Det "roliga" med elpriser är ju att de snarare lär öka i framtiden

Sverige har väldigt låga elkostnader jämfört med resten av Nordeuropa.
Kolla på tyskland som har 3 kr/kwh

När (inte om) det sker lär det bli spännande diskussioner.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Illustration som visar hur elräkning fördelas mellan samhällskostnader, elhandels- och elnätsföretag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: energiföretagen.se
Ungefär så här fördelas elräkningen. Så nu kan vi ju bråka vidare om vem som tjänar på vår förbrukning...;)
 
  • Gilla
marieed2 och 2 till
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi är två personer i vårt hus på 170kvm. Bergvärmesystem (relativt ny) elräkningen för december månad landade in på 2500kr!!
I mina öron och ögon är det HELT SJUKt!! Kan detta verkligen stämma. Hur är det möjligt. Vi båda jobbar heltid på dagarna...
Herregud hjälp!
jag har 140 kvm och 2300kr i elräkning.

Kolla om din bergvärmepump är optimerad via en rörfirma.
Eller själv via varmepumpsforum.

Tyvärr låter siffran rimlig iallafall om du har Vattenfall.
 
Norge, där jag bor har ordentligt lägre priser än Sverige, särskilt under sommaren med överfyllda vattenmagasin.
Här är det stenhård konkurrens mellan elbolagen och byter man leverantör får man ofta 2 månaders gratis ström (utan bindning) . Inget liknande i Sverige?

SEK/MWh
År - Månad Sverige 4 Oslo
20 - Dec 380,32 205,57
20 - Nov 353,49 47,49
20 - Oct 273,36 136,53
20 - Sep 370,91 99,41
20 - Aug 416,65 38,01
20 - Jul 237,06 14,63
20 - Jun 253,95 15,27
20 - May 149,08 76,48
20 - Apr 149,69 51,18
20 - Mar 172,51 87,16
20 - Feb 196,37 131,86
20 - Jan 278,22 259,62
 
Det är en enorm skillnad på ett äldre hus, uppvärmd med äldre teknik.
Jag har precis byggt nytt och har ett hus om 380 m2 samt ett garage om 120 m2 som båda drivs av en Nibe S1255 med två borrhål om 150m vardera. Givetvis så har vi en FTX ventilation och vi har 23 grader inomhus. Golvvärme på båda planen i huset samt fläktkonvektor i garaget.
Huset ligger i Luleå så vi pratar Norrländsk kyla men givetvis ett välisolerat hus. Med två ungar så går tvättmaskin, torktumlare odyl för fullt. Jag hade 2500 kwh i December till en kostnad om 2500 kr.
(Jag bedömmer 50% vara uppvärmning och resten hushållsel)
Vill med detta bara illustrera att det är otroligt svårt att komma med några jämförelsesiffror om man inte har ett livärdigt hus att jämför med.
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Intressant, vi förbrukar ca 2 säckar pellet om dagen under December månad så jag skulle gissa på strax över en pall. En pall pellets kostar runt 2600 kr så det ligger ganska nära i pris. Man ska dock veta att även om jag meckat och haft mig med pannan så är jag inget proffs så den kanske inte är perfekt trimmad.

Vårt hus(115+115, Skåne) är vad man kallar högtemperaturs system d.v.s när det är 10 minus kan vi mycketväl putta ut upp mpt 60-70 grader till elementen i huset. Jag antar att det är just för att elementen är av enkelt slag som gör att det blir ett högtemperaturssystem, dags att byta element kanske.

