T Tbr53 skrev:
Jag fick ett medel att blanda i färg från ett färgföretag för ett antal år sen. Det behövdes inte speciellt mycket till 10 liter färg, ca ½ dl. Efter 5 år fanns inte en svart prick på fasaden. Jag fick tyvärr inte reda på vad det va för något men det fungerade. Det va förmodligen mycket miljövänligare än att tvätta med en massa kemikalier varje år som man får direkt i marken. Inblandat i färg lakar det ut på kanske 10 år.
Annars vet jag att Boracol fungerar och används av färgfabrikanter. Finns för både inne och ute,
[länk]
Vet du om det fortfarande går att köpa den därifrån som privatperson?
 
J Jehu skrev:
Min erfarenhet av fasadmålning är att en iblandning av några snapsar bensaltensid per tio liter färg effektivt håller mögel borta. I alla fall i de fem år som gått sen vi målade med linoljefärg,
Hittade ett test från Folksam.
[länk]

Vilken concentratin bensaltensid använde du? Tänker att den 50% är vattenburen, så svår att blanda i oljefärg?
 
Jag brukar spreja panelen innan sista målningen.
Då ligger det kvar och läcker ut under lång tid.
 
Har för mig att det är 2% bensaltensid i färg. Så inga jättemängder. Om du har den 50%iga lösningen.
Har den i all färg jag stryker utomhus.
 
Hej! Har Hedins naturpanel och likt de flesta i tråden är det påväxt! Vad tror ni om att tvätta av panelen och behandla den med järnvitriol? Vet att inte järnvitriol skyddar på samma sätt men får man fram den silvergrå tonen trotts att den är behandlad med Sioox?
 
Redigerat:
Det här vill man ha i sin färg: https://gjoco.no/no/produkt/antisopp
Har kört det i vattenbaserad täckfärg och täcklasyr, finns inte en antydan till påväxt efter 7-8 år.
Går att hitta i en del norska webshopar.
 
Ja kan man fixa det med järnvitriol? Det var det vi tänkte ha för vi ville ha den färgen på huset. Men det skyddar inte. Så då sålde de in siooxpanelen i stället.. inte grått men fult och mögel i stället. Mycket dyrare också...
 
Rosan911 Rosan911 skrev:
Hej! Har Hedins naturpanel och likt de flesta i tråden är det påväxt! Vad tror ni om att tvätta av panelen och behandla den med järnvitriol? Vet att inte järnvitriol skyddar på samma sätt men får man fram den silvergrå tonen trotts att den är behandlad med Sioox?
Undrar samma sak
 
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Undrar samma sak
Vi har förstått det som att det ska gå bra. Bara tvätta ordentligt och mögelbehandla först.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet du om det fortfarande går att köpa den därifrån som privatperson?
Kolla fraktfritt.se bensaltensid (som är ungefär samma förening som bensalkoniumklorid) en liter räcker till ett hus.
 
När jag bytte ytterpanel på mitt hus för 4 år sedan körde jag med herdins järnvitriolmix och en gnutta grönsåpa som all panel beströks med. Panelen är liggande hyvlad "halvtimmer". Nu 4 år senare, fortfarande inga mögelpåväxter etc. Så nog verkar järnvitriol ge ett skydd mot mögel...
 
  • Hus med mörkbelagd, liggande halvtimmerpanel och upplysta fönster på natten, inga tecken på mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Husbyggarresan och 1 till
  • Laddar…
En till bild i dagsljus.
 
  • Dagsljusfoto av en timmervägg med tre fönster, snötäckt fönsterbleck och svarta fönsteromfattningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Har också ett hus behandlat med järvitriol (byggt -11) och inte en gnutta mögel. Men jag undrar om det verkligen är en bra idé för er som kört siloo att behandla fasaden med järnvitriol eftersom det egentligen inte har någon vidare mögelhämmande effekt. Det kan också bli ett väldigt flammigt och ojämnt resultat när panelen redan suttit uppe i flera år. Det jämnar förstås ut sig med åren men kan tänka mig att det inte känns så roligt till att börja med.

Att tänka på är också att alla metaldetaljer måste maskas ordentligt om man ska behandla med jv eftersom det gärna får metall att börja rosta.
 
H Harmagedon skrev:
Har också ett hus behandlat med järvitriol (byggt -11) och inte en gnutta mögel. Men jag undrar om det verkligen är en bra idé för er som kört siloo att behandla fasaden med järnvitriol eftersom det egentligen inte har någon vidare mögelhämmande effekt. Det kan också bli ett väldigt flammigt och ojämnt resultat när panelen redan suttit uppe i flera år. Det jämnar förstås ut sig med åren men kan tänka mig att det inte känns så roligt till att börja med.

Att tänka på är också att alla metaldetaljer måste maskas ordentligt om man ska behandla med jv eftersom det gärna får metall att börja rosta.
Sant! Vi funderar faktiskt på att köra med lasyr istället, efter mögelbehandling och borttagning av Sioo.
 
  • Gilla
GöranSbo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet du om det fortfarande går att köpa den därifrån som privatperson?
Ursäkta sent svar. Jag fick inte reda på på vad medlet hette och dom säljer det tyvärr inte normalt sett. Jag fick det för vi hade ett sammarbete hos en kund. Jag har dock hört att någon färgleverantör säljer medel att blanda in i färg. Dom får ju själva inte blanda in mer än en mycket liten del för regelverket. Kollla lite med Flugger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.