el. Det innebär att största delen av räkningen är grundavgifter vilket gör att avgiften inte blir så många hundralappar billigare med värmepump och solpaneler på taket. Det du kan göra är att byta ut termostaterna på elementen. Har Dannefors termostater som sänker temperaturen till 17 grader på natten och dagtid mitt i veckan till 17 grader mellan 09,00 - 15,00. Mellan 06,00-09,00 och 15,00-22,00 har jag 22 grader i huset. I termostaten finns en kalender inbyggd så helger och röda dagar är det 22 grader dygnet runt. Fast ska jag vara ärlig sparade jag inte in så många kronor på systemet eftersom mitt hus är så bra isolerad och så har jag nya fönster. Inte ens kalla dagar går temperaturen ner till 17 grader och ligger solen på mina fönster händer det att det blir varmare än 22 grader och då förblir elementen kalla.
 
P
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Finns ju att läsa lite överallt om man vill, tex tidningen "Ny Teknik" har haft lite artiklar om detta. Kärknkraft drar med sig enorma kostnader, och uranbrytning är inte direkt miljövänligt heller. Så det har inget med populism att göra, utan sanningen är att det inte längre är kostnadseffektivt. En annan "kul" grej är att de som äger verken (Vattenfall och Eon) bara är skadeståndsskyldiga upp till 13 miljarder, medans haveriet i Fukushima beräknas få en slutnota på 500 miljarder! Vem ska stå för resten om det smäller? Jo det blir staten, dvs vi skattebetalare.
Kärnkraft må ha sina miljöproblem, men det är åtminstone miljövänligare än alternativen, men framförallt har det historiskt varit en enormt mycket säkrare produktionsform för elenergi än alla andra produktionsformer.

Anledningen till att kärnkraft har dåligt rykte bland en del är den mycket tidiga sammanblandningen av kärnkraft med kärnvapen. Det finns emellertid ingen tvingande koppling mellan dessa två. En del tidiga kärnkraftverk byggdes för att, förutom producera elektricitet, raffinera klyvbart material till kärnvapen. Det var planen även i Sverige, men det svenska kärnvapenprogrammet lades ner i början av 1970-talet så de svenska elproducerande kärnkraftverken blev helt civila.

Våra kvarvarande kärnkraftverk är numera tämligen omoderna, och förr eller senare blir det för dyrt att hålla dem i drift (även om de nedlagda reaktorerna i Ringhals hade kunnat drivas lönsamt i några decennier till), men det finns modernare teknik numera som är billigare och t.o.m. ännu säkrare. Den tekniken kommer att behövas om Sverige ska kunna behålla den generella välfärden, men tyvärr kommer det nog att bli sämre innan det blir bättre.

Så för att återanknyta till TS: räkna med högre elpriser i framtiden, åtminstone i ett par decennier.

[Tillägg: rättade stavfel och rättade Oskarshamn till Ringhals.]
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.