Regelstomme är enkelt och billigt, det är ju därför som det har slagit ut tidigare metoder.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
PNO PNO skrev:
Det här låter som ett av mina gamla inlägg här:
[länk]

Fick en massa träd över efter stormen Alfrida för några år sedan. Ett gäng av dem fick bli ett skjul. Jag skredde stockarna på två sidor med en hemslöjdad "solosåg".
Se där! Ska kolla tråden!
 
  • Gilla
jejdig
  • Laddar…
Mer på temat stegsågen:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-499#post-3459078

När jag använde stegsågen mer frekvent så fick jag problem med att det packades upp spån mellan sågen och släden så sågen reste sig och planken höll då inte måttet. Därav att jag fick justera tjockleken på planken i planhyveln.
Spånpackningsproblemet är senare löst genom att fästa sågen i släden med långmuttrar på samma vis som det såg ut på gamla solosågar (kanske gör fortfarande, länge sedan jag sågade på en sådan). Men det kräver ju att man har en äldre motorsåg med två vanliga M-gängade svärdsbultar.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Vintern 2019- våren 2020 förestod jag bygget av ett vagnslider med timmerstomme enligt förlaga från sent 1800-tal i den lokala museiföreningen. Virkesdimensionen som användes var 100x150. Det är en kul byggnadsstil och lämpar sig väl för grupparbete eftersom det är många enkla moment.
Det sätt Amerikanerna bygger på återfinns i exempelvis Jack Sobons böcker och hör väl egentligen till en annan tradition än våra svenska timmerstommar som åtminstone under 1800- 1900-tal varit rationella och byggt på enkla principer.

Nu använde vi köpt virke men i sak var de enda verktygen som behövdes:
270mm cirkelsåg (kapning)
165mm cirkelsåg (såga ut tapparna)
Handöverfräs med plywoodmall (fräsa ut tapphålen)
rasp och stämkniv

Timmerstommen brukar lerklinas, det gjorde inte vi eftersom det rörde sig om en ekonomibyggnad. För god isolerförmåga kan SIP skivor fästas utvändigt, där har nog Amerikanerna rätt.
 
Berkelus
H Huzzbutt skrev:
Vintern 2019- våren 2020 förestod jag bygget av ett vagnslider med timmerstomme enligt förlaga från sent 1800-tal i den lokala museiföreningen. Virkesdimensionen som användes var 100x150. Det är en kul byggnadsstil och lämpar sig väl för grupparbete eftersom det är många enkla moment.
Det sätt Amerikanerna bygger på återfinns i exempelvis Jack Sobons böcker och hör väl egentligen till en annan tradition än våra svenska timmerstommar som åtminstone under 1800- 1900-tal varit rationella och byggt på enkla principer.

Nu använde vi köpt virke men i sak var de enda verktygen som behövdes:
270mm cirkelsåg (kapning)
165mm cirkelsåg (såga ut tapparna)
Handöverfräs med plywoodmall (fräsa ut tapphålen)
rasp och stämkniv

Timmerstommen brukar lerklinas, det gjorde inte vi eftersom det rörde sig om en ekonomibyggnad. För god isolerförmåga kan SIP skivor fästas utvändigt, där har nog Amerikanerna rätt.
Intressant!
 
Logosols timmerjigg som clas ohlsson säljer fungerar. Men om man ska såga brädor och plank någorlunda effektivt så krävs en stor motorsåg klyvkedja och tålamod. Det går inte så snabbt särskilt inte i början. Du kan läsa en ganska mycket om det på skogsforum om du vill.

Själv har jag en hemmabygd jigg och en motorsåg som egentligen är för liten men det går om man inte gör det så ofta och mycket. För min del skulle det bli väldigt oekonomiskt att investera några större summor eftersom jag har så lite att såga. Man får många meter färdigtsågat för vad en stor motorsåg kostar.
 
H Huzzbutt skrev:
Vintern 2019- våren 2020 förestod jag bygget av ett vagnslider med timmerstomme enligt förlaga från sent 1800-tal i den lokala museiföreningen. Virkesdimensionen som användes var 100x150. Det är en kul byggnadsstil och lämpar sig väl för grupparbete eftersom det är många enkla moment.
Det sätt Amerikanerna bygger på återfinns i exempelvis Jack Sobons böcker och hör väl egentligen till en annan tradition än våra svenska timmerstommar som åtminstone under 1800- 1900-tal varit rationella och byggt på enkla principer.

Nu använde vi köpt virke men i sak var de enda verktygen som behövdes:
270mm cirkelsåg (kapning)
165mm cirkelsåg (såga ut tapparna)
Handöverfräs med plywoodmall (fräsa ut tapphålen)
rasp och stämkniv

Timmerstommen brukar lerklinas, det gjorde inte vi eftersom det rörde sig om en ekonomibyggnad. För god isolerförmåga kan SIP skivor fästas utvändigt, där har nog Amerikanerna rätt.
Hej!
Har du några bra tips på böcker eller sidor på nätet där man kan läsa på om denna byggnadsteknik? Jag vill nämligen bygga ut min lilla ladugård med en dubbel carport i framtiden och vill gärna fortsätta med stilen av Stående timmer.

Mvh
Björn
 
  • Gilla
Junikväll
  • Laddar…
B Bearca skrev:
Hej!
Har du några bra tips på böcker eller sidor på nätet där man kan läsa på om denna byggnadsteknik? Jag vill nämligen bygga ut min lilla ladugård med en dubbel carport i framtiden och vill gärna fortsätta med stilen av Stående timmer.

Mvh
Björn
Jag rekomenderar Från stock till stuga av Sven-Gunnar Håkansson
 
  • Gilla
Bearca
  • Laddar…
B Bearca skrev:
Hej!
Har du några bra tips på böcker eller sidor på nätet där man kan läsa på om denna byggnadsteknik? Jag vill nämligen bygga ut min lilla ladugård med en dubbel carport i framtiden och vill gärna fortsätta med stilen av Stående timmer.

Mvh
Björn
Jag är lite osäker på vad du menar med Stående timmer (då det är en annan byggnadsteknik, se Resvirke), det som (i huvudsak) diskuteras här kallas (bl.a.) Stolpverk, det finns en bok om stolpverk om det är det du eftersöker:
"Bygga i stolpverk : historiskt, hantverksmässigt och hållbart" av Ulrik Hjort Lassen ISBN 9789189286825.
 
  • Gilla
Bearca
  • Laddar…
Jag har aldrig sett någon bok om stående timmer men jag vet ungefär hur det skall göras. Dymla ordentligt så du får stabilitet i stommen. Annars kan den blåsa omkull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.