Tanken är att sätta in en luft/vatten snart för att slippa slitet med pellet och panna men vi kommer troligen behöva byta lite element först.
.
Det var oljepanna här från början och vi har någon form av tvårörssystem. Huvudstammen är runt 35-40mm tjock med 22mm avstick till radiatorerna. Just nu har vi 2 grader ute och framledning ligger på 38 grader.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
T Tordan004 skrev:
Det är en enorm skillnad på ett äldre hus, uppvärmd med äldre teknik.
Jag har precis byggt nytt och har ett hus om 380 m2 samt ett garage om 120 m2 som båda drivs av en Nibe S1255 med två borrhål om 150m vardera. Givetvis så har vi en FTX ventilation och vi har 23 grader inomhus. Golvvärme på båda planen i huset samt fläktkonvektor i garaget.
Huset ligger i Luleå så vi pratar Norrländsk kyla men givetvis ett välisolerat hus. Med två ungar så går tvättmaskin, torktumlare odyl för fullt. Jag hade 2500 kwh i December till en kostnad om 2500 kr.
(Jag bedömmer 50% vara uppvärmning och resten hushållsel)
Vill med detta bara illustrera att det är otroligt svårt att komma med några jämförelsesiffror om man inte har ett livärdigt hus att jämför med.
Eller var man bor, 2500kWh hade inte kostat 2500 hos oss i E4.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Finns ju att läsa lite överallt om man vill, tex tidningen "Ny Teknik" har haft lite artiklar om detta. Kärknkraft drar med sig enorma kostnader, och uranbrytning är inte direkt miljövänligt heller. Så det har inget med populism att göra, utan sanningen är att det inte längre är kostnadseffektivt. En annan "kul" grej är att de som äger verken (Vattenfall och Eon) bara är skadeståndsskyldiga upp till 13 miljarder, medans haveriet i Fukushima beräknas få en slutnota på 500 miljarder! Vem ska stå för resten om det smäller? Jo det blir staten, dvs vi skattebetalare.
Kostnadseffektivt? Kanske inte, men stabilt oc det är det vi behöver, inte elöverskott på natten ibland nör det blåser. Vi behöver stabil elförsörjning och det kan bara Kärnkraft och eventuellt vattenkraft stå för i vårt land.
 
Z Zodde skrev:
Norge, där jag bor har ordentligt lägre priser än Sverige, särskilt under sommaren med överfyllda vattenmagasin.
Här är det stenhård konkurrens mellan elbolagen och byter man leverantör får man ofta 2 månaders gratis ström (utan bindning) . Inget liknande i Sverige?

SEK/MWh
År - Månad Sverige 4 Oslo
20 - Dec 380,32 205,57
20 - Nov 353,49 47,49
20 - Oct 273,36 136,53
20 - Sep 370,91 99,41
20 - Aug 416,65 38,01
20 - Jul 237,06 14,63
20 - Jun 253,95 15,27
20 - May 149,08 76,48
20 - Apr 149,69 51,18
20 - Mar 172,51 87,16
20 - Feb 196,37 131,86
20 - Jan 278,22 259,62
Självklart inte, ingenting är gratis i sossesverige.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Eller var man bor, 2500kWh hade inte kostat 2500 hos oss i E4.
Förhandlat med Stockholms Elbolag. Fasta kostnader lokalt 1400 per månad och 1100 för det rörliga.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Självklart inte, ingenting är gratis i sossesverige.
Om privata aktörer försöker kapa marknadsandelar med aggresiv prissättning har väl inget med politik att göra?
Förklara istället vad du menade med att
a) kommunala bolag var skattefinansierade
b) de flesta stora elbolag var statliga (Vilka finns mer än Vattenfall med circa 20% marknadsandel)
 
TS är väl exempel på ett ganska vanligt fenomen när man flyttar från lägenhet till hus, tar med sig sina lägenhetsbeteenden och helt plötsligt får se vad saker kostar som som man tidigare upplevt som "gratis".
 
  • Gilla
dinos och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
David-O David-O skrev:
Mitt svar var på påståendet att det modernaste lades ner.
Barsebäck var vad jag vet först i Sverige och världen med särskilda, stora, runda stenfilter som byggdes utanför reaktorbyggnaderna för att kunna fånga upp gaserna från reaktorerna vid en eventuell härdsmälta, så att radioktivitet inte skulle spridas i omgivningen. Redan 1985 var de på plats i Barsebäck, så nog låg det verket i framkant när det gällde säkerhet och modernitet.
 
  • Gilla
MathiasF87
  • Laddar…
2017 köpte jag 56Mwh el till mitt hus, 84m2 som värms av spillvärme från serverhallen..
 
H henche skrev:
Du tycker det är alldeles för mycket, eller vad? Vad var förbrukningen?

Som jämförelse har vi fjärrvärme och bara fasta kostnaden är 450 sek i månaden. Sen de fasta kostnaderna för elen med 25A säkring så är vi nästan uppe i 1000:- på bara det...
varför har ni 25A säkring? blir billigare med mindre ..vi har 16A .funkar utmärkt på 2 personer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.