Staffans2000
B breakman skrev:
Gällande bilden i #78 där Agrias sida är på Danska, det gissar jag beror på att Bahnhofs nät i Västra götaland routrar sitt nät via Danmark
Nej.
Det är en egen inställning en lustigkurre gjort på min dator. Norska, närmare bestämt.

Staffan
 
  • Haha
breakman
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skrev ju att jag bytte till Bahnhof i våras, jag bytte från dem i höstas just pga deras kassa routing i VG. En stor del av min trafik routades via Danmark även när man skulle till sajter i Göteborg och Stockholm. Jag gissar att de inte riktigt klarade av tillströmningen av hemarbetande. Det såg bättre ut framåt hösten, men det var fortfarande inte bra.

Jag har nu Telia istället, nu routas allt via Stockholm, men jag lider inte alls av de längre latenserna (routingtiderna) då jag i praktiken helt saknar pakettapp (extremt få paket tappas bort av Telia, mycket imponerande) och detta gör då att jag har en bättre tjänst trots att jag alltid måste gå via Stockholm med trafiken. Latenser är ett problem av främst två orsaker:
1) om man håller på med realtidsaktiviteter som online-spel
2) att trafiken går långsammare om något paket kommer bort
(och orsak 3, att maxhastigheten blir låg om det är mycket långa latenser, men det är bara ett problem om man skall till andra sidan jorden eller om man fortfarande kör 3G).
Började skriva mitt inlägg innan du postade ditt, så hade inte läst det när jag postade :)
 
Med en PC fungerade det ju agria.se sidan. PCn har annan MAC-adress och får ett annat IP-nummer.

Det skulle kunna vara så att Staffan har oturen att ha hamnat på en dålig DNS och lastdelning mellan olika DNS-servrar hashas på ip-nr. Ansluter man då en PC så kan man få ett annat ip-nr och hamna på en annan DNS. Det skulle förklara varför det fungerar med PCn direkt i mediaomvandlaren.

Worksround med 2 klick... , klona PCs MAC till routern
Skärmdump av ASUS-router inställningar med öppna fält för WAN DNS-server och MAC-klonknapp markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trycker man på MAC-klon så kopieras PCns MAC adressfältet. Tryck tillämpa.
Operatörens utrusning (DHCP) tror du bytt till PCn och delar förhoppningsvis ut ett nytt IP-nummer till din router omgående. :p
 
B breakman skrev:
Tror inte att en formware-uppdatering gör någon nytta i detta fall. Kollar man på bilden i inlägg [länk]
Så ser man vilken verson som körs nu

[bild]

Jämfört med filen som finns på Asus sida så är det inget stort hopp upp i version och changeloggen är inte så omfattande.
[länk]
[bild]
om där finns ny version av firmvare så hade det synts överst när man loggar in i routern
 
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skrev ju att jag bytte till Bahnhof i våras, jag bytte från dem i höstas just pga deras kassa routing i VG. En stor del av min trafik routades via Danmark även när man skulle till sajter i Göteborg och Stockholm. Jag gissar att de inte riktigt klarade av tillströmningen av hemarbetande. Det såg bättre ut framåt hösten, men det var fortfarande inte bra.

Jag har nu Telia istället, nu routas allt via Stockholm, men jag lider inte alls av de längre latenserna (routingtiderna) då jag i praktiken helt saknar pakettapp (extremt få paket tappas bort av Telia, mycket imponerande) och detta gör då att jag har en bättre tjänst trots att jag alltid måste gå via Stockholm med trafiken. Latenser är ett problem av främst två orsaker:
1) om man håller på med realtidsaktiviteter som online-spel
2) att trafiken går långsammare om något paket kommer bort
(och orsak 3, att maxhastigheten blir låg om det är mycket långa latenser, men det är bara ett problem om man skall till andra sidan jorden eller om man fortfarande kör 3G).
Ja, Telia har mycket bra routing, det är ett huvudskäl till att jag fortfarande sitter med Telia. Har varit som natt och dag beroende på vilka delar av världen man vill få kontakt med. Har haft andra ISPer under perioder och det var riktigt bedrövlig routing med långa latenser. Ibland fungerade adresser inte alls, där Telia inte hade några problem.

Tyvärr står jag mellan Telia eller fiber just nu, så det är ett svårt val faktiskt, men det är en helt annan fråga.

Som en tidigare närmast fanatisk Asus-användare kan jag säga att fel kan fixas utan att det står med i ändringsloggen, iaf gällande moderkort. Man bör alltid ha senaste firmware, särskilt när det gäller saker som agerar port mot internet. Telia uppdaterar sina uthyrda routers med automatik, en mycket bra policy.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Väldigt lång tråd, så jag blev lite slarvig i läsandet efter ett tag. Beklagar om jag sparkar in öppna dörrar.

Skulle det kunna vara så att nån kritisk webbtjänst som vgregion.se använder sig av blivit utsatt för DDOS och blockat den publika IP-adressen som trådstartaren sen råkat få?

Ett enkelt sätt att testa den saken kan vara att ladda hem webbläsaren Opera och i dess inställningar aktivera VPN. Det gör du så här:
Klicka på det röda O:et uppe till vänster och välj Inställningar. Bläddra längst ned på sidan och klicka på Avancerat. En bit ned hittar du Aktivera VPN. Klicka på skjutreglaget till höger. Öppna en ny flik och försök nå vgregion igen.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
FemTummar FemTummar skrev:
Väldigt lång tråd, så jag blev lite slarvig i läsandet efter ett tag. Beklagar om jag sparkar in öppna dörrar.

Skulle det kunna vara så att nån kritisk webbtjänst som vgregion.se använder sig av blivit utsatt för DDOS och blockat den publika IP-adressen som trådstartaren sen råkat få?

Ett enkelt sätt att testa den saken kan vara att ladda hem webbläsaren Opera och i dess inställningar aktivera VPN. Det gör du så här:
Klicka på det röda O:et uppe till vänster och välj Inställningar. Bläddra längst ned på sidan och klicka på Avancerat. En bit ned hittar du Aktivera VPN. Klicka på skjutreglaget till höger. Öppna en ny flik och försök nå vgregion igen.
Tackar!
Gjorde som du sade och nu fungerar det igen. Men, det funkar också i Chrome?

Hur som helst: Tackar!

Staffan
 
FemTummar FemTummar skrev:
Väldigt lång tråd, så jag blev lite slarvig i läsandet efter ett tag. Beklagar om jag sparkar in öppna dörrar.

Skulle det kunna vara så att nån kritisk webbtjänst som vgregion.se använder sig av blivit utsatt för DDOS och blockat den publika IP-adressen som trådstartaren sen råkat få?

Ett enkelt sätt att testa den saken kan vara att ladda hem webbläsaren Opera och i dess inställningar aktivera VPN. Det gör du så här:
Klicka på det röda O:et uppe till vänster och välj Inställningar. Bläddra längst ned på sidan och klicka på Avancerat. En bit ned hittar du Aktivera VPN. Klicka på skjutreglaget till höger. Öppna en ny flik och försök nå vgregion igen.
Bra tänkt!
 
FemTummar FemTummar skrev:
Väldigt lång tråd, så jag blev lite slarvig i läsandet efter ett tag. Beklagar om jag sparkar in öppna dörrar.

Skulle det kunna vara så att nån kritisk webbtjänst som vgregion.se använder sig av blivit utsatt för DDOS och blockat den publika IP-adressen som trådstartaren sen råkat få?

Ett enkelt sätt att testa den saken kan vara att ladda hem webbläsaren Opera och i dess inställningar aktivera VPN. Det gör du så här:
Klicka på det röda O:et uppe till vänster och välj Inställningar. Bläddra längst ned på sidan och klicka på Avancerat. En bit ned hittar du Aktivera VPN. Klicka på skjutreglaget till höger. Öppna en ny flik och försök nå vgregion igen.
Helt vansinnig strategi av siternas säkerhetsansvariga...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Helt vansinnig strategi av siternas säkerhetsansvariga...
Förklara denna är du snäll? Menar du att man inte skall blockera adresser som missköter sig? Antar du vet att Staffan har en egen publik ipadress, inte delar med andra och garanterat inte Staffan har något nätverksanslutet med skadlig programvara?
 
B larry78 skrev:
Förklara denna är du snäll? Menar du att man inte skall blockera adresser som missköter sig? Antar du vet att Staffan har en egen publik ipadress, inte delar med andra och garanterat inte Staffan har något nätverksanslutet med skadlig programvara?
Som tjänsteleverantör så kan man inte blockera IP-adresser hur som helst. De kan lika gärna spoofas någon annanstans på Internet.

Det är inte IP-adressen som inte sköter sig, det är någon dator som använder IP-adressen.

Och eftersom inte alla Internets adresser är kopplade till individuella abonnemang så kan man inte blockera dem.

Vad man däremot kan göra och vad jag brukar rekommendera är att sätta hårda begränsningar på hur mycket trafik som får komma från enskilda IP-adresser. Exempelvis 10 SYN per minut och adress (för att ange ett rimligt exempel).

Blockering av IP-adresser är som att försöka skjuta mygg med gevär. Risken är stor att man åsamkar helt andra skador än på myggan...
 
Så du vet att det inte pågick oönskad trafik samtidigt?
 
B larry78 skrev:
Så du vet att det inte pågick oönskad trafik samtidigt?
Du kan aldrig veta vilken trafik som är oönskad annat än baserat på beteende.

Man kan inte stänga av en väg för blåa Volvo-bilar bara för att en blå Volvo kört för fort. Men man kan sätta upp en hastighetsövervakning som triggas av blå bilar...

Enligt min bedömning så får man inte blockera enstaka adresser på detta sätt, men vad jag vet så har det inte prövats rättsligt. Det finns flera lagar man kan testa det mot, men det hade varit rätt intressant om en privatperson testar detta mot lagarna rörande Net Neutrality...
 
Blir väl mer som att jämföra med att stoppa ett tåg för att någon där är efterlyst.
 
B larry78 skrev:
Blir väl mer som att jämföra med att stoppa ett tåg för att någon där är efterlyst.
Nej, definitivt inte.

Skall du gå den vägen med jämförelser så är det snarare som att ingen på tåget får passera landsgränsern för att en person på tåget är misstänkt för ett olagligt beteende.

Det rätta sättet att hantera det är att straffa beteendet, inte alla på tåget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.